Hvorfor bruker jeg Widerøe.no for bestilling av flybilletter?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Sorry SAS, uansett hvor glad jeg er i dere som flyselskap, så er det en ting jeg aldri i verden ville funnet på å gjøre «med» dere.

Noe så banalt som å bestille flybilletter.

IT-systemene til SAS er ustabile og man må faktisk være utrustet med en god porsjon flaks og mye tålmodighet om man skal få bestilt seg akkurat den flyreisen man skal ha, uten å rive av seg håret.

Slik burde det jo strengt tatt ikke være. Det kan umulig være for mye å forvente av et sivilisert flyselskap som SAS, vårt skandinaviske flaggskip, at prosessen med å bestille seg en flybillett heim te mor (eller en annen plass) skal være så frustrerende.

IMG_1648SAS imponerer mer i luften, enn på billettbestillingsfronten

Ikke nok med at IT-systemet er noe utdatert, for å si det pent. Når systemet først funker, så er det ikke verdens beste søkemotor for å finne frem til alle gode alternativ. For et par uker siden, midt under Norwegian-streiken, måtte jeg bestille en billett fra Oslo til Bodø på svært kort varsel. Med kort varsel i denne sammenhengen, mener jeg samme dag. Og med samme dag, mener jeg i det jeg skrudde på telefonen etter å ha landet på Gardermoen fra København, uten noen plan for å komme meg videre.

SAS sine direkteavganger til Bodø, eller via Trondheim var enten utsolgt eller hinnsides priset. Det var nok gode dager i kontorfellesskapet i Frösundavik den tiden streiken holdt på. Jeg vet ikke med deg, men jeg vet om et par andre ting jeg heller hadde blåst av 6 000 NOK på, enn en enveis billett til Bodø.

fint er det ikke her.

Tross alt.

Ungdomsbilletter – SAS vs. Widerøe

Hvis man benytter SAS.no til bestilling av billetter, som mange sikkert gjør av gammel vane, så vil SAS først kreve at du logger inn på din EuroBonus-konto. Dette er antagelig et steg som kreves nå, for å få bukt med mye av alderssvindlingen som har foregått. Eldre personer har bestilt ungdomsbilletter, i håp om å ikke bli oppdaget. Når man må være innlogget på EuroBonus-kontoen sin, vil det på en side virke preventivt mot de som prøver å misbruke ungdomsbillettene, og på en annen side gi SAS en litt større visshet om at de som bestiller ungdomsbilletter, faktisk er under 26. EuroBonus-profilen din inneholder ditt personalia, og falske opplysninger her kan føre til at kontoen slettes og eventuelle poeng vil gå tapt.

Sånn sett så er det forståelig at SAS krever innlogging før man kan bestille ungdomsbilletter.

Videre, vil SAS som regel kun vise alternativer på eget materiell, eventuelt Widerøe-flighter på code share-flightnummer

Skjermbilde 2015-03-17 kl. 22.26.30Bestillingsdialog – SAS.no

Skjermbilde 2015-03-17 kl. 22.26.02Bestillingsdialog – Wideroe.no

Widerøe viser alle alternativene som SAS.no viser, pluss et par varianter/routinger ekstra. Dette er for det meste kombinasjoner av SAS og WF-opererte flyvninger, men som altså ikke dukker opp på SAS sine egne nettsider.

Det jeg liker særlig godt med Widerøes bookingsider, er at man kan bestille «vanlige» billetter dersom det skulle vise seg å være utsolgt for ungdomsbilletter på den avgangen du ville booke, uten å måtte lage et helt nytt søk. Bestilling av ungdomsbilletter er en helt separat enhet på SAS.no, og man må gå tilbake til startssiden (og slette cookies, danse rumba og vente på fullmånen….) før man kan søke videre etter ordinære billetter.

Widerøe redder dagen

Tilbake til mitt eventyr som skulle ta meg fra Oslo til Bodø. Direkte var som sagt uaktuelt av rent økonomiske årsaker. På vei ut av København-flyet og mot taxfree-sjappa på Gardermoen, med mobilen plantet godt i hånden, holdt jeg på å snuble av ekstase. Det fantes ett alternativ nordover, som

1) ikke kostet like mye som en månedsutbetaling fra Statens Lånekasse

og

2) kun innebar én anbudsrute (og én kommersiell rute – som gir opptjening av EuroBonus-poeng)

Widerøe-appen på telefonen gav meg nemlig et artig alternativ.

Via Brønnøysund.

….Brønnøy-hæ?

Ja, et lite øysamfunn på Helgelandskysten som er viden kjent for en dialekt med rart tonefall.

I stedet for å fylle opp kvota i dutyfree, trykket jeg så svetten spruta på telefonen, for å få booket denne billetten før den hadde blitt snappet opp av noen andre, rett foran nesa på meg, mens jeg stod og ventet på kofferten min ved bagasjebåndet på Gardermoen.

Dette innebar dog en ikke ubetydelig ventetid på Oslo Lufthavn (5 timer) og 3 timer layover i Brønnøysund. Men hva gjorde vel det. Jeg kunne slå meg til ro med at jeg ville komme meg hjem og sove i egen seng om drøye 10 timer.

Kundeservice – to forskjellige planeter

Alle som har prøvd å få tak i SAS customer support, vet hvor frustrerende det kan være.

Først skriver du en lang, følelsesladd melding til SAS på Facebook. Der svarer de at du må fylle ut et skjema for tilbakemeldinger… Jaha. Dette har jeg ikke tid til, tenker du da.

Lang kø på chat. Når man endelig får svar, får man beskjed at «Du måste ringa 05400 för detta!»

05400
Ring… Ring…
«Du er nummer 73 i køen. Tast inn ditt EuroBonus-nummer.»
Knoting med EuroBonus-kort, få opp keypad på telefonen, tast inn nummeret.
Mer venting… Så en reklame for hvordan man kan bli EuroBonus-medlem. (like… really?)
Er man heldig, kommer man frem til en av de kunnskapsrike personene på callcenteret.

Hvis du har et SAS EuroBonus Gold eller Diamond kort, så er det faktisk dedikerte e-mail adresser som eksisterer. Jeg har dog aldri blitt informert om dette direkte fra SAS, men har plukket opp at dette faktisk er et tilbud til lojale kunder, via ulike internettforum. Hvis et gjennomsnittlig internettforum klarer å gi meg mer informasjon om SAS kundeservice, enn hva SAS klarer selv, så tenker jeg jo mitt.

Widerøe da, hvordan løser de dette med kundeservice?

De er kanskje ikke like store som SAS i operativ drift, antall ansatte eller omsetning, men – det er jo som å komme til en helt annen verden. Widerøe tar kundeservice på alvor, og de er aldri mer enn et par tastetrykk unna. Det lengste jeg har ventet på kundechatten til Widerøe, er ett minutt.

ETT minutt, SAS!!!

Da fikk jeg til og med endret bestillingen min, og jeg fikk utstedt ny e-ticket i løpet av noen minutter. Det er sånn det skal gjøres!

Skjermbilde 2015-03-17 kl. 23.22.33Døgnåpen chat og epost i ukedagene. Det er intet mindre enn utrolig verdifullt for oss som kunder, og det viser at Widerøe tar kundeservice dønn alvorlig.

SAS – lær av Widerøe!

Selv om det ble mye skryt av Widerøe her, noe som selvfølgelig er helt fortjent, så håper jeg mer enn noe annet, at SAS snart kan erkjenne utfordringene de har med customer support, og tar noen grep for å bedre dette.

 

Avslutningsvis

For oss som flyr rundt med statuskort med ulike bergkrystaller printet på, så kan det jo være godt å vite at Widerøe klarer å vise korrekt antall kolli på e-ticket.

Skjermbilde 2015-03-17 kl. 22.30.52

Kommentar

  1. Brunello sier

    Pussig det der med at man blir så glad i SAS. Ikke er de billigst, nettløsninger og kundeservice er under pari, flyene er gamle, ja det er noe galt med det meste. Kan det skyldes at det er «vårt» flyselskap, at vi er glade i det, som vi ville vært ekstra myke og vennlig innstilt overfor en halt, svaksynt og litt tilbakestående lillebror?

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Brunello,

      Jeg er uenig med deg i at det er noe galt med det meste hos SAS. SAS har mange styrker, men online customer support er definitivt ikke en av dem. Det er ikke det samme som å si at det meste er galt med SAS. Mye er bra med SAS!

      For meg som flyr for det meste innenriks i Norge, så er SAS/Widerøe desidert best. De har best rutetider, i kombinasjon med fornuftig prissatte billetter for ungdom/studenter. Flyflåten til SAS er utelukkende såkalt «next generation.» Nye langdistansefly er på vei inn, samtidig som nesten alle de eksisterende langdistanseflyene får ny kabininnredning.

      Jeg er glad i SAS fordi de har sunne, skandinaviske verdier. Dette har ingenting med medfølelse for en «halt, svaksynt og litt tilbakestående lillebror» som jeg forøvrig synes er en utrolig usmakelig sammenlikning.

  2. Proppen sier

    Forstår ikke problemet. Reiser med SAS/Widerøe 8-12 ganger i måneden. Bestiller alle billetter selv på nettet. Ikke noe problem. De gangene jeg har hatt behov for å spørre om noe så har det gått greit. Jeg føler ikke at jeg er noe data-nerd, men dette har jeg ingen problemer med. Heller ikke å ordne opp med ev. NSB, Flytoget eller andre flyselskaper. Bestiller stort sett for to måneder ad gangen, gjør det unna på under 30 min. Trykket en gang på feil dato, slik at jeg ville fått fire ukers opphold i Mosjøen. Oppdaget det da jeg var på OSL. Skranken til SAS ordnet opp, fikk venteliste fra Mosjøen til Trondheim. Da jeg satt på Værnes sendte jeg en Mail til Widerøe, og da jeg landet i Mosjøen fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått fast plass. Har egentlig aldri hatt noe å klage på, bortsett fra at man slipper passasjerer med alt for mye håndbagasje inn på flyene. De som sitter bak legger bagasjen sinn i hyllene foran i flyet slik at ansdre da må gå bak for å få lagt bagasjen på en hylle, og således vente til alle har gått ut for å kunne gå bak og hente den. Der er nok egoister! Skal man ha max 8 kg håndbagasje så må man akseptere dette og det synes jeg Gaten skal være hard på!

  3. Wacz sier

    Utover det som er beskrevet i artikkelen, får jeg andre eurobonus-fordeler jeg har hos SAS? Jeg ser for meg at bestillingen ikke dukker opp i SAS-appen, og at jeg dermed ikke får aviser og magasiner gjennom appen? Hva med SAS Lounge og lignende, noen som vet? Jeg trodde i det hele tatt at samarbeidet mellom Widerøe og SAS var miminalt for tiden jeg. Mente jeg leste noe om at det kom til å bli slutt på det etter at Widerøe ble solgt ut av SAS sist de var nær konkurs, men mulig jeg husker feil.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei!

      Du får alle fordeler på bakken/om bord hos SAS, når du bestiller gjennom Widerøe.no. Når du legger inn ditt EuroBonus-nummer i bestillingen på Widerøes sider, dukker bookingen opp i SAS appen med en gang.

      Du har lounge tilgang når du flyr med Widerøe på de kommersielle avgangene, enten i flex eller som EBG/EBD.
      Samarbeidet mellom SAS og Widerøe er fortsatt sterkt, du tjener for eksempel kvalifiserende segmenter i EuroBonus-programmet når du flyr med Widerøe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *