Flere detaljer avslørt om Widerøes nye jetfly

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Verdens første flyavgang på en kommersiell flyrute med E190-E2 nærmer seg med stormskritt.

Om litt over to måneder, den 24. april klokken 07:35, har WF622 avgangstid fra Bergen mot Tromsø, og skal med det bli verdens første kommersielle flyrute med flytypen E190-E2.

I den siste utgaven av ombordmagasinet Perspektiv forteller Widerøe mer om forberedelsene og prosessen som tar selskapet inn i jetalderen.

Katrine Nordahl Hanssen, Manager for Corporate Identity i Widerøe, og strategisk rådgiver Thomas Higgins fra designbyrået Grid på befaring i Brasil. (Bilde: Wideroe.no)

Ny teknologi og høyhastighetsinternett

I kabinen på de nye jetflyene vil alle setene ha sin egen strømkontakt som kan benyttes til lading av PC og mobil. I tillegg skriver Widerøe at hvert bord vil få sin egen iPad-holder.

Widerøe skriver også at E190-E2 være forberedt for høyhastighetsinternett når det innføres i 2019.

Widerøe har ikke skrevet noe om internettilgang blir gratis. Vi håper at Widerøe legger seg på samme linje som sin nyeste samarbeidspartner Norwegian. De tilbyr gratis internett til samtlige av sine passasjerer. Alternativt vil en prismodell lignende EuroBonus-partneren SAS være et greit kompromiss. SAS gir gratis internett til reisende i SAS Plus og EuroBonus gull, diamant og pandion. Resterende passasjerer må betale 49 kroner for tilgang på reiser i Europa.

Setekonfigurasjon

I likhet med Widerøes Dash 8-fly, vil også Embraer E190-E2 flyene ha en midtsetefri setekonfigurasjon på 2+2 seter. I sitt ombordmagasin skriver Widerøe at setetypen er nyutviklet for å gi bedre benplass. I tillegg er setelommen plassert høyt oppe på stolryggen foran, noe som forbedrer benplassen.

På Widerøes Facebook-side har selskapet skrevet at setekonfigurasjonen vil være på 114 seter. Sammenlignet med Embraers publiserte standardkonfigurasjoner tyder dette på at setepitchen blir på 29 tommer/73 centimeter. Som distanse fra seterygg til seterygg er det noe av det knappeste man finner ombord på fly, og det gjerne kun hos enkelte lavprisselskaper.

Skjermdump av Embraers konfigurasjon med 114 seter på embraercommercialaviation.com

 

Widerøe har ikke publisert noe informasjon som bekrefter at setepitchen blir på 29″. Om det stemmer at setepitchen ombord blir på 29 tommer kan det fort bli trangt, selv om setene er tynnere og setelommen plassert høyt oppe på stolryggen.

31 tommer er ofte ansett som standard hos de fleste flyselskapene i verden. Når det er sagt så er det fort mer å tjene for selskapene ved å kutte på benplassen, og slik få skviset inn flere seterader. En E190-E2 med Embraers standardkonfigurasjon med 31″ i seatpitch har åtte færre seter ombord enn versjonen med 29″.

Til sammenligning har Ryanair 30″ i sine Boeing 737-fly. Norwegian har mellom 29″ og 31″ i sine Boeing 737-fly, mens SAS har mellom 30″ og 33″ i sin kortdistanseflåte.

Fargevalg

Katrine Nordahl Hanssen, Manager for Corporate Identity i Widerøe, forteller i Perspektiv at de nye jetflyene vil fortsette med de tradisjonelle Widerøe-fargene:

– Dagens design på Widerøes fly er fra tidlig på 2000-tallet. Når vi nå tar steget inn i en ny æra med introduksjon av jetfly, ønsker vi å fornye oss. Men samtidig er det viktig å være tro mot vår grønne identitet, som har vært gjeldende siden oppstarten i 1934. Vi ville også bruke designelementene med det alpine fjellandskapet, som er inspirert av det landskapet Widerøe flyr over hver eneste dag, og som allerede er implementert på servicesentrene på flyplassene, samt på uniformstørkle og -slips som medarbeid­erne bærer. Utover det fikk Grid lov til å tenke kreativt om eksteriøret.

Deler av haleroret på ett av de nye E2-jetflyene har fått Widerøe-grønn farge. (Bilde: Wideroe.no)

Nye ruter

I tillegg til at Widerøe tar i mot tre nye jetfly fra Embraer, starter de også opp fem nye internasjonale ruter. Bergen får i juni direkterute til Billund. I august får Bergen direkteruter til München, Hamburg og Gøteborg. I tillegg skal Widerøe starte opp en direkterute fra Kristiansand til London Stansted i august.

 

Ønsker du å lese mer om den første flyvningen? InsideFlyer være med på den første avgangen til Tromsø den 24. april, og vil dele både bilder og erfaringer fra flyturen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *