Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air skal etablere base på Oslo Lufthavn og vil satse på trafikktunge ruter i det norske innenriksmarkedet.
Det er tydeligvis bred enighet om markedet for flyreiser i Norge er svært attraktivt, selv under den pågående koronapandemien. Bare timer etter at Erik G. Braathen annonserte sine ambisiøse planer om et nytt norsk flyselskap, bekrefter ungarske Wizz Air sin inntreden i det norske innenriksmarkedet. Selskapet har allerede flydd mellom Norge og destinasjoner i Europa i 14 år, men etablerer seg nå med base på Oslo Lufthavn. Allerede 5. november skal selskapet ha fly lufta på ruter mellom Oslo og byene Bergen, Tromsø og Trondheim.
Billettprisen skal starte på 199 kroner.
Utfordrer duopolet
Det er ikke mange som har våget å utforske det norske duopolet på innenriksreiser, og ingen av disse selskapene eksisterer lenger i dag. Det norske innenriksmarkedet drives i stor grad av forretningsreisende, og store kunder med volumavtaler. Bedriftskundene er nok også i større grad enn privatkunder lojale mot flyselskapet sitt. Dette skremmer imidlertid ikke Wizz Air, som satser på å kapre både fritidsreisende og forretningsreisende.
Wizz Air flyr i dag i all hovedsak europeiske ruter og har en sterk tilstedeværelse i Norge med ruter fra flere norske flyplasser. Selskapet har ekspandert kraftig de siste årene og utvider stadig til nye markeder, blant annet til Midtøsten.
Trenger Norge nok et lavprisselskap? Hvordan vil dette påvirke etablerte selskaper som SAS og Norwegian? Ta del i diskusjonen på forumet vårt.
Legg igjen en kommentar