Flyhistorie: Dronningen fyller 50 år – lenge leve dronningen!

Verdens første Boeing 747

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Kongelige bursdager og jubileer er ikke noe vi har for vane å skrive om hos InsideFlyer. Når selveste dronningen har bursdag gir vi oss lov til å gjøre et unntak. Vi snakker selvfølgelig om luftens dronning, Boeing 747, også kjent som Jumbojet.

For de av våre lesere som mot formodning ikke skulle være kjent med flytypen, snakker vi altså om det ikoniske passasjerflyet med fire motorer og pukkel over nesepartiet. Boeing 747 var verdens første «wide body» passasjerfly og verdens største passasjerfly fram til Airbus A380 kom på markedet i 2007.

Verdens første Boeing 747
Bill Allen, direktør i Boeing og Juan Trippe administrerende direktør i Pan Am ved lanseringen av Boeing 747 Jumbojet i 1968. Foto: Boeing

I dag er det altså 50 år siden den første utgaven av Boeing 747 «Jumbojet» ble rullet ut fra Boeings nye fabrikk i Everett, 30. september 1968.

Historie

Da Boeing 747 ble introdusert var det egentlig ingen som trodde at flytypen ville ha spesielt lang levetid som passasjerfly, eller at den noen gang kom til å bli produsert i noe særlig antall. Det var jo opplest og vedtatt at supersoniske fly var framtiden for sivil luftfart, og at en supersonisk revolusjon var rett rundt hjørnet.

Som de fleste vet slo ikke den spådommen til. I motsetning til Concorde-flyet er flytypen enda i utstrakt bruk, og 1546 eksemplarer er produsert per juli 2018.

Utviklingen av Boeing 747 startet egentlig som stort strategisk transportfly for det amerikanske flyvåpenet. Til syvende og sist tapte Boeing kampen mot Lockheed om å få levere dette flyet, men grunnlaget var lagt for utviklingen av verdens største passasjerfly.

Passasjerflytrafikken opplevde en voldsom vekst på 1960-tallet, drevet fram av moderne jetfly som Boeing 707 og Douglas DC-8. Flyselskaper som Pan Am så at disse flyene likevel ikke vil være i stand til å takle det økende passasjerbehovet og jobbet hardt for å få Boeing til å bygge et større fly. På denne tiden trodde man som sagt at all passasjertrafikk snart ville bli erstattet av supersoniske fly. 747 ble derfor designet for å lett kunne tilpasses som transportfly, slik at man kunne fortsette produksjon når passasjerutgaven om få år ville bli avleggs.

I april 1966 bestilte Pan Am 25 stk. 747-100-fly for 525 millioner USD. Som pilotkunde og pådriver i prosjektet hadde Pan Am en unik mulighet til å påvirke utviklingen av flyet.

Boeing 747 interiør
Jumbojeten var ikke bare et stort teknologisk fremskritt, men også innen passasjerkomfort. Med lounge, cocktail services og til og med piano om bord på enkelte flygninger, satte flytypen en ny standard for elegant og komfortabel reise. Foto: Boeing

Varianter

Boeing 747-100 var den originale versjonen som ble lansert i 1966, etterfulgt 747-200 kort tid etterpå. 747-300 ble lansert i 1980 og ble fulgt av 747-400 i 1985. 747-8, som er den nyeste utgaven, ble annonsert i 2005.

747-100

747-100 var utstyrt med Pratt & Whitney JT9D-3A-motorer og det første eksemplaret sto ferdig i 1969. Det ble aldri bygget noen cargo-versjon av denne modellen, selv om noen fly har blitt bygget om til transportfly. De første flyene ble bygget med tre vinduer på hver side på øvre dekk. Dette ble økt til fem i senere utgaver, som et resultat av at flyselskapene begynte å bruke øvre dekk for førsteklassepassasjerer.

SAS Boeing 747-100 på Stockholm Lufthavn Arland. Foto: Brorsson at engelsk Wikipedia.

SAS mottok sin første Boeing 747-100 i 1971.

Utviklet fra 747-100-designet kom også modellene 747SR, 747-100B og 747SR. 747SR ble utviklet etter forespørsler fra japanske flyselskap som ønsket en innenriksversjon av jumbojeten, med høyere lastekapasitet og lavere drivstoffkapasitet. 747SP var en kortere utgave av flytypen som rekkevidde nok til å dekke ruter til Midtøsten fra USA, etter ønske fra blant annet Pan Am og Iran Air.

747-200

Mens 747-100-serien ga tilstrekkelig rekkevidde og bæreevne for amerikanske innenriksruter, var den ikke egnet for lengre internasjonale ruter.

747-200 hadde økt drivstoffkapasitet og kraftigere motorer, og gikk inn i tjeneste i februar 1971. Den var de første tre årene utstyrt med Pratt & Whitney JT9D-7-motorer og hadde den en rekkevidde på 9 260 km. Senere utgaver ble levert med CF6-50-motorer fra General Electric eller FB211-524B fra Rolls Royce, og en rekkevidde på 11 112 km ved full last.

Alitalia Boeing 747-200B
Alitalia Boeing 747-200B inn for landing ved Fiumicino-flyplassen i Roma (1990). Foto: Aldo Bidini (GFDL 1.2)

747-300

747-300 har et 7,11 m lengre øvre dekk enn -200. Den nye modellen fikk også en rett trapp i stedet for en spiraltrapp opp til øvre dekk, for å gi plass til flere passasjerer nede. Mindre aerodynamiske forandringer ga -300-modellen en økt marsjfart på opptil mach 0,85. 747-300 kunne ha de samme Pratt & Whitney- og Rolls-Royce-motorene som 747-200, samt oppdaterte CF6-motorer fra General Electric.

Det ble levert totalt 81 eksemplarer av -300-modellen. Flytypen ble tatt av markedet allerede i 1985 da 747-400 ble annonsert.

Pakistan International Airlines Boeing 747-300
Pakistan International Airlines Boeing 747-300 inn for landing på London Heathrow. Foto: Konstantin von Wedelstaedt [GFDL 1.2 or GFDL 1.2], via Wikimedia Commons

747-400

747-400 har lengre vinger enn sine forgjengere og ble levert med winglets, noe som økt drivstoffeffektiviteten med 4% i forhold til tidligere modeller. 747-400 var utstyrt med mye mer avansert elektronikk enn tidligere modeller, noe som gjorde at flyet kunne flys av et mannskap på to i cockpit, mot tre som hadde vært påkrevd tidligere. Modellen hadde også drivstofftanker i halen, forbedrede motorer og nytt internt design.

Thai Airways Boeing 747-400
Thai Airways Boeing 747-400 tar av fra flyplassen i München. Foto: Julian Herzog [GFDL or CC BY 4.0 ], fra Wikimedia Commons
Passasjermodellen ble først tatt i bruk av selskapet Northwest Airlines på ruten mellom Minneapolis og Phoenix i 1989.

Totalt 694 fly i -400-serien ble levert og den siste passasjerutgaven ble levert til China Airlines i 2005.

747-8

I 2005 annonserte Boeing en ny versjon av 747 med samme motor- og cockpitteknologi som i 787 «Dreamliner». 747-8 er designet for mindre støy, bedre driftsøkonomi og mindre miljøfarlige utslipp. Flyskråget ble også forlenget til 76,4 og 747-8 er fortsatt verdens lengste passasjerfly. 747-8 bruker General Electric GEnx-2B67-motorer.

Boeing 747-8i
Lufthansa er et av flyselskapene som fortsatt bruker Boeing 747 på mange av langrutene sine, både den klassiske 747-400 og den nye 747-8i som er avbildet her. Foto: Lufthansa

Jumbojetens framtid

Passasjerutgaven av Boeing 747-8 ble aldri noen stor suksess. Det ble bestilt totalt 47 eksemplarer av passasjerutgaven og samtlige av disse er levert. Det er lite som tyder på at det vil komme flere bestillinger. Etter lansering av Airbus A380 kan det nok hende at jumbojeten faller mellom to stoler. Flyene er kostbare i innkjøp og har høyere driftskostnader enn andre fly med tilnærmet samme kapasitet og rekkevidde. Samtidig har den langt lavere kapasitet enn kjempeflyet Airbus A380.

UPS Boeing 747-8F
Selv om passasjerutgaven av Boeing 747-8 går en usikker framtid i møte, er fraktutgaven fortsatt populær blant verdens flyfraktere. Foto: Boeing

Flytypen er likevel på ingen måte død. Det er fortsatt mange passasjerfly i trafikk hos flyselskaper verden over. Transportflyutgaven er fremdeles i produksjon og populær blant selskapene som driver med flyfrakt.

Selv om Boeing 747 ikke står øverst på undertegnedes liste over favorittflytyper, føles det fortsatt litt som julaften hver gang jeg får fly med jumbojeten. Det store og vakre flyet med sitt majestetiske utseende er absolutt en rojal tittel verdig.

Gratulerer med dagen Boeing 747 og takk for 50 års tjeneste, vi håper du er med oss videre i enda mange år!

Se også dokumentarfilmen under hvis du vil vite mer om flyets historie.

Kilder: Boeing, Wikipedia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *