Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Den pågående tvist mellom flyselskapet Emirates og de amerikanske rivaler har blusset opp igjen med en klage fra Delta Air Lines. Klagen omhandler Dubai selskapets code share avtale med det amerikanske lav-kost selskapet JetBlue.
Delta har skrevet til det amerikanske General Services Administration (GSA), en organisasjon som overvåker offentlige anskaffelser. Herunder flybilletter for amerikanske militære og sivilt ansatte. Delta ber GSA om å terminere en kontrakt med JetBlue på ruten til og fra Milan-Malpensa flyplass. Fordi JetBlue ikke flyr til Europa er Milano ruten drevet av Emirates.
Peter Carter, Deltas jurist, sa: «Emirates vil dra nytte av en inntektsstrøm fra de amerikanske skattebetalernes penger og som vil svekke amerikanske flyselskapers evne til å konkurrere i dette markedet.».
Klagen er den siste i skuddvekslingen som har pågått i over to år mellom Gulf selskapene Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways og deler av den amerikanske flybransjen. Beskyldningene er påstander om ulovlig statlig subsidiering og konkurransebegrensende atferd. Flyselskapet Emirates har avvist alle påstandene som blir vurdert av amerikanske luftfartsmyndigheter.
Carter fortsatte: «Emirates er ikke bare et utenlandsk flyselskap, det er en statlig eid selskap som utnytter en utilbørlig fordel i forhold til amerikanske flyselskaper ved å motta massive subsidier fra sitt hjemlige regjering.»
Emirates nekter å kommentere den konkrete klagen fra Delta » Vårt code-share samarbeid med JetBlue har frem over tid, og vi fortsetter å dra nytte av både flyselskaper og våre kunder»
Jet Blue på banen
En talsmann fra JetBlue sa: «American, Delta og United har benyttet en fullt lovlige fordeler om bruk av internasjonal code-sharing og regjeringen har sanksjonert antitrust immunitet for år – blant annet i sin egne GSA priser.
«Nå som selskapene har blitt større enn noensinne, ønsker de å endre reglene for å kunne stenge ute konkurrenter som JetBlue. Det er en klassisk taktikk fra et segment av vår bransje som rutinemessig viser at de heller ville klage enn konkurrere».
Bransjeeksperter stiller seg uforstående til Deltas klage. Karen Walker, journalist ved Air Transport World-nettsted, påpekte at Delta selv bruker en rekke utenlandske samarbeidende flyselskaper å fly ruter de ikke selv driver.
«Slå på JetBlue for en skikkelig tildelt GSA rute ved hjelp av en utenlandsk flyselskap partner virker som et tilfelle av Delta kutte av nesen til tross dens ansikt, en situasjon amerikanske og United ser ut til å unngå … Hvis det ikke var så opphengt i Emirates, Delta ville ikke ha spilt «Fly America ‘kort,» sa hun.
Delta har allerede sluttet å fly til Dubai i protest mot det de hevder er urimelig handelspraksis.
Uenigheten om «open skies» er aktiv på tross av at de amerikanske myndigheter lenge har ønsket en slutt på denne. Samtalene har foregått mellom USA og Gulf tjenestemenn, men ingen beslutning har blitt fattet over påstandene.
Legg igjen en kommentar