Boeing 747-400 med ekstra motor flyr til Sør-Afrika

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi innrømmer det gjerne – det lyder noe merkelig. Hva skal en Boeing 747 jumbojet med en femte motor? Og kan det i det hele tatt la seg gjøre? Men der er faktisk en meget god grunn til at det skjer. Og ja, det kan godt la seg gjøre å montere en femte motor på en jumbojet.

Det australske flyselskapet, Qantas, har i dag sendt flight QF63 på vingene fra Sydney til Johannesburg med en ekstra motor montert under den ene vingen. Det betyr at flyet har i alt fem motorer. To på den ene og tre på den andre vingen.

Det er et noe spesielt syn som man ikke opplever ofte, og som de fleste ville tro var en tidlig aprilsnarr.

Men den er altså sant. Det er faktisk mulig å montere en ekstra motor på den ene vingen på en Boeing 747.

Under den ene vingen er der noen bolter hvor man kan montere et beslag som kan holde en ekstra motor. Motoren kan ikke kobles til flyet og er ikke aktiv under flyturen, men er bare montert på vingen med det motivet at den skal fraktes med fra A til B.

I dette tilfelle har Qantas en anden Boeing 747 i Johannesburg med en motorfeil og skal ha skiftet en motor ut med en annen som virker. Her var valget normalt vært å chartre et helt fraktfly som har plass til motoren eller frakte den med skip fra Australia til Sør-Afrika. Begge disse løsningene er meget kostbare og sistnevnte vil i tillegg også ta uforholdsmessig lang tid.

Derfor valgte Qantas å frakte den ekstra motoren på en av deres normale rute-flyvninger. Når motoren er skiftet på flyet, så sendes den gamle motor tilbake til Sydney med skip for å bli reparert.

Det har helt sikkert vært et spesielt syn for passasjerene å se en ekstra motor montert under vingen.

Med en ekstra motor under vingen blir flyet også tyngre og den økede luftmotstanden gjør også at drivstoff-forbruket stiger. Derfor mellomlandet dagens avgang i Perth for å tanke ekstra drivstoff til den lange turen.

Qantas har lang erfaring i å transportere ekstra motorer på denne måten. Siste gang det skjedde var i 2011, men erfaringene strekker seg helt tilbake til 70-årene, hvor de blant annet gjorde dette flere ganger på de gamle Boeing 707-flyene.

 

En Qantas Boeing 707 med en ekstra motor monteret på den ene vinge. Qantas erfaringerne med dette startede i 70'erne. Foto: Qantas
En Qantas Boeing 707 med en ekstra motor montert under den ene vingen. Qantas sine erfaringer med dette startet i 70-årene. Foto: Qantas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *