First Class med All Nippon Airways

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som del av min Companion Ticket bonusreise til Tokyo og Phuket, var jeg så heldig å få en plass i første klasse hos det japanske flyselskapet All Nippon Airways (ANA), fra London til Haneda. Ruten flys med Boeing 777-300ER og er en av to ruter hvor det er mulig å oppleve ANA første klasse fra Europa. Den andre ruten flys fra Frankfurt.

Reisen min denne formiddagen starter i Oslo. Vi er smått forsinket på grunn av en passasjer med baggasje som ikke har møtt opp til flyvningen. Baggasjen må følgelig letes frem igjen, og lastes av flyet. Heldigvis har jeg hele 4 timer på Heathrow, før ANA skal ta meg til Haneda. I tillegg lover kapteinen og fly igjen det tapte, noe han også klarer.

First Class Lounge

Som passasjer i første klasse hos ANA har du tilgang til alle Star Alliance sine lounger på Heathrow, inkludert Singapore Airlines sin First Class lounge. Siden jeg har vært på de andre før, valgte jeg å tilbringe hele mellomlandingen her denne formiddagen. Loungen har flere sittegrupper, toaletter, dusj, og en spiseavdeling som også inkluderer a la carte dining. En fin oppladning til en lang flytur.

Boarding

Som seg hør og bør, er det selvsagt prioritert ombordstigning når man reiser i First, sammen med elite-kundene til ANA. Jeg blir mottatt av purser, som skal ha ansvar for meg i disse drøye 12 timene det tar til Tokyo, og fulgt til setet mitt i 2A. Etter å ha fått på meg den utdelte pysjamasen, får jeg servert et glass champagne, i påvente av at resten av passasjerene skal finne plassen sin. ANA serverer Krug Champagne til sine førsteklasse-passasjerer. «Due to customs» serveres denne dessverre ikke før vi kommer oss opp i luften.

Førsteklasse-kabinen til ANA består av 8 seter, eller kuber som de kaller det. Selv om setene ikke virker utdatert, eller står tilbake for flere andre selskaper sine produkter, har ANA utrolig nok allerede fått fly i luften, med ny kabin i First- og Businessklasse, som ser helt fantastisk ut.

Etter noen glass viser det seg at det er et veldig uvær over London, som gjør at vi ikke kommer oss avgårde. Alle fly står på bakken, og det er lang kø før vi i det hele tatt får taxe til rullebanen. Faktisk tar det nesten 4 timer, før det er vår tur, men hva gjør vel det når man sitter i en behagelig lenestol, og kan drikke champis, se på film og spise en nydelig suppe med ramen. De fleste passasjerene velger faktisk å spise hovedserveringen mens vi står på bakken. Jeg velger og heller utsette denne til senere. Fantastisk service!

Servering

Omsider kommer vi oss avgårde, 4 timer etter oppsatt rutetid. Det er en litt røskete oppstigning før vi kommer oss over skylaget, og setter kursen nordøst, over Oslo og videre mot Tokyo.

Etter ikke veldig lang tid ser jeg purser komme gående mot meg med et forventningsfullt blikk; «Would you like some Krug now sir?»
Arrigato!

Et par slurker senere, og klokken begynner å nærme seg midnatt. I motsetning til de fleste andre, har jeg enda ikke spist. Det vil si, jeg har spist en svær skål med ramen i påvente av take off, men det ryktes at det er flere godbiter om bord.

Første appetittvekker er noe av det vakreste jeg har sett ombord på et fly siden… Vel, siden jeg fikk amuse bouche på ANA F for ca et år siden. Den består av en kald kjøttbolle av kalv, et spyd med frukt og roastbiff av and, en skål med rødbetchutney og geitost, og et glass med breadsticks. Dette skylles som seg hør og bør ned med et nytt glass Krug. Alt smaker veldig godt, så her er det bare å glede seg til fortsettelsen.

Til forrett blir det servert to røslige skiver med prosciutto, en blanding av fetaost og pisto, samt diverse frukt. Frukten er kald, søt, fersk og saftig og er sammen med pistoen, et nydelig tilbehør til prosciuttoen.

Purser patruljerer frem og tilbake. Det tar ikke lange tiden mellom hun ser jeg er ferdig med enten mat eller drikke, før det kommer påfyll av både smil, drikke og ny matrett. Som å være på en topp restaurant!

Mellom forrett og hovedrett blir det servert en maissupp som jeg også fikk sist gang jeg fløy med ANA. Ikke en veldig komplisert rett, verken smaksmessig eller estetisk sett, men det smaker uansett helt nydelig!

Så er det på tide med hovedretten. Et perfekt stekt stykke biff, ovnsbakte poteter, gulrot, oliven og brokkoli, akkompagnert av en nydelig rødvinssaus. Til dette takkes Kong Krug for følget, og inn kommer det en Château Léoville Barton fra 2012. Fullstendig strålende!

Det gjenstår fortsatt ost, dessert og petit fours, men jeg skjønner fort at jeg bare må innse mine egne begrensninger etter 3 middager. Jeg takker derfor av med cola light, og en kopp grønn te, akkompagnert av en god klump sjokolade og en japansk 21 års gammel single malt Whisky fra Hibiki.

Et nydelig måltid!

Søvn

Etter et svært vellykket måltid trekker jeg fremst i kabinen for en kjapp tannpuss, mens crew gjør klart sengen min, som viser seg å være fullstendig strålende. I motsetning til mange andre selskaper, legger ANA en relativt tykk skummadrass på toppen av setet. Dette gjør at sengen blir myk og behagelig å ligge i. Det er også god kvalitet på dyne og pute, og i tillegg er kabintemperaturen på et behagelig nivå. I alle fall til asiatisk selskap å være.

Etter en god natts søvn, er purser fort på plass og spør om jeg ønsker å spise noe å spise til frokost, eller kanskje jeg bare vil ha litt vann og kaffi?

ANA har dessverre ikke en skikkelig frokostmeny, sammenlignet med for eksempel Lufthansa, som både serverer eggerøre, brød og kjøtt. Jeg takker likevel ja til en kopp kaffe, sammen med litt frukt og yoghurt. Om man vil kan man selvsagt velge en skål med nudler, sandwich eller annet fra menyen, men jeg var ikke så veldig sulten denne morgenen.

Frokosten smaker uansett veldig bra, og det tar ikke lange tiden før vi nærmer oss landing. Crew spør derfor om de kan gjøre klar setet igjen, før jeg ser resten av filmen jeg startet på tidligere. Piloten tar oss deretter trygt ned til landingsstripen på Haneda lufthavn, og turen er dessverre over for denne gang.

Amenity Kit

Som de fleste andre selskaper så får man utdelt amenity kit med diverse toalettutstyr. ANA deler ut et svært pent kit fra Globe-Trotter, som inneholder diverse kremer fra The Ginza, tannbørste, øyemaske og øreplugger. Ingen veldig luksuriøse og kjente merker, men selve kofferten ser i alle fall veldig pen og solid ut.

Oversikt

Publiseringsdato

8. August, 2019

SERVICE

KABIN

MAT OG DRIKKE

VALUTA FOR POENGENE

Overall Rating

Konklusjon

All Nippon Airways er gjennomgående helt strålende. Servicen er enestående fra øyeblikket man går ombord i flyet, til man (dessverre) må forlate det. Jeg prøvde så godt jeg kunne å kjenne om jeg var litt skuffet i London med en forsinket avgang på nesten 4 timer, men sannheten er at jeg nøyt hvert eneste øyeblikk. Maten smakte helt fantastisk, og man blir møtt med et smil på hver eneste forespørsel. Kabinen første klasse er det ingenting å utsette på sånn den er i dag, og om man får gleden av å oppleve den nye kabinen, er nok dette et av de aller beste produktene som er der ute.

4.9

Kommentar

  1. StianNG sier

    Takk for reisebrevet. Kan anbefale first ANA ut fra Haneda, fcl på Haneda er utmerket, mangler bare badeanda 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *