Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Thai Airways som er Thailands nasjonale flyselskap, startet direkte flygninger Oslo – Bangkok i juni 2009 og har siden dette tilbydd 5 ukentlige flygninger Oslo – Bangkok, i noen perioder også daglige flygninger. Da selskapet startet opp ruten ble den i hovedsak operert med Airbus 340-500, siden denne gang er dette flyet blitt erstattet med en noe større Boeing 777-200 som helt nylig igjen er erstattet med en enda større Boeing 777-300 som rommer hele 348 seter. Det at Thai siden oppstarten i 2009 flere ganger har øket kapasiteten på ruten viser at denne satsningen på Oslo og Norge har vert en riktig satsning for selskapet.
Artikkelen her er fra den flytypen som har vert brukt de siste årene, Boeing 777-200, denne rommer 292 seter fordelt på 30 i Business Class og 262 i Economy Class.
Det å reise med Asiatiske flyselskap kan ofte oppleves som noe eksotisk, og hva er bedre enn det når turen går nettopp til Sørøst-Asia.
Under ett synes jeg at flytypen Boeing 777 er en av de flytyper som gir best romfølelse, naturligvis konfigurerer de ulike flyselskaper sine maskiner ulikt men Thai er også et av de selskap som er meget raus med plassen til passasjerene. På flytypen som har vert benyttet på Oslo ruten har seat Pitch vert 34″ i Economy, noe som er svært raust, setebredden er 18″.
Seat Pitch er avstanden fra et punkt på setet til samme punkt på setet foran.
Avreise:
Denne onsdagen hadde vi flydd inn fra Stavanger, taxfree og besøk i SAS gold lounge var unnagjort og vi sto å trippet ute ved gate 50 som er den gaten som vanligvis benyttes for Thai sin rute på Oslo – Bangkok. Dette med Priority boarding, det vil si at de med Business billetter og statuskort hos Star Alliance får gå om bord først, fungerer godt i Oslo på denne ruten, og som innehaver av Eurobonus Gold kom vi tidlig om bord i flyet og fant veien mot våre seter, på veien dit ble vi flere ganger hilst hyggelig velkommen.
Setene om bord hos Thai er meget fargerike og er trukket med enten blå, gul eller røde trekk, ganske ulikt andre selskaper jeg har flydd med, men dette er litt av varemerke til Thai. Setene våre var 53D og 53E som er i midten av bakre seksjon. Flyet var nærmest helt fult og da dette er på høsten sier det litt om suksessen Thai har med denne ruten.
Vi ble noe forsinket ut fra gate og når en reiser på økonomi er det jo ikke noe utdeling av predeparture drink eller lignende men så snart vi hadde kommet oss opp i litt høyde kom første servering i form av peanøtter og drikke, her forsøkte jeg å bestille en øl og et glass hvit vin, men jeg fikk høflig beskjed om at jeg bare kunne få en av delene, så kunne jeg få mer når jeg ville. Meny ble delt ut samtidig.
Så kom turen til varme kluter, Thai har byttet klutene ut med varme våtservietter, sikkert effektivt og vektbesparende, men jeg foretrekker kluter.
Crew kom enda en runde med drikke før servering av maten begynte.
På menyen var det mulighet å velge mellom to hovedretter, forrett og dessert var like på begge og hele måltidet ble servert på et og samme brett.
På drikke fronten hadde jeg gått for hvit vin på grunn av at det var reker som forrett. Crew var hele tiden var tilstede og jeg endte opp med å gå over på rød vin før maten pga hovedretten som for min del var Roast Chicken Breast med tilbehør som smakte helt fortreffelig, crewet var meget ivrige med å etterfylle drikke til maten, men det gikk litt i surr med servering av varme rundstykker. Kaffe ble servert til desserten og til den spiste jeg denne Tarte au Chockolate som smakte aldeles utmerket.
Matbrett og cabin ble så ryddet og lyse dempet, de som ønsket mer forfriskninger måtte etter dette plinge på betjening eller ta turen bak i galley for å hente selv.
Setene om bord gir, som beskrevet og vist innledningsvis, god plass, de har i tillegg god recline og når setet legges bak, sklir seteputen fram. Videre har alle setene egen tv skjerm hvor du kan se filmer, tv serier, høre musikk, spille eller du kan se kart over hvor flyet befinner seg. Setene har også innlagt strøm slik at det er mulig å lade telefoner og lignende.
Etter at flyet var kommet i nattmodus var Crew gode til å komme rundt med drikke i form av appelsin juice, eple juice og vann.
Da vi nærmet oss Bengal bukten ventet jeg på turbulensen som en ofte opplever her, men den uteble. Forberedelser for frokost startet ca 1,5 time før ankomst til Bangkok med utdeling av juice og vann. Fly frokost er et måltid som ikke alltid smaker noe særs godt, jeg lurte lenge på hva jeg skulle velge før valget falt på Egg Roll With Cheese, et valg jeg ikke angret ett sekund på, dette er en av de bedre fly frokostene jeg har smakt.
Slappet litt av etterpå med en ekstra kopp kaffe før cabinen ble klargjort for landing i Bangkok hvor vi landet på rutetid.
Når en ser på bilde under, er det helt tydelig at tidene endrer seg.
Konklusjon:
Thai leverer et bra og eksotisk produkt men har et forbedrings potensiale som faktisk ikke koster penger. Crew er litt overfladisk, servering er lite koordinert og det virker som det er om å gjøre å blir fort ferdig, dette trekker ned opplevelsen. Ellers må det sies at cabinene bærer preg av godt renhold og vedlikehold, Crew er for det meste smilende, hyggelige og blide, cateringen er meget bra og Thai tilbyr komfortabel og god plass om bord.
[box style=’info’]Quickfacts:
Rute: TG955 Oslo – Bangkok. Dep: 14:15, Arr: 06:15
Fly/sete: Boeing 777-200, sete 53D
Internet ombord: Nei
Servering: Gratis drikke, full meny. Middag og frokost
Billett type: Yw
Pris: t/r SVG-OSL-BKK kostet ca 4100,-
Bonuspoeng opptjent / program: Eurobonus, ca 1350 poeng
Hjemmeside: www.thaiairways.no/
[/box]
Foto: R Lygren
[box style=’note’] Del dine erfaringer med Thai Airways her [/box]
jostein bjørkmo sier
all my flights whith thai airwais make me want to go again and again..:-)
alle mine fly-turer med thai airways får meg til å ville reise igjen og igjen 🙂
Stig sier
Jeg har reist med flere forskjellige flyselskap til Thailand (økonomiklasse), og Thai Airways er desidert det beste. Komfort under flyreisen teller desidert mest på interkontinentale reiser.
Lurer også på om Boeing-flyene har en bedre komfort enn Airbus(?) Boeing 747 er et gammelt fly, men jeg vil påstå at de faktisk er mer komfortable enn nyere Airbus.
Jeg vil rangere selskapene slik:
1. Thai Airways (Boeing 777)
2. British Airways (Boeing 747)
3. KLM (Boeing 747)
4. Finnair (Airbus 330)