Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Introduksjon
Asiana Airlines First Class har tidligere blitt omtalt på Bonusfeber.no som en førsteklasses First Class, og det er ikke uten grunn. Selskapet har mottatt flere gjeve priser for sin service ombord og kan skilte med blant annet Skytrax «Airline of the Year» og fler. For å si det med andre ord, Asiana leverer så til de grader at vi har bare godt av en anmeldelse til.
Innsjekk
Et stalltips dersom du skal reise fra Seoul og befinner deg i Gangnam-området er å benytte CALT (City Airport Terminal), en fullverdig innsjekkings fasilitet som ligger vegg i vegg med COEX Mall. Her får du sjekket inn bagasjen, gjort unna immigrations og blir transportert direkte til Incheon Airport. Turen ut tar cirka 60 minutter og er veldig tidsbesparende i forhold til å reise via Seoul Station i sentrum.
Ved ankomst på Incheon International ble jeg mottatt og eskortert gjennom en lukket sikkerhetskontroll som er forbeholdt crew og passasjerer på førsteklasse. Om du fulgte tipset over og ankom flyplassen med CALT, kan du også benytte denne slusen ved å vise frem bussbilletten din. Asiana har to lounger på Incheon, en for reisende i First og en for Business. First loungen er ikke veldig stor, men til gjengjeld eksklusiv og privat. I buffeen er det et greit utvalg av asiatiske og vestlige småretter, samt diverse desserter og frukt. I tillegg er det en mindre meny med noen nuddelretter. Det er ikke noe å utsette på verken utvalget i baren eller av andre drikkevarer. Og sist men ikke minst, all you can eat med Haagen-Daazs is. I loungen finner du også oppbevaringsskap for bagasje, dusjfasiliteter, arbeidsstasjoner og et stillerom med massasjestoler.
Ombord
Hva er vel mer hyggelig enn å svinge til venstre og inn i snuten på en 747 ved boarding? Vel fremme finner jeg sete 2K, jeg blir ønsket velkommen ombord og ikke lenge senere står første glass med champagne på bordet. På folkemunn blir Asiana ofte omtalt som champagnegaloppen, og det er ikke uten grunn da vertskapet er kjent for å være lite gjerrige på champagnen. Du kan velge blant herligheter som Taittinger 2004 og Pol Roger 2000, glassene fylles opp støtt og stadig. Undertegnede kan forøvrig skilte med ny rekord på fire glass før push-back.
I kabinen er det totalt ti seter, åtte i en 1-1 konfigurasjon og klinebenk på to seter bakerst i midten, setekart finner du her. For ikke lenge siden introduserte Asiana nye suiter i førsteklasse, disse har vært forbeholdt noen av selskapets 777-ere og har ikke blitt installert i noen av de eldre jumbojettene. Selv om både kabin og seter bærer preg av å være noe gammelt, er det ingenting å si på komforten. Setene er av typen dråpeformede pods, det er god oppbevaringsplass under fotskammelen og mye plass mellom setet og vinduene. Her synes jeg det er et poeng å ikke velge rad 1 da du blant annet har en skuff under setet foran som er veldig hendig for å stue unna ting i. Foran deg har du en 15″ skjerm med AVOD (Audio Video On Demand), samt en liten lomme til telefonen med strømuttak.
Før avreise deles det ut amenity kit, pysjamas, tøfler, lesestoff og headset fra Bose. Amenity kitet, som kan skimtes til høyre i bildet under, er fylt opp med diverse produkter fra Bulgari. Matserveringen ombord hos Asiana er en fest og kanskje en av de bedre i luften, spør du meg. Konseptet er delt i to hvor du kan følge enten en vestlig eller en koreansk servering. På denne turens første servering valgte jeg den vestlige menyen som bestod av ikke mindre enn ni retter. Først ute, en dæsj hummer.
Deretter var det bare å sprette øverste knapp på buksa, gispe etter luft og gjøre seg klar for hovedretten. Verten kunne by på følgende:
Main Courses
Truffle crusted Wagyu tenderloin and foie gras, caramelized onion with port wine jus
or
Poached halibut with potato, celery, green peas stew, avruga and lemon verbena EV olive oil emulsion
or
Navarin of lamb with beans baton, olive and tomato confit.
Det er ikke mange som byr på Wagyubiff i lufta, noe som gjorde valget enkelt for min del.
Etter en hyggelig ostetallerken hadde jeg en Sacher cake with vanilla chantilly til dessert, etterfulgt av petit fours og litt kaffe. Det er jo tross alt ikke lov å gi seg før man har rundet menyen.
Asiana utmerker seg på alle måter når det gjelder servering ombord. Med få unntak smakte alle rettene meget bra og det var ingenting å utsette på presentasjonen. Har du sans for detaljer er det en fryd å se hvordan flyvertinnene møysommelig koordinerer serveringen seg imellom. Asiana har og et godt utvalg av viner og repertoaret er utformet av tre europeiske sommelierer. Mer om drikkevarene kan du lese i Erlings anmeldelse av Asiana First Class. Som nevnt er serveringskonseptet delt i to, følgende er å finne på den asiatiske menyen:
Starter
Korean dried shrimp cake «Saewoo Dasik»
Eggplant roll with soybean paste sauce
Korean traditional walnut porridge
*We are pleased to offer Caviar service upon your request
Main course
Korean Royal Cuisine «Bibimbap» and stewed seafood
Dessert
Fresh fruit
Korean traditional cookies
Etter endt servering var det eneste fornuftige å flate ut godstolen, men jeg var tydeligvis ikke den eneste som hadde tenkt å ta kvelden. Etter å ha trykket på serviceknappen et par ganger måtte jeg selv til pers og rusle bak i galley for å se om noen kunne hjelpe meg med å re opp sengen, noen som strengt tatt ikke skal være nødvendig når det er fire flyvertinner og fire passasjerer. Men det tok ikke lange stunden før alle fire var på plass med madrass, dyne og puter. Det var vanskelig å holde igjen smilet da cabin manager selv sørget for å pakke dynen godt rundt meg, ikke bare turndown, men tuck-in service her altså.
Hos Asiana serveres måltidene når du selv måtte ønske det. I tillegg til to større serveringer kan du velge blant et knippe småretter fra refreshements menyen. Jeg er sjelden vond å be og noen timer senere prøvde jeg en nuddelsuppe med shitakesopp og koreanske kimchi.
Asiana snubler litt når det gjelder underholdning ombord. På tross av AVOD er utvalget av filmer og serier på underholdningssystemet skrantent og heller mot noe man kanskje forventer i økonomiklassen. Men i følge hjemmesiden til Asiana kan man faktisk forhåndsbestille både klovn og tryllekunster ombord, kun meg selv å takke her altså. Et par filmer senere og en liten lur var det knappe to timer igjen til Frankfurt, atter en gang skal det spises:
Starter
Truffle Arancini, Red Pepper Coulis
Main Courses
Veal Marengo with Pan Fried Crayfish, Tomato and Chervil
or
Confit of Duck Leg with Cabbage, Root Vegetables and Port Wine Sauce
Dessert
Chilled Crepe Suzette, Orange, Pastry Cream and Caramel Sauce
Jeg hadde egentlig tenkt å nøye meg pannekakene, men er det mat det er snakk om tar de yndige flyvertinnene form som gamle bestemødre og høyner med en tre-retter.
En gimmik som Asiana har er å dele ut gaver til passasjerene i førsteklasse før landing. På denne flighten kunne jeg velge mellom en passholder, en duffel bag og et cover til telefonen. På min siste flight med Asiana var avskjedsgavene erstattet med en Lucky Dollar Book, et lite hefte med ti 1-dollarsedler som kan være hendig i ulike situasjoner hvor man trenger penger til tips. En morsom sak.
Konklusjon
Først og fremst bærer både kabin og seter preg av å være litt gammelt. Som nevnt har Asiana introdusert nye seter i First, men de vil vi trolig ikke se på de eldste flyene. Uansett, det er ingenting å si på setet i verken oppslått eller nedslått posisjon. Setene har ikke noe form for avskjerming, men de er plassert på skrå fra hverandre slik at man allikevel oppnår det privatlivet man ønsker på førsteklasse. Dessuten ser du lite til naboen da setene står i en 1-1 konfigurasjon, unntaket er 4E og 4F som nok er de minst private setene. At det sitter 254 mennesker bak deg i de andre kabinene verken synes eller høres. Det er ganske unikt hvor privat atmosfære man får av å sitte i snuten på en Boeing 747.
Et svakt punkt er helt klart underholdningssystemet som ikke har noe nevneverdig bra utvalg av filmer. Servicen ombord var jevnt over suveren og det er alltid en fryd å se Asiana sine vertinner i aksjon. Høflige og profesjonelle, men uten å bli for mekaniske og upersonlige. Asiana er en opplevelse for seg selv, det eneste som trekker ned er et noe gammelt hardt produkt og underholdningssystemet.
Quickfacts
Rute: OZ541 ICN-FRA (Seoul-Frankfurt)
Fly: Boeing 747-400 Combi
Sete: 2K
Internet ombord: Nei
Servering: To fulle serveringer pluss flere valgfrie retter mellom slagene.
Hjemmeside: www.flyasiana.com
Spørsmål eller kommentarer? Post gjerne i forumet.
Legg igjen en kommentar