Asiana Airlines – Business Class (A330)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

For de aller fleste reisende vil nok ikke navnet Asiana Airlines ringe noen bjelle. Men for de som er over gjennomsnittet interessert i fly vil navnet mest sannsynlig være synonymt med fantastisk service (og US Airways Dividend Miles… 🙂 ). For de av dere som ikke har hørt om selskapet før så er det altså Sør-Koreas nest største flyselskap. De har tidligere vunnet prisen for ”Verdens beste flyselskap” og er også medlem av Star Alliance sammen med blant andre Sas og Lufthansa.

Sommerferien 2013 gikk til Asia og første stopp på turen var Osaka, Japan. Jeg hadde havnet i Seoul, etter en fantastisk tur i First med Asiana fra Frankfurt. Etter en rask dusj og litt mat i loungen bar det mot gate for siste hoppet til Osaka Kansai lufthavn. Man har forresten tilgang til Asiana sin First-lounge når man ankommer med de i F, selv om man kun fortsetter turen i business.

Airbus A330-300 i Asiana sine farger
Airbus A330-300 i Asiana sine farger

Boarding startet i det jeg kom meg bort til gaten. Perfekt timing. Det jeg liker godt med Asia er at de tar priority boarding på alvor. Det var egen kø for business og Star Alliance Gold. Med et beskjedent belegg i business på dagens flight var jeg en av de første ombord. Asianas trivelige og blide flyvertinner ønsket meg velkommen ombord. Turen mellom Seoul og Osaka tar kun 1 time og 40 minutter, men Asiana bruker en Airbus A330 med ordentlige business-seter. Setene er av den gamle typen som kan legges ned ca 170 grader, noe som er mer enn bra nok for en såpass kort tur. Sammenliknet med hva en kan forvente av en tilsvarende flight i Europa, så er dette for luksus å regne.

Vinkende ground crew
Vinkende ground crew. «Annyonghi kasayo»

Det var ikke noe amenity-kit tilgjengelig på denne flighten (forståelig nok), men tøfler var lagt i setelommen. Veldig praktisk, så slipper man å styre med å ta på seg sko hver gang man skal på toalettet. Sammen med tøflene lå også et headset og dagens meny. Hvert sete har for øvrig en 15” skjerm til visning av underholdning, og for min del moving map 🙂 Jeg brukte ikke underholdningssystemet noe utover dette, så jeg kan dessverre ikke si noe om filmutvalget.

Ruteinformasjon
Ruteinformasjon

Når jeg hadde fått slått meg ned kom en av flyvertinnene bort for å presentere seg og nok en gang ønske meg velkommen ombord. Typisk for mange asiatiske flyselskap er at hver gang vertinnene snakker med deg vil de sette seg ned på huk ved siden av setet ditt. Jeg vet mange syns dette er uvant og litt pinlig (kanskje spesielt for oss egalitære skandinaver), men jeg mener dette er alle tiders. Ikke bare hører man bedre hva personen sier, men jeg føler at det også er en ”vennligere” måte å kommunisere på. Pre-departure drink, i form av appelsinjuice, ble raskt levert.

Etter avgang var flyvertinnene raskt i gang med serveringen. Man hadde valget mellom ”Beef  Bulgogi” eller ”Seafood Vol au Vent” på denne flighten. Sjømat hører, etter min mening, ikke hjemme på fly (eller noe annet sted for den saks skyld) så valget falt på biffretten.

IMG_3559
Legg merke til at menyen også opplyser om kaloriinnholdet i rettene

 

IMG_3560
Litt kjip presentasjon av hovedretten

Det var et helt greit måltid. Ikke veldig mye smak, men det var heldigvis med koreansk ”hot pepper paste” til å spice ting opp litt. Flyvertinnene gikk gjennom kabinen regelmessig og forsikret seg om at glassene var fylt. Etter maten var fortært var vi allerede på god vei inn over den japanske kysten og kabinen ble klargjort for landing. Flott innflyvning over Osaka havn før vi landet på Kansai lufthavn, som faktisk er bygget på en kunstig øy.

Og da var vi nede på moder jord igjen
Og da var vi nede på moder jord igjen

 

Selv, takk
Selv, takk!

 

Konklusjon:

Asiana Airlines skuffet ikke denne gangen heller. De tilbyr et bra produkt og har et flott team av flyvertinner som alltid virker imøtekommende og blide. Jeg ville ikke nølt ett sekund med å bruke de ved en senere anledning. Jeg gir de 9 av 10 poeng.

9 av 10

[box style=’info’]

Quickfacts:

Rute: Seoul Incheon – Osaka Kansai

Fly/sete: Airbus A330-300, sete 3A

Internet ombord: Nei

Servering: Ja. Man kan velge mellom to hovedretter.

Pris: Dette var en del av en billett kjøpt med bonuspoeng. Noen tilfeldige søk viser priser på ca 2450 kr én vei.

Bonuspoeng opptjent / program: Nei. Bonusbillett

Fordeler: Priority boarding, loungetilgang, gode seter, tøfler og god service

Ulemper: Litt smakløs hovedrett, ikke internett ombord

Hjemmeside:

www.flyasiana.com

[/box]

[box style=’note’]Kommentarer og spørsmål kan du poste i forumet. Klikk her [/box]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *