Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Selv om 737 MAX fortsatt står på bakken og datoen for når flyene kan komme tilbake i tjeneste har blitt forskjøvet flere ganger, produseres det fortsatt fly ved Boeing sine fabrikker. Nå er flyprodusenten også klar med sin første 737 MAX 10, den største utgaven av 737 MAX-serien.
Flyprodusenten Boeing markerte før helgen ferdigstillelsen av sin første 737 MAX 10. Flyet, som er det største i 737 MAX-serien, har litt høyere kapasitet enn MAX 9 og kan ta inntil 230 passasjerer. Tusenvis av ansatte fra Boeing-fabrikken i Renton, Washington var tilstede under seremonien og fikk anerkjennelse for sin innsats for å fullføre produksjonen av det nyeste medlemmet av MAX-familien.
– Dagen i dag handler ikke bare om et nytt fly. Den handler om menneskene som design, bygger og støtter det, sier Mark Jenks, visepresident og daglig leder for 737-programmet. – Dette teamets nådeløse fokus på sikkerhet og kvalitet viser det engasjement vi har ovenfor våre kunder og enhver som flyr i et Boeing-fly.
Inntil 230 passasjerer
737 MAX 10 er den største utgaven i MAX-familien, men er kun 1,64 meter lenger enn lillebror MAX 9. I en én-klasse-konfigurasjon med maksimal setetetthet kan flyet romme 230 seter, mot 220 seter i MAX 9. På grunn av høyere vekt er imidlertid rekkevidden 250 nautiske mil kortere. MAX 10 har likevel blitt godt tatt imot av kundene og Boeing har totalt 550 fly i ordre. Den største kunden er United Airlines med en ordre på 100 fly.
Det gjenstår og se når flytypen faktisk vil være tilbake i lufta, men Boeing regner med å starte testflygninger MAX 10 i løpet av første kvartal neste år.
– Jeg er beæret over å få ta dette flyet ut på sin første flytur og vise verden hva vi har lagt hjertet og sjelen vår i, sier Chief Pilot Jennifer Henderson.
Foto: Boeing
Legg igjen en kommentar