Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vår danske kollega Henrik Olsen har testet Ethiopian Airlines rute fra Oslo til Addis Abeba i business class. Vi har oversatt anmeldelsen til glede for våre norske lesere.
Ethiopian Airlines flyr fra Oslo til Addis Abeba via Stockholm. Vi tok en tur for å se hva de kan tilby i deres Business Class Cloud Nine.
Siden Ethiopian Airlines’ rute går via Stockholm, kan du faktisk fly i en ekte langdistanse business class mellom Oslo og Stockholm. Vår reise gikk hele veien til Addis Abeba og vi kunne derfor teste både den korte turen og den lengre flygningen til Addis Abeba. Vi skulle også videre fra Addis Ababa til Johannesburg.
Ethiopean Airlines kaller sin Business Class for Cloud Nine.
Stoppet i Stockholm medfører ikke at du skal forlate flyet. Du blir bare sittende, og i løpet av en liten time er du på vei videre.
Flyet på turen til Addis Abeba var av typen Boeing 787 Dreamliner. Videre derfra til Johannesburg var det en Airbus A350. Flåten til Ethiopian på langruter består av i alt 55 fly:
- 14 Airbus A350-900XWB
- 19 Boeing B787-8
- 6 Boeing B787-9
- 4 Boeing B777-300ER
- 6 Boeing B777-200LR
- 6 Boeing B767-300ER
Du finner en oversikt over de forskjellige kabinene hos SeatGuru.
Boarding i Oslo
Vi ankom Oslo Lufthavn og kom oss raskt igjennom innsjekkingen og sikkerhetskontrollen. Takket være vår Star Alliance gullstatus kunne vi besøke SAS-loungen som ligger i innenlandsdelen av flyplassen.
Ethiopian Airlines gir også sine kunder tilgang til OSL Lounge, men vi synes ikke den er like bra som SAS innenrikslounge.
Da tiden for boarding nærmet seg, gikk vi ut mot gaten. Boardingen startet til oppsatt tidspunkt og vi var raskt på plass i setene våre.
Business Class-kabinen
Ethiopian Airlines har valgt å fortsette med en setekonfigurasjon på 2-2-2. Dette gjør at de får plass til litt flere seter i Business Class-kabinen enn andre flyselskaper gjør i tilsvarende flytyper, men det gjør også til at opplevelsen og komforten ikke blir helt på samme nivå. Lufthansa er et annet flyselskap som fremdeles har 2-2-2 (og 2-3-2 på Boeing 747-400) i sin Business Class-kabin.
Selve setet er et eldre og gjennomprøvd Business Class-sete. Du sitter behagelig og det er god plass til benene.
Service, mat og drikke
Ethiopian Airlines er et afrikansk flyselskap og det kommer til syne i både servicen, maten og drikkevarene som tilbys ombord. Servicen feiler ikke i det hele tatt, men den er ikke så stilren som du opplever på for eksempel flyselskapene fra Midtøsten. Den er litt mer tilfeldig, men besetningen er både blide og hjelpsomme.
På den korte turen til Stockholm ble det servert drikkevarer og jeg fikk et glass champagne.
Da vi var kommet av gårde fra Stockholm på vei mot Addis Abeba ble det servert både drinker og snacks før middag.
Forretten bestod av smakfull, lettstekt tunfisk. Til hovedrett kunne man velge en tradisjonell etiopisk rett. Den heter injirra og beskrives som lett svampeaktige pannekaker. De blir spist i stor stil i Etiopia og Eritrea, og varianter blir også fortært til måltider i Somalia, Djibouti og Sudan.
I tillegg til pannekakene får du velkrydret kjøttsaus, linsepurré og kikertermos. Definitivt noe jeg kan anbefale å prøve og jeg spiser det gjerne også på en lokal restaurant. Jeg hoppet over desserten da jeg var sliten og ville sove.
Frokosten ble servert halvannen time før landing og den bestod av frukt, croissant og cornflakes og det var også mulig å få varm omelett og kyllingpølse. Måltidet var helt greit til frokost å være.
Landing og ankomst Addis Abeba
En liten time før ankomsten begynte besetningen å gjøre klar kabinen for landing. Det skjedde raskt og effektivt og vi landet i Addis Abeba i henhold til tidtabellen.
Turen gav en fin opplevelse. Billettene kostet oss heller ikke så mye, så vi fikk mye for pengene. I tillegg opptjente vi en god slump med EuroBonus-poeng, noe som selvfølgelig også er positivt.
Foto: Henrik Olsen
Legg igjen en kommentar