Air France pensjonerer sin siste Boeing 747-400

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

En æra er over i fransk luftfart. Den siste Boeing 747-400 «Jumbojet’en» har landet for siste gang på en ruteflyging for Air France. Og litt vemodig er det nok, for denne arbeidshesten som har holdt det gående for selskapet i over 45 år. Ikke rart at det ble gjort litt ekstra stas i forbindelse med siste landing på Charles de Gaulle flyplassen utenfor Paris.

Første avgang med en Boeing 747-100 var fra Paris til New York den 3. juni 1970. Deres første Boeing 747-100 fikk kallenavnet «The Jumbo Jet». I 1974 mottok Air France sin første Boeing 747-200F. I 1977 kom passasjerversjonen, Boeing 747-200B. Boeing 747-300 og 747-400 kom i 1991. Totalt har Air France operert 52 Boeing 747-fly i 7 varianter. Det er kun den korte versjonen, Boeing 747SP og den nyeste versjonen, Boeing 747-8 selskapet ikke har hatt i sin flåte.

Siste avgang med denne flytypen, Boeing 747-400, var fra Mexico City den 10. januar. Med rutenummer AF439 med avgang kl 21:29 lokal tid. Flyet landet på Charles de Gaulle flyplassen neste dag, 11. januar, kl 13:54 og ble møtt av vannkanoner for å feire den siste ankomsten.

AF 744 vannkanon

Og som en symbolsk handling taxet flyet opp og forbi Air France sitt hovedkontor hvor hundrevis av ansatte var møtt opp for å ta et siste farvel med en trofast arbeidshest.

Men helt slutt var det ikke den 11. januar. Som en verdig avslutning inviterte Air France til to spesial-flighter over Frankrike den 14. januar.

AF loves 747Disse flightene hadde fått rutenr AF747 og AF744 og de som hadde sikret seg billett til disse flightene ble traktert med lunsj a la Business Class og fri flyt av Champagne. Flyturen som tok et par timer tok passasjerene med på tur over Mont Blanc, Middelhavet, Toulouse, Bordeaux, Atlanterhavet og Mont Saint-Michel. Underveis ble det også gitt foredrag om både luftfart og gastronomi og når flyet igjen landet i Paris, var en omvisning i vedlikeholdshangaren inkludert i opplegget før det hele ble avsluttet med et glass med noe godt i ved flytrappen for å skåle for flyets innsats og pensjonering. Disse to flightene var dessverre reservert for Air France ansatte, viktige kunder og selskapets egne inviterte gjester som forretningsforbindelser og lignende.

Men almenheten får også en mulighet til å ta farvel med flyet. Air France vil i samarbeid med flymuseet i La Bourget holde omvisninger den 16. og 17. januar hvor man har muligheten til å besøke flytypen for en siste gang. Det blir ikke noen flytur men man får en guidet rundtur i og rundt flyet. Men påmelding er nødvendig. Hvis du kan fransk, eller er god med Google Translate kan du finne mer info på denne linken.

Flyet svinger inn foran Air France sitt hovedkontor etter siste landing i Paris
Flyet svinger inn foran Air France sitt hovedkontor etter siste landing i Paris

Air France er bare et av mange flyselskaper i rekken som har tatt Boeing 747-400 ut av flåten, og flere flyselskaper har allerede planene klare for utfasing. Hovedårsaken er at flytypen konsumerer større mengder drivstoff enn de nye flytypene som Boeing 777 og Airbus 350. Det er helt klart at et fly med 4 motorer bruker langt mer drivstoff enn et fly med 2. Air France startet allerede i 2012 å fase ut sine Boeing 747-400 og erstatte disse med Boeing 777-300ER og Airbus A380.

Til slutt en liten video fra YouTube fra den siste flighten fra Mexico City til Paris:

Alle bilder: Air France

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *