Førsteklasses First Class hos Asiana Airlines

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Introduksjon

Asiana Airlines er Sør-Koreas nest største flyselskap etter Korean Airlines. Asiana er medlem av Star Alliance og flyr kun til 3 byer i Europa; Frankfurt, London og Paris. Frankfurt er eneste destinasjonen hvor de tilbyr First Class, og ruten flys med en Boeing 747-400 Combi. Det vil si at den bakerste seksjonen er gjort om til lasterom. Asiana har 2 slike maskiner som pendler mellom Seoul og Frankfurt mens de 2 øvrige rutene flys med Boeing 777-200 som kun tilbyr Business og Economy Class. Det skal også bemerkes at Asiana har en nyere type First Class på enkelte av sine Boeing 777-200. Disse har en mer avskjermet suite type seter og mer nymoderne teknikk. Det er enda ikke gjort kjent når de vil oppgradere First class kabinen på deres Boeing 747-400.

Avreise

Nuvel! Here we go!

En onsdag ettermiddag i juni toger jeg inn på Frankfurt Int Airport for å fly Asiana i First Class til Seoul. Ute var det 37 varmegrader så jeg var temmelig svett. Asiana har egen innsjekking som håndteres av FRAport. Ingen kø da jeg kom 2,5 timer før avgang.

Asiana sin innsjekk i Frankfurt
Asiana sin innsjekk i Frankfurt

Innsjekk gikk raskt og effektivt og jeg fikk boardingkort med mitt forhåndreserverte sete. En koreansk uteseende dame i Asiana uniform kom over og ønsket meg velkommen og informerte meg om at jeg var velkommen til å bruke deres First Class lounge i Seoul i påvente av min videreforbindelse med Thai.

Asiana har ingen service med å følge sine First passasjerer, så jeg måtte selv finne veien til Lufthansa sin Senator Lounge på B piren hvilket er loungen Asiana inviterer sine First passasjerer til.

Denne loungen er vel bare et drøyt år gammel så den fremstår fortsatt ny og fresh, og det første jeg gjorde var å få meg en deilig dusj, og deretter til baren for å finne ut at de serverte nydelig drikke der.

Duval Leroy Champagne i den betjente baren i Senator Lounge B
Duval Leroy Champagne i den betjente baren i Senator Lounge B

Loungen har god utsikt og er fenomenal for folk som liker å titte på fly. Rett utenfor stod Asiana sin arbeidshest klar for aftenes flight.

Asiana B747-400 Combi
Asiana B747-400 Combi

Boarding

Avgang var kl 1900, og en halvtimes tid før dette tuslet jeg ned til gaten. Ingen som kom for å hente meg i loungen, og da jeg kom til gaten var det ingen kø der og det var ingen som lettet på øyenbrynet engang da jeg presenterte mitt First boardingcard. Jaja, har jo aldri gått feil før fra gaten og ned til flyet, og sannelig gikk det ikke greit på egenhånd denne gang også. Og jeg var klar til å oppleve det tidligere danske statsminister Lars Løkke ikke lenger skal få lov til å prøve. (Og jeg har nok poeng til en ny tur, hehe)

Man svingte til venstre hvor det stod First Class (Biz og Eco brukte bro nr 2), og det var med forventninger jeg gikk ned og ble møtt med et dypt bukk fra frøkna som ventet i døra. Til min overraskelse var kabinen tom og jeg satt meg ned i sete 2K og lurte på om jeg skulle komme til å føle meg ensom på denne flighten. Med bare 5 minutter igjen til avgang kom det ytterligere en gjest og tok plass i 2A. Så med 2 passasjerer i First visste jeg at dette kan bare bli supert.

Til min store forbauselse tilbyr ikke Asiana champagne på bakken. Men jeg ble tilbudt alkoholfri drikke, og gikk for en flaske Perrier vann som jeg nippet til mens jeg satt der og blomstret og ventet på avgang. I mellomtiden kunne jeg jo studere amenity Kit’et og menyene.

Asiana First Class Amenity Kit
Asiana First Class Amenity Kit

Setene er behagelige og har en egen TV stående fastmontert over ottomanen. Ottomanen står fast men det gikk greit å legge beina oppå selv om stolen ikke var lagt ned.

Knyttenevetest bestått!
Knyttenevetest bestått!

Da alt var klart for avgang kom de 2 frøknene som skulle servere oss inn og stilte seg opp helt foran i cabinen og ble stående der en stund. Så kom en koreansk stemme på popanlegget og sa noe uforståelig, men begge frøknene bukket dypt for oss og marsjerte så bak i galley igjen. Kort tid etterpå kom Cabinsjefen over til meg, bukket, gikk ned på kne, tiltalte meg ved etternavn og ønsket meg velkommen og takket meg for å fly Asiana.

Så var det pushback, taxi og takeoff. Med 3 vinduer til disposisjon hadde man jo virkelig orkesterplass.

Service ombord

Vel oppe i luften startet serveringen. Jeg hadde forventet en runde med drikkevarer først, men det første som skjedde var at bordet ble dekket.

Bordene dekkes. Herren i 2a bakerst
Bordene dekkes. Herren i 2a bakerst

Så ble det servert en canape

Grissini med Coppa skinke, beef mozzarella croquette med paprika coulis
Grissini med Coppa skinke, beef mozzarella croquette med paprika coulis

Som den observante leser har fått med seg står det 2 champagneglass på bordet. Det serveres 2 ulike og jeg ville arrangere min egen champagnesmaking. Det var intet problem og begge ble skjenket.

Comté de Tattinger 2004 (koster 1500 kr på Vinmonopolet)
Comté de Tattinger 2004 (koster 1500 kr på Vinmonopolet)
Pol Roger cuvee Sir Winston Churchill vintage 2000 (koster 1100 dkk i Danmark, selges ikke på polet)
Pol Roger cuvee Sir Winston Churchill vintage 2000 (koster 1100 dkk i Danmark, selges ikke på polet)

Begge smakte deilig. Spesielt den første. Pol Roger ble i sin tid laget for å være tilpasset Sir Winston Churchill sine smaksløker som var herdet av både whisky og sigarer.

Så var det klart for kaviar service

Malossol kaviar med klassisk tilbehør og vodka
Malossol kaviar med klassisk tilbehør og vodka – en helt annen klasse enn den Thai serverer
Fiskeegg av høy kvalitet!
Fiskeegg av høy kvalitet!

Så gikk det slag i slag:

Stekt kalvesadel og stektet kongereke pluss diverse
Stekt kalvesadel og stekt kongereke pluss diverse

Foretten fikk meg til å tenke på Thai. Man blander litt forskjellige ting som egentlig ikke passer sammen. Så da var det vel like greit å prøve en hvitvin til dette:

Meursault 1er Cru Clos Des Poruzots 2009
Meursault 1er Cru Clos Des Poruzots 2009

Litt dårlig bilde der. Må være turbulensen. De øvrige hvite vinene som jeg ikke fikk prøvd var Chateau Brown 2007 frra Bordeaux samt Jordan Chardonnay 2008 fra Sonoma, California.

Et par retter til før hovedretten ble så servert:

Carrot cream soup - litt smakløs
Carrot cream soup – litt smakløs
Liten mix salat med yogurt lime dressing - en yndig liten salat for å friske opp munnen sammen med siste rest av hvitvin
Liten mix salat med yogurt lime dressing – en yndig liten salat for å friske opp munnen sammen med siste rest av hvitvin

Så var det hovedretten.

Indrefilet med madeira portvin saus, sukkererter, gulerøtter og bakte poteter
Indrefilet med madeira portvin saus, sukkererter, gulerøtter og bakte poteter

Jeg ble spurt hvordan jeg ville ha biffen stekt, og jeg ba om medium. Men den var helt gjennomstekt dessverre. Men det er vel ikke så uvanlig på fly. Men det smakte godt. Dog må jeg si at det er de minste bakte potetene jeg noen gang har sett. 2 minipoteter var det som kom på tallerken. Skulle gjerne hatt flere for de var gode. Eneste minuset er at de legger på en hel kvist med rosmarin. Det er ikke spesielt god å få biter av den i munnen. Jeg har en filosofi om at dersom det ikke skal spises, skal det heller ikke ligge på tallerkenen.

De andre alternativene til hovedrett som jeg ikke valgte var Pan fried Barramundi with saffron cream sauce, beetroot risotto, broccoli and carrots, eller Osso Bucco with gremolata sauce, polenta, carrot and turnip.

Til hovedretten valgte jeg en super rødvin:

Chateau Gruaud Larose 2008 Bordeaux - sett i Danmark til DKK 565,- pr flaske
Chateau Gruaud Larose 2006 Bordeaux – sett i Danmark til DKK 565,- pr flaske

Denne smakte nydelig og det ble flere glass av den. Jeg ble så foreslått en rødvin som de mente jeg burde smake. En amerikansk vin fra en vingård drevet av Koreanere. Alltid morsomt å prøve noe nytt, og den var absolutt fin den også, men ikke i samme klasse som den første.

Vaso 2009 Cabernet Sauvignon, Napa Valley
Vaso 2009 Cabernet Sauvignon, Napa Valley

De to andre rødvinene jeg ikke smakte var Corton Bressandes Grand Cru 2008, Burgund og Robert Keenan Winery Cabernet Sauvignon 2006, Napa Valley.

Deretter ble det servert ost fra vogn. All servering var individuell så jeg så at han i 2a var ferdig med maten leeeeenge før meg. Måtte selvfølgelig prøve alle ostene.

Chevre, cream mountain and herb cheese. Og litt frukt og grønnsaker
Chevre, cream mountain and herb cheese. Og litt frukt og grønnsaker

Jeg drakk rødvin til ostene og avsluttet med et glass deilig icewine.

Jackson-Triggs Vidal VQA Icewine 2008 - nammenam
Jackson-Triggs Vidal VQA Icewine 2008 – nammenam

Deretter var det klart for måltidets siste rett, som skulle vise seg å bli måltidets høydepunkt: Desserten

 

Sacher torte with cinnamon custard sauce and cherries. Tøft med sjokoladeskje!
Sacher torte with cinnamon custard sauce and cherries. Tøft med sjokoladeskje!

Denne var fabelaktig og jeg kunne sikkert ha spiste flere, men var egentlig mett da så jeg stoppet med det. Men fikk da litt godt drikke til.

Sandeman 20 years old tawny port
Sandeman 20 years old tawny port

I tillegg kunne man velge Blandys 10 year old malmsey madeira, hvilket jeg ikke smakte.

Tok vel 3 timer å komme igjennom måltidet og klokken var nærmere 23 norsk tid da jeg var ferdig. Det var selvfølgelig også et koreansk valg på menyen, og det var tørket riskake til forrett og Bibimbap og stuede skalldyr til hovedrett. Fristet dog ikke meg.

Etter et slikt måltid må det jo litt øl og cognac til mens jeg så ferdig filmen jeg hadde sett på gjennom måltidet. Hennesy XO serveres i Asiana F.

Filmsnacks!
Filmsnacks!

Russland i solnedgang:

Picture 189

Etter dette var det en tur på toalettet for å skifte fra skjorte til t-skjorte før man skulle sove litt. Da jeg kom til toalettet var dette låst, hvilket jeg fant underlig ettersom vi 2 i F hadde faktisk hvert vårt toalett. Men ikke mer enn hadde jeg stusset på det, før frøkna kom ilende til og forklarte at hun holdt dette stengt slik at ingen fra economy skulle komme frem og bruke det.  (Economy class lå rett bak F, business var i overetasjen.) Ettersom toalettet var knøttlite, spurte jeg om det var ok om jeg kunne skifte mellom galley, toalett og F cabin. No problem, og så trakk ho for det som var av gardiner så jeg kunne skifte. Glimrende! Da jeg var ferdig tok hun skjorten min og hang den pent opp.  Et lite besøk på det knøttlille rommet ble også utført. Imponert over innholdet av accessories der.

F toalettet på Asiana 747
F toalettet på Asiana 747

Da jeg kom tilbake til kabinen, hadde frøkna gjort klar sete 3k som seng til meg. Det hadde vært en lang dag og jeg sovnet som en stein. Våknet ikke før det bare var 20 minutter igjen til landing, og ikke mer enn var gluggene slått opp før frøkna stod ved min side og etter et bukk ble et glass appelsinjuice overlevert. Deretter spørsmål om jeg ville ha frokost. Rekker vi det da, spurte jeg. Oh yes! Bare si hva jeg ville ha. Droppet frokostblandingen og gikk for frisk frukt og hovedrett, og drøye 5 minutter før landing ble bordet klappet ned og man var klar til landing. Perfekt timing!!

Litt frisk frukt til å starte frokosten med
Litt frisk frukt til å starte frokosten med
Crepe with scrambled eggs, served with red pepper coulis, mushrooms and zucchini. Dertil brød i forskjellige former
Crepe with scrambled eggs, served with red pepper coulis, mushrooms and zucchini. Dertil brød i forskjellige former

Andre alternativet til vestlig frokost var grilled salmon in pinenut crust and spinach cheese souffle. Eller en koransk variant med korean porridge sogugi juk, hvilket ikke fristet.

Ankomst

Landing gikk fint og kort etter var vi parkert på gate. F pax ble geleidet først ut av flyet. Ingen mottakelse her heller. Måtte pent finne veien til transitt og lounge. Egentlig litt synd at flyturen ikke varte lenger.

Mitt fly etter ankomst
Mitt fly etter ankomst
På vei mot transittsenteret
På vei mot transittsenteret

Konklusjon:

Asiana leverer et solid produkt i sin First class. At man bare er 2 passasjerer i First class kabinen er jo en medvirkende faktor til at det blir en god opplevelse. Noen plusser og minuser er det jo, men jeg hadde gjerne flydd med dem igjen. Selv om det var den gamle typen seter, var både sitte og liggekomfort god. Det må dog bemerkes at tv skjermene ikke var særlig gode. Jeg så en film hvor mye foregikk i mørket og selv med vinduene blendet var det vanskelig å få med seg hva som foregikk på skjermen.

Pluss: Imponerende drikkeutvalg, god mat, bra service ombord, godt utvalg i filmer og musikk.

Minus: Dårlig service på bakken, knøttsmå toaletter, ingen champagne før avgang, dårlig bildekvalitet på skjermen.

Totalinntrykk: 8 av 10

[box style=’info’]Quickfacts:

Rute: OZ541 Frankfurt – Seoul Incheon. Dep: 1900, Arr: 1220
Fly/sete: Boeing 747-400 combi, sete 2K
Internet ombord: Nei
Servering: Gratis drikke, full meny. Middag og frokost
Pris: t/r FRA-ICN i F koster ca 6 500 euro, eller en del bonuspoeng
Bonuspoeng opptjent / program: Eurobonus gir 10800 poeng pr vei (5323 miles pr vei)

[/box]

Av: Erling

 

[box style=’note’] Kommentarer og spørsmål til denne testen: Klikk her

Bonusfeber har også testet Asiana Businessclass: Klikk her[/box]

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *