Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Hvem er denne storkjeften som til stadighet popper opp i Facebookfeeden min, spurte jeg meg selv for ett par år siden. Ola Giæver. Nessekongen fra Lyngseidet. Kjekkas i Widerøe kapteinsuniform. Fikk fyken fra Widerøe fordi han var stor i kjeften.
Og da ble han forbanna og bestemte seg for å starte eget flyselskap.
Det er den korte versjonen.
Vel, jeg har hørt om mye, men om at noen starter ett flyselskap kun på trass har jeg aldri hørt om før. Og det var ikke mange som tok Facebookrantene særlig alvorlig. Men når man begynner å lese ord som emisjon, fulltegnet emisjon og ser en Dash 8 som allerede har blitt malt om blir det liksom litt mer interessant.
Så jeg bestemte meg for å slå på tråden til Ola Giæver for å høre hva det er han har planlagt. Og jeg fikk tak i han mens han satt i en taxi i Calgary på vei for å hente sitt første fly.
«Kom oppover og hiv dæ med i flyet over tell Norge på lørdagen». Hadde det ikke vært for at jeg må være i Moskva på mandagen hadde jeg jaggu hevet meg rundt og takket ja til invitasjonen.
«Kom oppover»
Dessverre ble samtalen litt kortere enn forventet da Olas taxi havnet på avveie, så jeg fikk dessverre ikke snakket noe mer med han denne dagen.
Men noen tanker om å drive med regionalflygning har jeg gjort meg.
Kortbanedrift i Norge er stort sett kraftig subsidiert og kostbart og hans gamle arbeidsgiver, som overhodet ikke setter pris på det Ola holder på med, har fått drevet uten konkurranse i mange år.
Men er det plass til to operatører på tynne ruter mellom småsteder med kun noen få tusen innbyggere? Vel, jeg regner med at Ola har lest trafikktallene og regnet på potensialet. Jeg håper ihvertfall det.
Ola mener flyprisene er helt hinsides på de mindre flyplassene i Norge. Det er en sannhet med modifikasjoner. Mellom de større byene nordpå, flyr Widerøe for priser helt ned til 599. Og selv om SAS ikke kontrollerer Widerøe lengre, har de fortsatt ett meget godt samarbeide.
Kun han vet hvilke ruter han kommer til å operere, men at han kan selge alle 37 setene ombord for 499 inkludert skatter og avgifter en vei og tjene penger, er umulig, særlig nå som Erna og Siv legger beslag på over 200 kroner av de 499. Så Ola må satse på oppskriften til Bjørn Kjos å tilby kun en håndfull billetter til lokkepris, det blir også realitetene for kundene til FlyViking. Om ikke kommer ikke Ola’s flyselskap til å vare lenge.
Og det holder ikke å putre rundt mellom Berlevåg og Vadsø, man må satse på ruter som har ett skikkelig grunnlag. Du kan være billigere enn bussen, men er det ikke nok folk bosatt som trenger å komme seg rundt, nytter det ikke hvor billig du er og hvor mange avganger du har. Widerøe har skjønt dette og senest i går lanserte de for første gang en rekke direktefly fra Oslo til Lofoten, Mo i Rana og Mosjøen.
FlyViking
Dessverre gikk tiden ut for Ola når det gjaldt anbudet på ruter i Nord Norge de neste 5 årene. Det ble storeslem til Widerøe siden FlyViking ikke hadde fått på plass de gyldige lisensene som kreves. Men slaget er ikke tapt av den grunn.
Men som sagt, jeg vet ikke hva planene til Ola er. Bjørn Kjos og Norwegian opererte lenge flygninger på vegne av Braathens helt frem til Braathens ble slukt av SAS. Allianser og samarbeide er bra. Mating til andre operatører er bra. Å operere på vegne av andre større selskaper er bra. Kanskje han har noen lure triks oppi ermet?
Og på lørdag er Ola på vei over Atlanteren med sitt første fly. Da begynner alvoret. Hva som skjer videre blir spennende å se.
Jeg skal ihvertfall følge nøye med. Og jeg skal ta meg en tur på besøk til Ola snart for å snakke litt om lojalitetsprogrammer, marketing og annet moro. Jeg liker nemlig Ola.
Han har skikkelig guts og putter sine egne hardt tjente penger inn i eventyret. Det står det respekt av.
Så gjenstår det å se om de rette valgene blir tatt. Lykke til, Ola.
God tur og riktig god helg!
Tommy Danielsen er President for Freddie Awards og en av verdens ledende eksperter innen loyalitetsprogrammer, luftfart og hoteller.
Hver fredag bidrar Tommy med en kommentar her på InsideFlyer.no
Legg igjen en kommentar