Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Jeg har tidligere skrevet litt om Nessekongen fra Lyngseidet, Ola Giæver som har ambisjoner om å konkurrere sin tidligere arbeidsgiver Widerøe opp på tribunen.
Og på tross av det mange skeptikere og sofa CEOer har sagt har Ola brettet opp ermene, fått ett fly levert og om noen uker kommer fly nummer to. Sent forrige uke var alt papirarbeidet i orden og FlyViking er endelig klar for take off.
Ola har dermed bevist at han ikke bare har det i kjeften.
Og i dag startet billettsalget. Fra den 27. mars kan norlenninger fly billig mellom Bodø, Tromsø og Hammerfest mens Svolvær starter opp 18. april
Her er prisene til FlyViking
Bodø- Tromsø koster 499 kroner en vei
Tromsø- Hammerfest koster 499 kroner en vei
Svolvær- Tromsø koster 499 kroner en vei
Svolvær- Hammerfest (stopp i Tromsø) koster 749 en vei
Bodø- Hammerfest (stopp i Tromsø) koster 749 en vei
Hvor mye skal konkurrenten Widerøe ha på samme strekningene?
Bodø- Tromsø koster fra 899 kroner en vei
Tromsø- Hammerfest koster fra 550 kroner en vei
Svolvær- Tromsø Widerøe: flyr ikke direkte, med stopp fra 550 kroner en vei
Svolvær- Hammerfest: Widerøe flyr ikke direkte, med ett stopp fra 550 kroner en vei
Bodø- Hammerfest: Widerøe flyr ikke direkte, med ett stopp fra 550 kroner en vei
Det er verdt å merke seg at Widerøe sine priser er kampanjepriser med begrenset salgsperiode og tilgjengelighet.
Det er kun strekningen Bodø Tromsø der FlyViking slår Widerøe sine kampanjepriser skikkelig på pris. Der skal SAS og Widerøe ha 899 kroner hver vei, noe som for meg virker skikkelig overpriset. Jeg forventer at både SAS og Widerøe kommer til å senke prisene på denne ruten.
FlyViking er alene på direkteruten Svolvær til Tromsø, det gjenstår å se hvor mange som vil benytte seg av det tilbudet.
Hva med frekvensene?
FlyViking legger opp til 3 daglige t/r Tromsø-Hammerfest mens Widerøe opererer 7 daglige.
Mellom de andre stedene, ser det ut som at det kun er en daglig rundtur, noen av destinasjonene opereres ikke på helgedager.
Bagasjerevolusjon
Mens Widerøe gir gratis innsjekk av bagasje på alle sine flighter, samt gratis håndbagasje, vil FlyViking ikke tilby sine passasjerer å sjekke inn bagasje.
Det er selvsagt store kostnader med håndtering av bagasje på flyplassene, men det er ganske så revolusjonerende at man ikke kan sjekke inn bagasje overhodet. Det gjør at man ikke kan ta med seg væske, gele, hårspray og annet moro dersom man reiser med FlyViking.
Jeg snakket med Ola Giæver og han bekrefter at dette stemmer. Du kan ta med deg trillekofferten pluss en ryggsekk/PC veske eller lignende ombord, men å sjekke inn er ikke noe FlyViking vil tilby.
Han legger til at dersom trillekofferten din ikke passer inn i hattehylla ombord, vil den bli lagret i lasterommet og du vil få igjen kofferten når du kommer ned trappa ved ankomst. Dette er ett system som kalles «Gate Check» som er vanlig i USA, også de som har flydd med SAS sin CRJ 900 kjenner til konseptet. Det funker greit.
«Vi skal revolusjonere flybransjen akkurat som Rema 1000 revolusjonerte dagligvaremarkedet da de kuttet ut ferskvaredisker og annet fordyrende og heller satset på billige priser.
Jeg måtte spørre Ola hva mor som har med hårspray og parfyme skal gjøre?
«Mor må velge om hun vil fly billig med oss eller å sjekke inn hårsprayen med Widerøe. Det finnes mindre flasker hårspray og parfyme der ute»
For oss som reiser mye er dette konseptet greit, personlig sjekket jeg inn bagasje på 3 av ca. 250 flighter i fjor. Men det å ekskludere innsjekket bagasje fullstendig, synes jeg er rimelig dristig. Vi får se om FlyViking går tilbake på dette.
Hva med bonusprogram?
Mange har sett Ola Giævers uttalelser på Facebook der han påstår at bonusprogram er korrupsjonsbyggende.
Som en av verdens ledende eksperter på bonusprogrammer, måtte jeg spørre Ola om han virkelig mente det.
«Sjekket bagasje koster penger, bonusprogram koster penger. Jeg tror på å tilby enkle ting til billig pris»
Men etter en liten halvtimes diskusjon, ble Ola og jeg enige om å treffes for en nærmere prat om bonusprogrammer. Vi får se om han lar seg overbevise.
Resultatet av besøket vil du snart finne her på InsideFlyer.
Øyvind s sier
‘En av verdens ledende eksperter på bonusprogrammer’ ????
Insideflyer har noen interessante saker innimellom, men ellers er siden sørgelig amatørmessig sammenlignet med større utenlandske sider. Så juster selvbildet litt, rydd opp i alle skrivefeilene og så vil dere kanskje bli relevante igjen…