Bli med ombord i Etihads nye Boeing 787 Dreamliner

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etihad Airways er den største Dreamliner-kunden hos Boeing med hele 71 fly i bestilling, hvorav tre av dem skal leveres i 2014. 41 av flyene er av typen 787-9 og 30 er 787-10.

I går viste vi frem Etihads grenseløst ekstravagante innredning i deres nye Airbus A380, og her skal vi ta en sniktitt på deres Boeing 787 Dreamliner.

EY 787
Foto: Boeing

Dreamlineren er et mye mindre fly enn A380, så innredningen må nødvendigvis tones noe ned i omfang. Allikevel skorter det ikke på kvalitet og luksus, noe de følgende bildene viser.

De første flyene vil ha følgende konfigurasjon:

  First class 8
  Business class 28
  Economy class 199
  Totalt 235

Her kan du se et setekart over flyet:

B787-seatmap-1

Economy Class

I økonomiklassen kommer det en ny type seter som kalles Economy Smart Seat. Disse har egne «utstikkere» som man kan hvile hodet på, samt justerbar korsryggstøtte. I seteryggen foran deg leveres 750 timer med underholdning på 11-tommers touch-screen, i tillegg til støyreduserende hodetelefoner, mobiltelefoni og internett.

Y3

Y2

Y1

 

Business Class

På Business Class er det samme type Business Studios som vil bli å finne på A380. Her får du flat seng med egen madrass og egen pysjamas. Underholdningsskjermen har økt til 18 tommer, og setene har eget komfort-system med blant annet massasjefunksjon. Dette er fullt på høyde med, og i flere tilfeller bedre, enn mange First Class-produkter.

C3

C1

C4

 

C2

 

First Class

I First Class finner vi First Suites. Her får du enda større boltreplass enn i Business Class, egen minibar og garderobe for å nevne noe. Du får her Poltrona Frau skinnseter, som du ellers finner i Ferrarier, og det er plass til å spise sammen med din reisepartner. Her kan du også lukke dørene og få fullstendig privatliv.

F1

F2

 

First-Suite-1_Standard.jpg

F3

Vi må si at dette produktet er en stor forbedring i alle klasser. Når man ser hvor bra Business Studio er, så kan man jo spørre seg hvorfor man trenger First Class. Det er vel også derfor flere selskaper velger å gå bort fra First Class, som for eksempel Turkish har gjort og TAM kommer til å gjøre. Det virker uansett som det er et godt marked for luksus-segmentet til og fra Gulf-statene, hvor flyselskapene kniver om å levere de mest ekstravagante løsningene.

Her kan du se en video som viser alle klassene:

 

Les også våre tester av Etihads Diamond First Class og Business Class på Airbus A330.

Andre artikler om Etihad:

Nytt flyselskap i Europa: Etihad Regional

Etihad spanderer første natt på hotell ved mellomlanding i Abu Dhabi

Les om og diskutér erfaringer med Etihad i vårt forum her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *