Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Air France-KLM kunngjorde i går å ha valgt flytypen Airbus A220-300 som en del av en større modernisering og forenkling av flåten. Samtidig bekrefter selskapet at superjumboen Airbus A380 forsvinner innen 2022.
Vi har tidligere skrevet at det var forventet at Air France-KLM ville kunngjøre en flybestilling mot slutten av måneden. Det var imidlertid usikkert hvor mange og hvilke fly det ville være snakk om. Nå er det imidlertid bekreftet. Air France-KLM har signert en bindende intensjonsavtale med Airbus om kjøp av 60 Airbus A220-300. Avtalen omfatter også opsjoner for 30 fly og forkjøpsrett for ytterligere 30 fly. De nye flyene skal brukes av Air France og skal erstatte selskapets A318- og A319-maskiner. Det første av de nye flyene skal leveres i 2021.
Oppgraderer kort- og mellomdistanseflåten
Airbus A220-300 og slipper ut 20% mindre CO2 enn forrige generasjons kort- og mellomdistansefly. De moderne motorene støyer også vesentlige mindre enn sine forgjengere. Dette vil bidra til å redusere Air France sitt miljømessige fotavtrykk.
Airbus A220 er det eneste passasjerflyet på markedet som er bygget for 100-150 passasjerer og er derfor en optimal erstatter for de minste flyene i A320-familien. Air France regner med at de nye flyene vil bidra til å redusere kostnaden per sete med 10% sammenlignet med A318 og A319.
– Valget av Airbus A220-300 er i tråd med Air France-KLMs strategi for å modernisere og harmonisere flåten, sier Benjamin Smith, administrerende direktør i Air France-KLM Group. – Dette flyet er både operasjonelt og økonomisk effektivt. Takket være lavere drivstofforbruk og utslipp gir det oss mulighet til å ytterligere forbedre vårt miljømessige fotavtrykk. A220 er også svært tilpasset vår ruter innenriks og i Europa, og vil gi Air France mulighet til å drive mer effektivt på korte og mellomlange ruter.
Airbus har så langt mottatt mer enn 550 bestillinger på Airbus A220 og forventer å ta en stor andel i markedet for denne typen fly, som er estimert til 7 000 fly i løpet av de neste 20 årene.
Slutt for Airbus A380
Air France-KLM bekreftet også at de vil fase ut sine resterende syv Airbus A380 i Air France-flåten. Dette kom ikke som noen stor overraskelse, men er likevel dårlig nytt for oss som liker store fly. De siste syv flyene forsvinner innen 2022. Fem av disse er eid av selskapet selv, mens de siste to er leaset.
Konkurransesituasjonen i luftfarten gjør markedet for lønnsomme ruter med firemotors fly som Airbus A380 svært begrenset. A380 forbruker 20-25% mer drivstoff per sete enn moderne tomotors fly som Boeing 787 og Airbus A350. Vedlikeholdskostnadene for denne flytypen er også høy og flyene har også behov for kostbar modernisering av kabininteriøret som gjør det lite gunstig å holde liv i flytypen.
Forsidefoto: Airbus/FIXION/dreamtime.com
Legg igjen en kommentar