American Airlines Domestic First

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er kanskje ikke så superrelevant for mange å skulle kjøpe en innenriks First Class billett i USA… tenker man kanskje. Men det er situasjoner der det plutselig er det allikevel. Som for eksempel hvis du flyr transatlantisk business class og skal videre. Nettopp det var tilfellet her, da jeg for første gang prøvde American Airlines «domestic» First fra Calgary til Dallas.

American Airlines. Riktignok en Boeing 737, mens jeg fløy en MD80. Eller S80, som AA kaller det.
American Airlines. Riktignok en Boeing 737, mens jeg fløy en MD80. Eller S80, som AA kaller det.

Ruten er i utgangspunktet satt opp til 3 timer og 55 minutter. Med andre ord er det en full service flight. På Amerikanske innenriksflighter er det ofte null servering i First Class (foruten drikke) på flighter under 2,5 timer. Mellom 2,5 og 3,5 timer er det litt mer, og over 3,5 timer er det full servering.

I USA har man en egen kabin for First, i motsetning til Business Class i Europa, der det oftest er snakk om at midtsetet er ledig. I American Airlines sine MD80 er det 4 seter i bredden. Disse er brede, med en bred midtkonsoll og er usedvanlig behagelige. Jeg satt på sete 3F, som er første rad (vindu).

First steer. Beklager mørke bilder
First seter. Står ikke tilbake for Cathay Pacific eller Singapore Airlines sine regionale business class seter.

Servicen begynner med det samme på bakken. Flyvertinnen kommer rett bort og spør om hun kan henge opp jakken min, noe jeg sier ikke er nødvendig. Det er bare ei løen gammel Kanada gås. Straks jeg får satt meg kommer hun og spør om jeg ønsker noe å drikke før vi tar av. Nå var dette en frokost flight, men de har lastet alkohol, om man ønsker det. Jeg ønsket egentlig ingenting.

Mens vi ventet på push-back kommer hun igjen tilbake og introduserer seg, og tiltaler meg med navn, for å spør om hva jeg ønsker å drikke etter take-off, i hvilken rekkefølge jeg vil ha drikken og deretter hva jeg vil spise. Det var en frokost flight og valget var enten omelett eller diverse kornblandinger. Servicenivået er på et helt annet nivå enn hva vi er vant med fra de fleste Europeiske selskap.

Nokså raskt etter take off kom driven jeg hadde booket - nemlig kaffe og Club Soda.
Nokså raskt etter take off kom driven jeg hadde booket – nemlig kaffe og Club Soda.

Man kan også booke maten på forhånd (minst 24 timer før). Litt alla «book the cook» som noen kjenner fra Singapore Airlines og Thai Airways, men du har ikke like mange valg og det er lite lobster termidor å spore.

Det første som skjedde etter take off, var at de kom rundt med varme kluter, før drikken man hadde bestilt kom (ovenfor).

Maten tok lenger tid. Faktisk rundt 1 time og 30 minutter etter push-back, og den var en helt gedigen skuffelse. En knusktør omelett som var kjemisk renset for all smak. I det hele tatt virket både omeletten og potetene syntetiske, selv om de neppe var det. Jordbæret var riktignok godt. Til dette fikk man varme rundstykker og en slik frekk serviett som kan festes i skjorteknappen. En slik SAS hadde i glansdagene.

Syntetisk mat
«Syntetisk» mat

Etter maten var det bare å lene seg tilbake og dra på et teppe. Det var utrolig kaldt foran i MD80’en, og jeg mistenker at det var derfor hele rad 1 var ledig (utover meg). Så prøv deg gjerne bakover, der benplassen også er bedre.

Ikke så lenger før landing spurte jeg om en øl. De hadde flere ulike øl. Bud, Bud Light, Heineken og Samuel Adams. Valget var med andre ord såre enkelt. – «Uuuhhh, you guys always choose that» – kommenterte flyvertinnen.

Jepp - Samuel Adams
Jepp – Samuel Adams

Rett før landing kom hun imidlertid løpende bak og sa hun hadde litt til igjen i flasken og om hun skulle gi meg det i et plastglass under landingen. Det skulle hun selvfølgelig. Man må ta en for laget i blant.

Med det gikk vi inn for landing, 50 minutter før oppsatt tid.

Konklusjon:

Er det verd det? Vel, i denne sammenheng bare blir det slik ettersom det er den lengste ruta som bestemmer klassen på den korteste. Men ellers er det delte meninger. Jeg har kjøpt mye innenlands First i USA. Stort sett på United. Prisforskjellen opp fra økonomi er vesentlig mindre enn hva Lufthansa, KLM og disse driver med i Europa (da fra økonomi til business). Så det bryter ganske enkelt ned til om du er villig til å betale litt ekstra for å sitte i en god stol og grynte og kose deg. Du kjøper det ikke for maten, men for service og comfort. Jeg kommer til å fortsette å kjøpe dette der jeg føler prishoppet ikke er for stort.

[box style=’info’] Quickfacts
Rute: AA1168 Calgary – Dallas Fort Worth
Fly/sete: MD80, sete 3F
Internet ombord: Ja (USD6 for 30 min, US12 for 60 min.)
Pris: Har sjekket litt ulike datoer på denne ruta, og den ville kostet fra USD709 (economy fra USD408) på tilfeldige dager i Mars. (NOK ca 4200,- vs NOK ca 2500,-)
Hjemmeside: www.aa.com
Fordeler: Meget gode seter og service. Godt produkt på bakken.
Ulemper: Maten er ingen høydare for en Europeer. [/box]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *