Test: Silk Air økonomiklasse

IMG_2771

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Tidligere har jeg skrevet om turen fra Singapore til Lombok med Silk Air i businessklasse. For å komme meg tilbake til Singapore fra Indonesia, så gikk turen med Silk Air i økonomi fra Yogyakarta til Singapore.

Denne turen er gjennomført i samarbeid med PATA og Singapore Airlines.

Vi hadde nok beregnet ganske god tid fra hotellet vårt i Yogyakarta, og til flyplassen. Man vet liksom ikke aldri hvordan trafikken er. Heldigvis var det lite kø, og vi ble sluppet av utenfor terminalen.

Airbus 320-flyet på vei til parkering i Yogyakarta etter en flyvning fra Singapore
Airbus 320-flyet på vei til parkering i Yogyakarta etter en flyvning fra Singapore

Vi fikk sjekket inn bagasjen vår, og mottok boardingkort. For å komme ut av Indonesia, måtte vi betale en departure tax på 100 000 rupiah. Dette gjorde vi i en liten skranke som ledet inn mot en korridor for pass- og sikkerhetskontrollen.

I passkontrollen fikk vi de nødvendige stemplene i passene våre som betød at vi forlot Indonesia innen de 30 dagene vi hadde visum for. Det var en ganske grei prosess og det tok ikke lang tid før vi var gjennom. Sikkerhetskontrollen var nok noe på den slappe siden, da jeg oppdaget en full vannflaske i sekken min før boarding.

Etter sikkerhetskontrollen, var det sjekk av boardingkort og pass, før vi fikk slippe inn i venterommet.

Det internasjonale venterommet på Yogyakarta Intl'
Det internasjonale venterommet på Yogyakarta Intl’

Flyet som skulle ta oss til Singapore, var noe forsinket inn fra nettopp Singapore, men det var nok av sitteplasser. Noe av ventetiden ble tilbragt ved vinduene for å kikke på flytrafikken på utsiden.

Lion Air Boeing 737-900
Lion Air Boeing 737-900
Mandala med en Airbus 320
Mandala Airbus 320

Plutselig så dukket det opp en traktor, med en henger med koffertene våre på.

Bagasjetralla
Bagasjetralla

Omsider ble det klart for ombordstigning og businessklasse, PPS Club og KrisFlyer Gold kunne boarde først. Ingen reiste seg. Det ble gjort ett par opprop til, på indonesisk og engelsk, men ingen reiste seg. Tydeligvis ingen passasjerer i de kategoriene på denne turen. Jaja, så fulgte boarding av økonomiklasse, og det gikk greit og sivilisert for seg.

Merk at andre Star Alliance gullfordeler ikke gjelder hos SilkAir. Selv om det er datterselskapet til Singapore Airlines, så er ikke Silk Air et Star Alliance-medlem, men benytter seg kun av Singapore Airlines sitt bonusprogram Krisflyer.

Boarding
Boarding

Det var flyindividet med registrering 9V-SLF som skulle ta oss til Singapore. Denne maskinen har vært på vingene for Silk Air i 11 år, etter å ha blitt levert til selskapet i juli 2003.

Syd for ekvator
Syd for ekvator
Ombordstigning
Ombordstigning

Ombord ble vi ønsket velkommen av to flyvertinner som bukket og neiet for oss. Ikke helt hverdagskost for oss skandinaver, men det er jo hyggelig, for all del.

Jeg lokaliserte raskt sete mitt på rad 5, som er bulkhead og første raden i økonomiklasse.

Bulkhead beinplass
Bulkhead beinplass
Kabinen i økonomiklasse
Kabinen i økonomiklasse

Selv om flyet «bare» er 11 år gammelt, så bar det preg av å være noe slitt, men ikke noe mer enn hva man kan forvente av et fly på den alderen. Setet var greit å sitte i, og føltes ikke helt utslitt.

Etter hvert ble flyet cirka halvfullt og vi var klare for avgang mot Singapore. Før pushback snakket kapteinen på PA om dagens flytur, været og om den forventede flytiden på cirka 2 timer, noe som ville kutte inn litt på forsinkelsen. Været var rapportert om å være greit for det meste av turen, men han anbefalte oss å ha setebeltet festet gjennom hele turen da det ofte kan oppstå uventet turbulens.

Sikkerhetsdemonstrasjonen ble vist på de nedfellbare TV-skjermene, mens flyvertinnene stod i midtgangen og fulgte med på oss, akkurat slik som de gjorde hos Garuda Indonesia. Til slutt bukket og neiet de enda en gang mens stemmen i sikkerhetsvideoen annonserte «Thank you for choosing Silk Air» – jeg er fortsatt ganske imponert over synkroniseringen på neiingen!

Klar for avgang
Klar for avgang

Vi tok av fra rullebane 09, og etter avgang ble kursen gradvis endret mot nordvest.

Utflyvning fra Yogyakarta
Utflyvning fra Yogyakarta

Oppe på cruise ble vi servert et varmt måltid med valgfri drikke til. Jeg er usikker på om alkohol var en del av gratisserveringen, da jeg uansett ikke var særlig tørst etter akkurat dét, da.

Varm lunsj
Varm lunsj

Jeg valgte eplejuice til drikke. Utover det så er det ikke så mye å si om maten annet enn at det smakte helt greit. Jeg synes egentlig det er skikkelig luksus å få servert et varmt måltid i økonomi på en såpass kort flyvning, så jeg var vel nesten solgt bare på det punktet. Servicen gjennom flyturen var også meget bra og det var en hyggelig tone mellom kabinbesetningen og passasjerene. De fleste av passasjerene virket å være vestlige turister.

Reklame for ulike Silk Air-destinasjoner
Reklame for ulike Silk Air-destinasjoner

Etterhvert nærmet vi oss Singapore, og kabinen ble ryddet og klargjort for landing.

Nærmer oss Singapore
Innflyving mot Singapore

Et par minutter forsinket landet vi på Singapore Changi. Fra gate til immigrasjonen og bagasjehallen så var det et lite stykke å gå, men det tok ikke mer enn 10-15 minutter fra vi parkerte på gate, til vi var gjennom immigrasjonen og hadde plukket opp koffertene våre. Singapore Changi er en stor flyplass, ja, men ting går jo så lett og greit, både transfer og ved ankomst!

Oversikt

Fordeler

Varmt måltid
Punktlig
Hyggelig personale

Ulemper

Noe slitt kabininteriør

Sete

Mat/Drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Silk Air er definitivt et hyggelig bekjentskap. Jeg synes de imponerer stort med varmt måltid i økonomiklasse. Servicen ombord var meget god, og ankomsten i Singapore går det jo nesten ikke an å få til bedre. Til å være en så stor flyplass som Changi er, så flyter ting ekstremt greit.

4.3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *