Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Verdens første Airbus A330 så dagens lys første gang i 1992. Siden den gang har Airbus levert nesten 1500 fly av denne typen og de fleste av dem er fortsatt i trafikk. Nå går det aller første flyet som ble bygget på skraphaugen.
Cathay Pacific sitt regionale datterselskap, Cathay Dragon, tar denne uken farvel med det aller første Airbus A330-flyet som ble bygget. Flyet ble først gang rullet fra Airbus-fabrikken i Frankrike i 1992 og har vært i tjeneste for Cathay Pacific og Cathay Dragon siden 1996. Der har flyet, som har registreringsnummer B-HLJ, gjennomført mer enn 27 000 flygninger med mer enn 63 000 timer i luften.
Verdens første Airbus A330
Flyet var på vingene første gang 2. november 1992 og hadde da registreringsnummer F-WWKA. Flyet var da utstyrt med to CF6-80E1-motorer fra General Electric. Det skulle deretter gå mer enn ett år fram til neste flygning, men denne gangen med Rolls Royce’ Trent 700-motorer.
I oktober 1996 ble F-WWKA solgt til Cathay Pacific i Hongkong. Da hadde Airbus A330 allerede vært i ordinær trafikk i mer enn to år, med Air Inter som lanseringspartner. Her ble flyet brukt fram til 2013, før det ble overført til Dragonair, senere kjent som Cathay Dragon. Gjennom sin tjenestetid har flyet i gjennomsnitt gjort mer enn 1 000 flygninger i året.
B-HLJ hadde sin aller siste flygning 17. juli, fra Hongkong til Taipei.
Stadig like populær
A330 har vært en kjempesuksess for Airbus og var da den kom verdens største to-motors passasjerfly. Denne rekorden ble raskt slått av Boeing, som leverte sin første 777 bare et halvt år senere. Flytypen er stadig populær blant flyselskapene og i 2014 lanserte Airbus en oppgradert Airbus A330neo, med nye motorer og flere forbedrede egenskaper. I skrivende stund har Airbus over 300 bestillinger i ordreboken.
Forsidefoto: Aero Icarus from Zürich, Switzerland / CC BY-SA
Basert på en artikkel av Kilian for InsideFlyer.nl.
Adam Forchhammer sier
Det er ikke hver dag, man læser om et fly, der har fløjet med to forskellige motortyper. Den gamle dame ser ud til at have gjort det godt og enhver ting har sin tid, så nu er det tid for «yngre» modeller.