Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I løpet av 2017 vil British Airways (BA) lansere sine nye Airbus A350 fly. I den anledning har BA selv uttalt at de vurderer å introdusere nye seter i Club World – selskapets ekvalent til Business Class.
I et intervju med magasinet Business Traveller har Andrew Crawley, «Chief commercial officer» i BA, uttalt at selskapet nå ser på muligheten for å designe et nytt sete i Club World: «Our A350 is coming in 2017 so that is when we’ll probably have a new Club World offering.» Setet som blir brukt i dag ble laget eksklusivt for BA og kjennetegnes av den så kalte Yin Yang-konfigursajonene hvor passasjerene sitter annenhver fremover- og bakovervent. Crawley sier ingenting om hvorvidt BA ønsker å beholde dagens layout som gir hele åtte seter i bredden på en Boeing 777. Men trenden vi ser i Business Class i dag heller helt klar mot konfigurasjoner som gir alle setene direkte tilgang til midtgangen. På den måten slipper man å havne i midtseter hvor man må klatre over andre passasjerer.
«One of the things people either love or hate about the product is the two middle seats, which are loved by families and couples.»
– Andrew Crawley
På listen over ting som skal utbedres ønsker BA først og fremst et design som optimaliserer vekt og plass, i tillegg til å kunne møte dagens konkurranse hvor passasjerer krever mer plass og komfort. Det skal også tas tak i de mest vanlige tilbakemeldingene fra kundene, henholdsvis misnøye med midtsetene og mangelen på oppbevaringsmuligheter.
Selv om BA er særs sparsom på detaljene, har Bonusfeber snoket opp en patentsøknad som ble levert i 2014. Merk at dette kun er et patent og ikke noe som nødvendigvis indikerer hvordan det endelige produktet vil bli. Tegningene viser at BA her er inne på tanken om å kvitte seg med dagens layout til fordel for en såkalt «herringbone layout», noe som vil gi alle setene direkte tilgang til midtgangen. En slik konfigurasjon er allerede godt utprøvd av blant andre Air New Zealand og Virgin Atlantic. Setene står på skrå for hverandre og minner mer en slags sofa enn et tradisjonelt flysete. Spesielt verdt å legge merke til er at setet er designet slik at verken ryggen eller fotstøtten trenger en elektriskmotor for å kunne konverteres til en flat seng, et ganske finurlig påfunn for å spare vekt. Ta en titt på bildene selv og fortelle oss hva du synes i forumet vårt.
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente å se. I følge planen skal BA’s Airbus A350 være på vingene i løpet av 2017, så man har ikke akkurat knakendes med tid. I mellomtiden kan vi glede oss til september 2015 da BA skal presentere en nytt produkt i First når Dreamlineren introduseres. Bonusfeber kommer med mer.
Legg igjen en kommentar