Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er mye som kan gå galt når man er på reise. Vi håper selvsagt at de fleste av dine reiser er problemfrie, men problemer med bagasjen, overbooking, forsinkelser og kansellering er noe som skjer fra tid til annen.
Du forventer kanskje at flyselskapet skal hjelpe deg så godt de kan når du skal kreve kompensasjon. Fremgangsmåten for å fremme et krav mot flyselskapet er imidlertid ikke alltid like rett fram. I mange tilfeller kan det være greit å få litt (gratis) hjelp underveis i prosessen og det er her Resolver kommer inn.
Rettigheter som flypassasjer
For flypassasjerer er nok forsinkelser det som oftest skaper irritasjon. Her har heldigvis EU et svært bra lovverk som dekker det aller meste av uregelmessigheter. Du har for eksempel krav på kompensasjon når flyet er mer enn to timer forsinket for reiser på mellom 0 og 1 500 kilometer. Du kan lese mer om EUs lovverk her.
Kompensasjon for forsinket ankomst
Reisens lengde | Beløp |
---|---|
Opp til 1 500 km | 250 Euro |
Mer enn 1 500 km innenfor EU og andre flygninger fra 1 500 til 3 500 km | 400 Euro |
Mer enn 3 500 km | 600 Euro |
Når du opplever forsinkelser eller andre problemer med flyselskapet ditt kan du enten fremme kravet direkte til flyselskapet. Du kan også søke hjelp fra selskaper som spesialiserer seg på å fremme slike krav. De fleste selskaper som tilbyr slike tjenester gjør det etter «No cure, no pay»-prinsippet. Det vil si at du bare betale for tjenesten dersom de når fram med kravet ditt. Du bør derfor alltid lese gjennom betingelsene for selskapet, siden de ofte har forskjellige honorarer og forskjellige måter å ta seg betalt på. Det kan også være lurt å lese om andres erfaringer på nettet.
Resolver
Det finnes faktisk også selskaper som hjelper deg å fremme krav uten å ta betalt for jobben. Et av disse er det britiske selskapet Resolver. Resolver lar deg fremme krav mot nesten 400 forskjellige selskaper i reiselivsbransjen. Her finner du de mest kjente flyselskap, som for eksempel lavkostselskapene Ryanair, easyJet og Norwegian, samt tradisjonelle flyselskaper som British Airways, KLM, Lufthansa og Emirates.
Resolver tar seg ikke bare av klager på forsinkelser og kanselleringer. De kan også hjelpe deg hvis du har hatt problemer med bagasje, service før eller under flyturen, eller problemer med selve bookingen.
I tillegg til klager mot flyselskaper, kan Resolver også hjelpe til med andre typer krav.
Samarbeider med flyselskapene
Siden tjenesten er gratis har ikke Resolver noen inntekt på å formidle krav. Når de ikke tar betalt for tjenesten så lurer du kanskje på hvordan selskapet tjener penger?
Resolver jobber motsatt vei av andre selskaper som formidler slike krav. Ved å samle inn verdifulle tilbakemeldinger fra reisende kan Resolver komme med anbefalinger til flyselskapene om hvordan de kan forbedre kundeservicen sin. Dette er informasjon som har stor verdi for flyselskapene. I noen tilfeller jobber Resolver direkte med flyselskapenes kundesenter for å hjelpe de med å få jobben gjort på en effektiv måte.
Resolver kan være til særlig god hjelp for flyselskapene i perioder hvor det er mange krav som skal behandles. De vil sørge for å all nødvendig informasjon er tilgjengelig og fullstendig slik at kravet kan behandles så raskt som mulig. På denne måten unngår man at frustrerte kunder må sende inn flere krav som behandles, noe som igjen gjør at flyselskapet sparer tid og penger.
Som alltid er det viktig at du gjør undersøkelser på egen hånd før du bestemmer deg for om du skal sende kravet selv eller bruke et selskap til å gjøre jobben. Også når tjenesten er gratis. Hos noen flyselskap er enkelt å fremme krav om kompensasjon, mens det kan være både vanskelig og frustrerende hos andre.
Ulf Stigen sier
Hei! God artikkel. Tror mange ikke er klar over dette. Men så vidt jeg vet, gjelder kompensasjon ved forsinkelse kun etter 3 timer…