Test: Widerøes første ruteflyvning med Embraer E190-E2

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Widerøe gjennomførte i dag sin første ruteflyvning med deres nye E190-E2, og InsideFlyer var med.

Jeg ankom Flesland fra Oslo sent kvelden før, og allerede da var Widerøe godt i gang med opprigging av scene og mer ved gaten. Avgangsgaten B18 ligger i den nye terminalen på Flesland, en terminal som oppleves som svært behagelig og effektiv. Den nye terminalen åpnet i fjor høst, og doblet da passasjerkapasiteten ved lufthavnen. Det merkes godt at den nye terminalen gir bedre flyt for både reisende og flyselskaper.

Innsjekk foregikk raskt på telefon dagen før avgang. Det var kort kø gjennom fasttrack på Flesland tidlig om morgenen, og jeg var gjennom på et par minutter.

Ved gaten var det en kort opptreden av Fana mannskor, taler og snorklipping. I tillegg ble det delt ut kake og kaffe til de reisende.

Kakeservering ved gaten.
Fana Mannskor gjorde en opptreden før boarding.
Aslak Sverdrup, Lufthavnsjef ved Bergen Lufthavn og Stein Nilsen, Administrerende direktør i Widerøe klipper snoren for å markere verdens første kommersielle flytur med E190-E2.

Ombordstigning

Jeg boardet flyet som nummer to, og ble møtt av en ny og moderne flykabin. Det var uten tvil et stort øyeblikk for Widerøe å endelig gjennomføre deres første ruteflyvning med jetfly. Jeg merket dette fra start til slutt, og jeg ble møtt av tydelig glade og stolte kabinansatte når jeg kom ombord. I tillegg ble det delt ut en liten modell av flymaskinen til alle passasjerene, som jeg syntes var en fin gest av Widerøe.

Widerøes første jetfly, med registrering LN-WEA, sett fra broen ved boarding.
Kabinen sett fra rad 18 og bakover.

Setet

Jeg hadde valgt sete 18F, da jeg ønsket vindusplass for utsikten. Flyet har totalt 29 rader, med 2+2 seter i bredden. Dette gir totalt plass til 114 passasjer ombord.

Det er den konfigurasjonen Embraer tilbyr med flest seter, som gir en setepitch (distanse fra seterygg til seterygg) på 29 tommer. Dette er kortere enn bransjestandard – til og med kortere enn hva lavkostselskapet Ryanair har ombord på sine Boeing 737-fly. For å kompensere for dette skal selve setet være nyutviklet for å gi bedre benplass. I tillegg er setelommen er plassert øverst på seteryggen.

Med en høyde på 188 centimeter var det ingen måte å unngå at kneene gikk inn i seteryggen foran, og det var godt å reise seg opp når vi etter litt under to timer landet i Tromsø. Når det er sagt så var det bedre enn fryktet, og jeg merket at setet foran gikk litt inn nede på ryggen hvor kneene er. Slik ga setene en liten centimeter eller to ekstra. I tillegg så merkes det godt at det «bare» er 2+2 i bredden, og at ingen ender opp i det fryktede midtsetet.

I tillegg var det to strømuttak mellom hvert setepar. Flyene har ikke installert WiFi nå, men i følge Widerøe så skal høyhastighetsinternett innføres i løpet av 2019.

De to stikkontaktene er plassert mellom seteparene.

Lydstille fly

Jeg merket allerede ved avgang at flyet var svært stille sammenlignet med andre jetfly – enda mer sammenlignet med resten av Widerøes flyflåte. Det var tydelig at flytypen representerer en ny generasjon type fly med tanke på støynivå. Dette i tillegg til langt mindre utslipp og drivstofforbruk. Det er ikke ofte at støynivået oppleves så lavt at man kan ha en normal samtale under avgang.

Utsikt fra 18F.

I anledning flyturen ble det servert widerøemuffins og kaffe til alle ombord. I tillegg delte Widerøe ut en gratis flybillett til en heldig passasjer som ble trukket ut. Det var god stemning ombord, og tydelig at det var mange ombord i den anledning at det var verdens første kommersielle flytur med flytypen.

Det var overskyet og lett regn i Tromsø og landing fra nord på rullebane 19. Ved ankomst ble vi møtt av brannbiler som dannet en vannbro og ønsket flyet velkommen.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

For å oppsummere så var det en behagelig reise, men jeg skulle gjerne ha sett litt mer benplass ombord. Samtidig så opererer Widerøe i all hovedsak ruter kortere enn 2 timer flytid. Dette gjør valget om å ha 114 seter litt mer forståelig. Komforten i kabinen var ellers svært god, og det lave lydnivået merkes godt. Det frister så absolutt til gjentakelse.

Oversikt

Publiseringsdato

24. April, 2018

Fordeler

- Raskere, mer stille og mer miljøvennlig enn Dash 8-Q400
- Strømkontakt
- God service og hyggelig kabinpersonale

Ulemper

- Benplassen kunne ha vært bedre

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *