Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Turkish Airlines er veletablert på Oslo Gardermoen og opererer opp til 3 avganger om dagen til Istanbul, og de opererer stort sett med Airbus A321 fly, men av og til benyttes sågar Airbus A330.
Det var lite folk i kø på Gardermoen da Reisekamerat Alfred sjekket inn. Turkish Airlines har egne innsjekkingsskranker, og det var en egen skranke for Business Class. Innsjekkingen var gjort i en håndvending av en representant fra SAS Ground Services, som håndterer Turkish Airlines på bakken.
Ved gaten var det samlet en stor mengde mennesker som ventet på boarding. Heldigvis var det prioritert boarding for Business Class passasjerer, så man kom raskt ombord.
Flyselskapets Airbus A321 fly kan være litt hit or miss, da noen av dem er utstyrt med brede Business Class seter i 2-2 konfigurasjon, mens andre er utstyrt med vanlige Economy Class seter i 3-3 konfigurasjon med blokkert midtsete.
Dessverre var flyet på denne avgangen av den siste varianten. Mitt sete var 4a og det skulle vise seg at flyet ble helt fullt. Og det gjorde ikke saken noe bedre av at det var temmelig trangt, både i bredde og i avstand til setet foran, og at flytiden var opp mot 3,5 timer lang.
Passasjerene foran i flyet ble tilbudt et glass drikke før avgang. Det var bare ulike juicer på brettet, og jeg tok et glass appelsinjuice. Denne var usedvanlig god. Senere fikk jeg vite at man også kunne ha fått champagne, men da måtte man spør spesifikt etter det.
Den videre serveringen var langt over gjennomsnittet for en intra-europeisk Business Class flight. Ett av crew medlemmene var ikledd full kokkeuniform, og der ble delt ut egne menyer, som viste at det var hele 3 hovedretter å velge i mellom.
Foretten var en tallerken med 3 små tyrkiske forretter og en skål med salat. I tillegg kom både et par ostebiter og en sjokolade mousse kake til dessert på brettet samtidig.
Til hovedrett valgte jeg biff med fløtegratinerte poteter. Det var en noe underlig smak i biffen, men tilbehøret var veldig godt. De andre valgene på menyen var grillet laks og havabbor, kongereker med spinat og poteter eller tyrkisk moussaka. Drikkeserveringen var det heller ingenting i veien med. Crewet sørget for å fylle på med vin, og det var drinker å få etter middagsserveringen. Alt av helt grei kvalitet.
På en slik lang tur hadde det vært greit med et inflight show og gjerne noen filmer eller tv-programmer å se på. Dessverre hadde ikke den maskinen vi fløy med et slikt tilbud. Men med litt slumring og litt lesing gikk tida fort inntil det var tid for å lande på Istanbul Ataturk Airport.
Det ble parkering på remote stand, så det ble bussing inn til terminalen. Til min store overraskelse ble Business Class passasjerene loset inn i en egen buss av det mer eksklusive slaget, og vi var av gårde lenge før de som satt bak gardinet. Dette har jeg aldri opplevd før, selv med Business class på langdistanse. Stort pluss for dette.
Inne på terminalen, var veien kort til Turkish Airlines fantastiske lounge. Den har Jørgen anmeldt tidligere, og jeg er helt enig i hans konklusjoner om at dette er en av de aller beste Business Class loungene i Europa.
Du kan lese testen av loungen ved å klikke på denne linken.
På returen fikk vi en av maskinene med 2-2 konfigurasjon, og det var som natt og dag i forhold til turen ned. Heller ikke her var det skjermer med inflight show eller filmer til å korte ned tiden med.
Kokken serverte drikke før frokost. Nevnte jeg at appelsinjuicen var skikkelig god?
Det var frokost som ble servert på denne turen, og det var 2 valg av varmrett pluss det løse som bildene viser. Varmrettene var eggerøre med kalkun og kasar ost toast, grillet tomat og paprika eller gratinerte crepe med eggerøre tomat, paprika og stekt sopp.
Utover det ble flyturen brukt til å sove seg hjem.
Denne testen er foretatt av Reisekamerat Alfred, og det er også han som har tatt alle bildene.
Hovedbildet: commons.wikipedia.com
Legg igjen en kommentar