Usikker framtid for Airbus A380 hos Air France

Air France Airbus A380

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er ingen hemmelighet at Airbus A380 er mer populær blant passasjerene enn den er blant flyselskapene. Flere flyselskaper har derfor kuttet eller planlegger å kutte i A380-flåten. Sist ute er Air France som nå vil kvitte seg med tre av sine ti fly.

Det er vanskelig å ikke la seg imponere av Airbus A380, selv etter mange turer med denne flytypen. Flytypen som skulle revolusjonere luftfarten, ble imidlertid aldri den suksessen flyprodusenten hadde håpet på. Da Emirates, som er verdens desidert største A380-operatør, ikke lenger ønsket å kjøpe flere fly var det den siste spikeren i kista for superjumboen.

Flere flyselskaper, blant annet Lufthansa og Singapore Airlines, har redusert eller planlegger å redusere antall fly i flåten sin. Qatar Airways annonserte tidligere i år at de på lengre sikt ønsker å droppe flytypen fullstendig. Også Air France besluttet i fjor å redusere i A380-flåten og med den siste tids utvikling er det sannsynlig at hele selskapets A380-flåte nå står i fare.

Planla å oppgradere kabinen

Air France har for øyeblikket ti Airbus A380-maskiner. Flyene er innredet med fire klasser, økonomi, premium økonomi, business class (som vi har testet tidligere) og first class, kjent som La Première. Totalt har flyene 516 seter. Av disse ti flyene er tre allerede planlagt faset ut. Skjebnen til de resterende sju flyene er foreløpig uavklart.

Air France La Première first class
Air France La Première first class. Foto: Air France

Under Paris Air Forum snakket Air France – KLMs toppsjef Benjamin Smith om superjumboens framtid. Planen var i utgangspunktet å pusse opp flyene. Kabinproduktet i Air France sine A380-fly begynner å bli utdatert og trenger sårt en oppussing. Dette koster selvfølgelig mye penger, ifølge Smith er det snakk om 30 til 40 millioner euro per fly. Totalt vil dette koste flyselskapet mer enn 210 millioner euro. For den summen kan du faktisk i stedet kjøpe et nytt fly.

Høye kostnader

Air France – KLM har lenge jobbet med en strategi for å bedre konkurranseevnen. For å klare dette må flyselskapene også redusere kostnadene sine. En viktig grunn til at Air France nå vurderer å droppe Airbus A380 kan være for å redusere kostnadene. Flytypen har nemlig høye drifts- og vedlikeholdskostnader. I tillegg vil det være svært kostbart å ha flyene på bakken i forbindelse med en kabinombygging. Mange flyselskaper sliter også med å utnytte den høye kapasiteten som skal være flytypens sterkeste egenskap.

I tillegg har Air France – KLM en ambisjon om å gjøre flåten mer enklere og mer ensartet. En utfasing av Airbus A380 passer godt inn i en slik strategi, og KLM har også langt på vei faset ut Boeing 747. Den endelige avgjørelsen er ikke tatt, men det er vanskelig å finne noen gode grunner til å beholde flytypen.

KLM Boeing 747
KLM har ingen A380-fly, men er allerede godt i gang med utfasing av Boeing 747.

Basert på en artikkel av Christian for vår søsterside InsideFlyer.nl.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *