Vi tester Air China First Class i Boeing 747-8

Air China Boeing 747-8

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Stadig flere flyselskap fjerner eller kutter ned i first class. Det blir stadig færre tilgjengelige seter for den økende massen med ivrige bonusjegere. Air China ser ut til å være unntaket, hvor det som regel er god tilgjengelighet for bonuspoeng på mange ruter. Kan det virkelig være så dårlig?

Jeg skal ærlig innrømme at Air China ikke var førstevalget mitt for denne turen, men skal du reise til Thailand på bonuspoeng i jula, ja da må du nesten ta til takke med det du får. Det er sagt og skrevet mye forskjellig om Air China First Class i forumet vårt, men det virker som svært få av de som har meninger om produktet faktisk har prøvd det. Jeg bestemmer meg derfor for å ta en for laget og går turen i møte med et åpent sinn.

Ombordstigning

Etter å ha tilbragt mer enn nok tid i Air China First Class Lounge, ankom jeg gaten vel vitende om at jeg sannsynligvis må vente litt før jeg får gå om bord. Jeg hadde allerede fått beskjed om at avgangen ville bli forsinket, men jeg ville være sikker på å komme tidlig om bord. Ved gaten er det allerede en del kø. Det er ingen dedikert kø for first class og jeg må pent stå i kø med status- og business class-passasjerer. Dette høres kanskje ut som en bagatell, men Boeing 747-8 er et stort fly og det er åpenbart mange passasjerer som enten har status eller reiser i premium-kabin.

Når ombordstigningen først starter, går det likevel raskt unna og jeg er om bord i løpet av få minutter. Jeg blir møtt av smilende og hyggelig representant for kabinbesetningen som viser meg veien til setet mitt.

Kabin og sete

Air Chinas Boeing 747-8 er litt annerledes satt opp en Lufthansas fly av samme type, som også har fire klasser. Der Lufthansa har first class helt foran i nesa på flyet, har Air China fem rader med business class foran first class-kabinen. Dette gjør at den første raden i flyet er rad 11, mens rad 1 kommer etter rad 15. Det er for så vidt forståelig at Air China har valgt å gjøre det sånn. Det ville nok ha vært vanskelig å plass til de store first class-setene helt foran i flyet.

Air Chinas first class-kabin består av 12 seter. Fargevalgene er nøytrale og nedtonet, kanskje litt vel anonymt, men det kan jo fort bli for mye av det gode også.

Setene er svært så romslige med ikke mindre enn fem vinduer per seterad. Jeg opplever setene som mer private enn hos Lufthansa, selv om Air China lett kunne tatt det helt ut og installert dører som kan lukkes. Foruten bagasjehyllen er det også godt med lagringsplass rundt setet. Setene er veldig behagelig å sitte i, kanskje noe av det beste jeg har prøvd noen gang.

Nå er det bare å nyte turen.

Før avgang

Jeg finner meg fort til rette i det behagelige setet mitt og en hyggelig og smilende representant fra kabinbesetningen kommer straks med tøfler, pysj, meny og aviser. Jeg får også tilbud om varm klut, nøtter og vann eller appelsinjuice. Jeg spør om det er ikke mulig å få et glass champagne og får til svar at det skal jeg selvfølgelig få, men at vi må vente enda 5-10 minutter. Jeg antar de måtte vente til boarding var ferdig, for så snart sistemann er om bord vanker det bobler også.

Setet er ellers utstyrt med hodetelefoner av ukjent merke med støydemping og blomsterpynt, en liten velværepakke, eller amenity kit om du vil, fra L’Occitane og en håndskrevet velkomsthilsen fra besetningen. Jeg må si jeg setter pris på detaljer som blomstene i hodetelefonene og kortet med velkomsthilsen. Dette er små ting som løftet inntrykket og får produktet til å virke mer eksklusivt og personlig.

Underholdningssystemet og fjernkontrollen er moderne og lett å bruke. Selv om skjermen er ganske stor er den imidlertid såpass langt unna setet at den godt kunne vært litt større. Jeg studerer ikke innholdet på underholdningssystemet i detalj, men det ser ut til å være et greit utvalg av amerikanske og internasjonale filmer og tv-serier.

Etter en liten taksitur rundt flyplassen er vi på vingene. Selv om jeg egentlig er Airbus-mann, kan det gjerne være Boeing 747-8 når jeg først skal fly Boeing.

Mat og drikke

Så snart setebeltelyset slukker kommer serveringen raskt i gang. Vi er kun fem passasjerer i kabinen, så det går raskt og effektivt for seg. Det er nok på dette området jeg har vært mest spent på hva Air China kan tilby, men her overrasker de positivt.

Bordet dekkes og pyntes, og rettene serveres en etter en. Det virker nesten som det aldri skal ta slutt. Jeg trodde jeg skulle få velge noen av rettene, men jeg blir bare bedt om å velge hovedrett. Utover det serveres hele menyen. Du kommer ikke til å sulte, det skal i alle fall Air China ha.

Når det er sagt så føler jeg ikke at maten, med unntak av kaviaren, når helt når opp til det jeg vil kalle first class-standard. Det er likevel godt stykke over standard business class-nivå, og rettene er flott presentert. Til hovedrett velger jeg pekingand med pannekaker, som sammen med kaviaren og desserten er turens kulinariske høydepunkter. Det samme gjelder egentlig også for drikkevarene. I business class ville jeg blitt positivt overrasket, men til first class å være har Air China litt å gå på. Rådet jeg fikk om å ta med matpakke viser seg imidlertid å være betydelig overdrevet.

Etter middagen gir kroppen tydelig beskjed om at nå er det på tide å sove litt. Jeg skifter til pysjamasen på toalettet og overlater tøye mitt til besetningen som plasserer det pent i klesskapet ved setet mitt. Pysjamasen er behagelig og sitter godt, og ser også ganske flott ut.

Hver gang jeg går på toalettet blir jeg stoppet ved døren mens personalet vasker overflater og sjekker at alt er som det skal være.

Setet er like behagelig å ligge i som det er å sitte, og mer en stort nok for mine 187 cm. Jeg sovner nesten med en gang.

Tid for lunsj

Jeg sover i drøye fem timer og våkner like før lunsjserveringen starter. Jeg er egentlig ikke veldig sulten, men for anmeldelsen sin del så velger jeg å ta en for laget.

Lunsj

På samme måte som hovedmåltidet smaker lunsjmåltidet helt greit, men mangler kanskje det lille ekstra.

Den siste delen av turen til Frankfurt brukes til å slappe av og se film.

Air China First Class

Basert på min første erfaring med Air China kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gjerne flyr Air China First Class igjen. Boeing 747-8 er en flott maskin. Det harde produktet holder toppnivå, og besetningen og servicen er noe av det beste jeg har hatt på en flytur noen gang. Det er likevel rom for forbedring her. Både mat og drikke har litt å gå på for å komme opp på nivå med for eksempel Lufthansa. På bakken kunne first class gjerne fått en egen kø for ombordstigning og loungetilbudet holder ikke mål.

Oversikt

Fordeler

+ Svært behagelige seter
+ God atmosfære i kabinen
+ Serviceinnstilt, vennlig og profesjonell besetning
+ Moderne underholdningssystem
+ Maten er god når den er på sitt beste

Ulemper

- Kvaliteten på maten er litt ujevn
- Drikkevarene holder ikke helt first class-nivå

Service

Underholdning

Kabin

Mat og drikke

Verdi

Overall Rating

Konklusjon

Basert på min første erfaring med Air China kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gjerne flyr Air China First Class igjen. Det harde produktet holder toppnivå, og besetningen og servicen er noe av det beste jeg har hatt på en flytur noen gang. Det er likevel rom for forbedring her. Både mat og drikke har litt å gå på for å komme opp på nivå med for eksempel Lufthansa. På bakken kunne first class gjerne fått en egen kø for ombordstigning og loungetilbudet holder ikke mål.

4.2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *