Vi prøvekjører Cathay Pacific Business Class mellom København og Hongkong

Cathay Pacific Airbus A350-900

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den 2. mai brakte Cathay Pacific med seg to nyheter til København Lufthavn. Ikke bare leverte de den første direkteruten fra København til Hongkong, men også den første faste ruten med Airbus A350-900. Bli med oss på den første turen i business class!

Da Cathay Pacific annonserte at de ville starte direkterute mellom København og Hongkong var InsideFlyer tidlig ute og sikre seg billetter til den første avgangen. Vi kjente godt til Cathay Pacific som selskap fra andre flyvninger og viste at Business Class-produktet deres var i toppklasse.

Denne flygningen startet litt annerledes enn flyturer flest. Siden det var første avgang ble det arrangert en åpningsseremoni i gateområdet før avgang, med taler fra blant andre Grevinne Alexandra Christina av Frederiksborg.

Det røde båndet klippes
Det røde båndet klippes av blant andre Grevinne Alexandra Christina av Fredriksborg. Foto: CPH Airport

Normalt ville turen for min del ha startet gjennom fast track og direkte til loungen du har tilgang til når du reiser i business class, hvor jeg ville ventet til ombordstigningen startet. Siden det var lansering av ny rute og åpningsseremoni valgte jeg denne gangen å bli gateområdet fram til ombordstigningen startet.

Eventyr lounge
Eventyr lounge – sannsynligvis den beste loungen på Køben Lufthavn for øyeblikket. Foto: Henrik Olsen

Loungen som Cathay Pacific, Eventyr Lounge, er nok den beste loungen på København Lufthavn for øyeblikket og ligger praktisk plassert rett etter passkontrollen.

Cathay Pacific innsjekking CPH
Innsjekkingsområdet var også pyntet til fest i anledning den nye ruten.

Se bildene fra åpningsfesten her.

Ombordstigning

Jeg var den første til å gå om bord og jeg ble møtt i døren av en smilende og opplagt besetning som ønsket meg velkommen til denne første flyvningen til Hongkong. Dette lovet godt for hva jeg hadde i vente de neste timene.

Først om bord
Først om bord

Besetningen hadde ellers en litt vanskelig start på turen. De skulle egentlig ha kommet inn via Amsterdam, men flyet deres hadde blitt kansellert og de ble derfor fraktet i buss til Brüssel, og videre til København med fly. Det var purser som fortalte meg dette og hun var litt skuffet over ikke å ha fått se noe av byen før avgang, så hun ville gjerne tilbake til København igjen. Vi hadde en god prat om dette og turen generelt, og jeg følte meg absolutt velkommen om bord.

Gruppebildet med besetningen
Gruppebilde med besetningen og andre gjester

Business class-setet og kabinen

Jeg ble visst til min plass på rad 17 ved vinduet og fant meg til rette. Jakken min ble hengt opp og jeg fikk tilbud om noe å drikke. Jeg gikk for Cathay Pacifics utmerkede Champagne, nærmere bestemt en Billecart-Salmon Brut i en Non Vintage-utgave.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Selve business class-setet er av en modell jeg liker svært godt. Det blir faktisk enda bedre om bord i Airbus A350-900. Siden kabinen er bredere enn i de fleste andre fly føles det ekstra romslig. Jeg kunne likevel ønsket meg at Cathay Pacific hadde fjernet bagasjehyllene over den midtre seterekken, slik som hos for eksempel Qatar Airways. Det ville gitt enda mer plassfølelse.

Cathay Pacific Airbus A350-900 Business Class
Flotte fargevalg i grønne nyanser gir en følelse av tilhørighet til Cathay Pacifics firmafarger

Setet er komfortabelt og både sitte og ligge i, og det er godt med benplass. Det føles ikke som beina er låst inne i en trang boks og det er plass nok til å bevege de uhindret.

Cathay Pacific Airbus A350-900 Business Class
Setet er behagelig og lett å justere. Dog kunne man gjerne fått en madrass når man skal sove for optimal komfort. Det kan også være vanskelig for noen å nå forskammelen når du sitter.

En ting som kunne hevet nivået og komforten enda mer var om man også fikk utdelt madrass sammen hodeputen og teppet.

Før avgang ble det også delt ut varme håndklær. Det ble i løpet av turen delt ut varme håndklær hele fire ganger, før avgang, før måltidene og like før landing.

Vi kom av sted i henhold til tidtabellen og etter rundt 20 minutter begynte første del av servicen. Igjen fikk vi utdelt varme håndklær før pre-dinner drinks og varme nøtter ble servert.

Pre-dinner drinks og varme nøtter
Servering av pre-dinner drinks og varme nøtter

Hovedmåltidet

Kort tid etterpå var det klart for første servering og turens hovedmåltid. Det var personlig betjening og måltidet ble servert på brett. Siden maten serveres individuelt ville det løftet nivået et hakk opp om bordet ble dekket i stedet for at måltidet ble servert på brett.

Menyen besto av:

Forrett:

  • Grønn salat
  • Parmaskinke med små Paprika

Hovedrett:

  • Stir fry med svinekjøtt, pak choy og ingefærsaus
  • Oksefilet med sauterte sopp og Gruyere potetgrateng
  • Torsk med kryddersmør, erter og babygulerøtter

Dessert:

  • Danske ost fra Arla Unika
  • Frisk frukt
  • Mousse med kaffe og crumble
  • Citron Meringue-terte

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Jeg valgte oksefileten, vel vitende om at den kan være tørr. Denne gangen var den imidlertid ganske god. Den var dessverre gjennomstekt, men ikke tør og retten hadde en rimelig god og kraftig smak. Til hovedretten gjorde jeg meg ferdig med Champagnen og gikk over på en fransk rødvin – en Château Pey la Tour réserve 2015.

Til dessert valgte jeg sjokolademousse med kaffe og kompot. Den lekre desserten ble paret med et glass Graham’s Late Bottled Vintage Port 2012, noe som var en svært god kombinasjon.

Resten av flyturen

Etter middagen ble kabinen ryddet og lyset dempet. Selv om det er den dagflyvning ut av Europa lander du tidlig om morgenen og det er derfor praktisk å kunne sove noen timer så man er klar for en full arbeidsdag i Hongkong.

Hamburger
Det var også mulig å bestille mat mellom de faste måltidene. Her skiller Cathay Pacific seg fra mange andre flyselskaper som bare serverer lette snacks.

Besetningen var ikke så aktiv i gangene, men de var raskt på plass når man ringte etter dem. Jeg gjorde noen ganger for å bestille drikke, samt en burger et sted over det østlige Russland.

Frokost

Frokosten ble gjort klar rundt to timer før ankomst. I tillegg til tradisjonell frokost kunne man også få wok med reker og blekksprut, eller Congee.

Jeg gikk for wok, mest fordi jeg ikke var helt klar for tradisjonell frokost enda.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

WiFi om bord på Airbus A350-900

Cathay Pacific tilbyr WiFi om bord på deres fly av typen Airbus A350-900 og det måtte jeg jo selvfølgelig prøve. Prisen for hele flyturen er 12,95 USD, noe som er ganske rimelig for en flytur på over 10 timer.

Tilkoblingshastighet om bord i fly er alltid spennende, siden det er avgjørende for om du kan jobbe eller ikke. På store deler av turen gikk det veldig sakte, men fungerer fint til å skrive beskjeder i Messenger, WhatsApp eller lignende. Du kan sende og motta e-post, så lenge du ikke henger på store vedlegg.

Det er egentlig helt greit å ta betalt for WiFi. Det gjør at færre benytter seg av tilbudet og det er dermed mer båndbredde tilgjengelig for de som faktisk skal bruke det. Jeg hadde mellom 0,5 og 2 Mbit/s gjennom hele turen, bortsett fra noen deler av turen hvor det ikke var dekning.

Amenity kit

Jeg fikk også utdelt et amenity kit som var et av de bedre i sitt lag. Det inneholder alt du har bruk for og produktene er av kjente merker. Begeret med munnvann var imidlertid litt vanskelig å drikke fra, så det hadde vært greit om det kom i en liten flaske i stedet.

Bekvemmelighetspakke
Bekvemmelighetspakken er en av de beste som tilbys på ruter ut fra København

Det var ingen pysjamas på denne turen, noe som også kunne vært greit for en forretningsreisende, slik at klærne man reiser i er mindre krøllete når man kommer fram.

Både selve toalettmappen og innholdet er av bedre standard enn hos flere av de konkurrerende flyselskapene ut fra København.

Klar for landing

Etter ti timer i luften kom kapteinen på høyttaleren og annonserte at det var 30 minutter til landing. Kabinen ble klargjort for landing og den siste Champagnen ble drukket opp. Det hele ble avsluttet med fjerde og siste runde med varme håndklær på denne flyturen.

Landing i Hongkong
Landing i Hongkong. Det var disig og med en temperatur på nesten 30 grader var det lett å tenke seg at luftfuktigheten er høy.

Vi landet før tidtabellen og da jeg kom ut på jetbroen merket jeg at det kom til å bli en varm dag, primært på grunn av den høye luftfuktigheten.

Bruk arrival lounge når du kommer ankommer tidlig

Siden flyet lander såpass tidlig er det veldig kjekt å ha mulighet til å dusje og skifte tøy før du forlater flyplassen, spesielt hvis du skal rett i et møte eller ikke har mulighet for å sjekke inn tidlig på hotellet.

Cathay Pacific - The Arrival-lounge
Cathay Pacific – The Arrival-lounge ligger midt mellom terminal 1 og 2. Den er besøket verdt om du vil ta en dusj før du drar inn til byen.

Det er åtte bad med dusj i loungen, så det kan hende du må vente på tur alt etter som hvor som er i loungen når du kommer. Jeg måtte selv vente 15 minutter før jeg fikk slippe til.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Cathay Pacific har en mindre ankomstlounge som ligger gjømt mellom terminal 1 og terminal 2, på samme nivå som immigrasjon. Se etter skiltet til terminal 2, så finner du loungen i en mellomgang.

Du har tilgang til loungen om du flyr business class, eller status hos Cathay Pacific eller OneWorld-alliansen. Du må ha Emerald-status og du kan ikke ta med deg en gjest i loungen. Tilgangen gjelder også bare for reisende med Cathay Pacific og ikke for andre selskaper i OneWorld-alliansen.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Loungen har noen få sitteplasser, en liten buffet med varme og kalde retter, samt diverse drikkevarer. Det var ingen alkoholservering da jeg besøkte loungen tidlig om morgenen.

Plaza Premium
Hvis du ikke har tilgang til Cathay Pacifics The Arrival-lounge, så kan du kjøpe tilgang Plaza Premium som ligger like ved

Hvis du ikke har tilgang Cathay Pacifics ankomstlounge kan du kjøpe tilgang til Plaza Premium-lougen som ligger like ved.

Denne artikkelen ble opprinnelig skrevet av Henrik Olsen for InsideFlyer.dk.

Forsidefoto: Cathay Pacific

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *