Etter ankomst i Jeddah med innenriksflyvning var det rimelig rett fram på flyplassen og det tok ikke lange tiden før jeg satt i en uber på vei til hotellet. Klokken var slagen 05:30 da jeg ankom hotellet og mannen i resepsjonen spurte hvor lenge jeg ønsket å ha rommet til, ettersom jeg ankom så sent. Jeg ønsket check out 14:00 og det fikk jeg. La meg ikke lenge etter og satt på en alarm 12:15 for å gi meg litt tid, samt ta en god dusj. Sjekket ut rundt 13:30 og tok en uber til flyplassen. Det er en egen del på Jeddah flyplass som er satt av til business og first class passasjerer. Det samme gjelder for sikkerhetskontrollen. Det gikk derfor veldig kort tid før jeg befant meg i en gigantisk Saudia lounge. Loungen var utrolig stor, luftig og svært moderne (egne roboter som tok brukte tallerkener). Det ble servert typisk arabisk mat, og jeg setter personlig stor pris på den arabiske risen. Det var også en egen omelett-stasjon for de som ønsket det. Det var ulike rom som: Spillrom, sportsrom, soverom, røykerom, samt forskjellige steder rundt om kring i loungen du kunne sitte og nyte maten. Det var også en liten kaffebar med egen barista. (Jeg ser så at jeg kun tok masse videoer fra lounge, og ikke bilder)
Etter gode måltider i loungen har jeg nå boardet min flyvning med Saudia som skal ta meg fra Jeddah til Jakarta (JED - CGK). Har fått tildelt et eldre fly med 2-3-2 konfigurasjon, men det går faktisk helt fint akkurat nå. Er i et veldig godt humør og setet er tross alt ganske bra. Jeg er ingen ekspert på hvor de ulike flyselskapene har kjøpt sine fly fra, men disse setene ligner hvertfall ekstremt på de business setene på Emirates. Har jeg rett? Det er kun 2 rader med business og jeg sitter til høyre på 3’er rekka på rad 2. Cabin crew har vært veldig vennlig så langt og bydd på både dadler og den teen de er så glad i (er det te?). Jeg dyttet i meg begge deler, og de kom raskt å fylte på igjen. Dadler er ikke altfor gærent, men planlegger ikke å trøkke i meg flere kilo med dadler i løpet av flyturen hehe.
En morsom greie under boarding er at det kom en dame inn i business kabinen, satt seg ned i en av stolene og tok masse selfier og videoer. Jeg tenkte ikke så mye over det, og regnet med at ho fløy business, men NEIDA Ho var der kun for å ta bilder og sikkert late som til sine venner og følgere på sosiale medier at ho flyr business. Ho hoppet raskt tilbake i Economy class med en gang ho var fornøyd med bildene.
LOVE IS IN THE "AIR" (!?) ELLER TIDENES METOO-SKANDALE!? Jeg er veldig glad i konseptet "dine as you like". Ofte har jeg spist meg god og mett på loungen, og da er det så klart litt kjedelig å få servert mat med en gang. Det å kunne bestille maten når du vil, og også bestille flere ganger er helt magisk! Menyen så helt fantastisk ut, og jeg hadde allerede sett for meg "Saudia Sufrah" som hovedrett, og "Chicken Satay" senere i flyvningen. Jeg opplever som regel ganske god service på business flights, men denne gangen var det noe muffens! Ettersom det kun var 2 rader, hadde jeg ganske god oversikt over resten av kabinen og de andre passasjerene. De fikk helt vanlig og god service, mens jeg hadde to damer som var utrolig på og gjorde absolutt alt de kunne for at jeg skulle ha det så bra som overhodet mulig. Jeg noterte selvsagt hvordan de prioriterte meg mye mye mer enn de andre, men tenkte kanskje det var fordi de ikke hadde vestlige passasjerer altfor ofte (?). Jeg stusset allikevel litt, fordi de var svært svært vennlige og veldig gira på å komme bort til meg så ofte som mulig og prate litt. Les med videre for en oppdatering på storyen! Det var dessverre ingen IFE installert i setet, men det var en nettside du kunne gå inn på via mobil eller PC der du kunne se ulike filmer og serier. Etter å ha kommet meg gjennom en film på ca 2 timer, var det klart for dagens hovedrett. Den smakte vidunderlig og jeg ble god og mett! Titta videre på litt serier samt en film før jeg la setet ned og slappet litt av. Etterhvert kom en av jentene og lurte på om jeg var klar for min Chicken Satay. Det var jeg, så jeg satte meg opp og gjorde meg klar for et nytt måltid. Denne retten var også god, og jeg var nå god og mett 2 timer før estimert landing. SÅ! Plutselig kom en av de to jentene bort til meg med en lapp, og jeg skjønte med en gang hva dette gjaldt. Ho sa til meg "Hei! Kollegaen min synes du er utrolig pen og lurer på om hun kunne fått instagrammen din eller et annet sosialt medium å kontakte deg på?" Jeg rødmet litt til, og det var ikke det jeg forventet da jeg boardet dagens flight. Det var såpass mye interesse rundt setet mitt under turen, så jeg skjønte at det muligens var interesse blant de kabinansatte og fikk det bekreftet til slutt. Jeg er ikke en singel mann, så jeg måtte komme med en liten hvit løgn om at jeg ikke har instagram eller andre sosiale medier. Kjente at jeg ikke orket å få meldinger etter ankomst da jeg ikke er interessert. Heldigvis tok hun/de det fint! Tar det som et kompliment! Man blir jo litt smigret Hadde rollene vært omvendt, hadde dette allerede bydd på overskrifter over hele verden og den kabinansatte ville mistet jobben. Hva tenker folk om denne hendelsen? Jeg syntes bare det var gøy!
Absolutt bare gøy . Det er som du sier, hadde det vært andre veien ville det blitt rabalder, kanskje, det kommer jo an på hvordan det hadde blitt gjort. Men, du kunne jo bare sagt at du har partner. Uansett, feir dagen med den og lev lenge på det. Slikt er en kicker
Deilig å se at folk faktisk blir 'sjekket opp' på gamlemåten og ikke kun via apper. Dette hadde jeg kun tatt med et smil og levd i øyeblikket. Selv om man har partner er det ikke 'forbudt å sjekke ut menyen, så lenge man spiser hjemme'.
Jeg ville faktisk sagt at dette er et klassisk #MeToo-øyeblikk. Jeg vil også ha! Ellers har jeg akkurat booket samme avgang som OP fra BKK just nu. Se PM.
Brukte tiden i dette området, når jeg var i Hanoi nå 1 des. Mye god lokal mat og ikke alt for 'travelt'. Ankom med samme flight som deg og bodde på Oakwood (ca 20 min gange fra intercontinental) Det er også en ok+ rooftop bar på Pan Pacific Hanoi i samme område med utsikt mot Hanoi sentrum. Anbefalt å ta en taxi til markert område. Taxi fra flyplass til hotel tar ca 20-25 min EDIT: spiste også litt lokalt på de siste 200m sørlige enden av P.Yên Phu, gaten rett nord for markert sirkel. Litt mer trafikk langs gata her.
Jeg var strømlens når jeg ankom så tok en av de dyre som stod å jakta kunder ved ankomst. Lot også hotellet ordne taxi på returen. Men de lokale anbefalte grab. Grab skal koste 2-300k vnd. en vei, mens jeg betalte 5-600k.
På tide å oppdatere reisbloggen siden ankomst til BKK fra CGK. Etter null søvn fra Saudi til Thailand og 6 timers tidsforskjell fra Europa, har jeg virkelig blitt slått ut av jetlaggen. Ankomst på CGK var svært skuffende. Etter ankomst ruslet jeg bortover terminalen og fulgte skiltene til «Transfer». Da jeg omsider kom fram dit, var det ikke et menneske å se ved transferskrankene. Jeg spurte de som satt i naboskrankene (visa on arrival), og de ba meg sette meg ned og bare vente. Etter 5 min kom han ene fyren fra visumskranken og sa at han skulle prøve å få tak i de som jobbet der. 1 min senere fikk jeg beskjed om å sette meg igjen og at de er på vei. 15 min gikk, og det kom en svært umotivert dame subbene i sandaler mot meg. Ho spurte meg hvor jeg skulle og hvilket flyselskap jeg kom med. Da hun fikk den infoen sa ho «Please have a seat, I’ll be back soon”. 5 min senere kom ho tilbake med en eller annen maskin der ho tastet inn ting fra passet mitt og boardingkortene. Da ho var ferdig med det så tenkte jeg «Nå kan du vel geleide meg gjennom transfer snart eller??». Neida… ho sa «Please have a seat, I will get someone to pick you up”. Jeg er en veldig tålmodig type, men nå begynte jeg å bli forbanna. Allerede venta 25 min på at ho dama har rusla fram og tilbake. Gjett hvor lang tid det tok før noen dukka opp. 45 MINUTTER TIL MÅTTE JEG VENTE FØR SAMME DAMA KOM TRASKENDE I VERDENS TREGESTE TEMPO. «You can follow me, sir”. Jeg ble fulgt opp trappen ved siden av der jeg ventet, og der var det en mini sikkerhetskontroll med én betjent. Ho var heller ikke i det beste humøret og hadde heller ikke dårlig tid. Tok altså over 1 time å gå opp 10 trappetrinn og gjennom en minikontroll… Flaks at jeg ikke hadde dårlig tid. Da jeg var gjennom var det å prøve og finne veien til Garuda sin flagship lounge. Det var ett skilt som viste vei til noe som het «executive lounge». Siden det var det eneste skiltet med «lounge» på så fulgte jeg det. Kom da fram til «Priority Lounge» og skjønte at jeg hadde endt opp feil sted. Dersom det oppstår problemer i livet, kan Google alltid hjelpe deg! Noen raske Google søk viste at Garuda-loungen lå ved Gate 9. Det var faktisk ingen skilting noe sted før du var typ utafor loungen. Hadde ingen forventninger, men ettersom vi var på Garuda sin egen lounge på CGK, så kan det vel ikke være så dårlig? Å joda, den loungen var rett og slett ræva (unnskyld språkbruken). Loungen var veldig smal og trang, og det kom en tung røyklukt gjennom ventilene. Matutvalget var ikke all verdens heller, men duger for en enkel frokost. Kyllinggrøt fristet ikke i dag! Av drikke kunne de by på Cola og Sprite av brus, ellers var det vann eller Grapefruktjuice + lemonade og noe slags detox-vann. Svært overraskende å ha en så liten lounge på CGK, men hva vet vel jeg. Kanskje den er større på DPS? Jeg fikk hvertfall ladet PC og mobil et par timer før jeg tok meg bort til gaten. Boardet et gammelt og slitt Garuda fly og jeg la også merke til 2 yngre svensker som satt seg bak i Eco. Regner med de var på millionjakt når jeg hørte de sa «Ja, vi fikk et av de eldre flyene ja» da de gikk forbi. Sett mye bra bilder fra Garuda men nok en gang hadde jeg uflaks med flyet jeg fikk. Heldigvis ikke en altfor lang reise og jeg duppet av i ny og ne under hele turen. Maten var grei den, men var ikke i noe særlig spisehumør og gledet meg mest til å komme fram. Går ganske raskt gjennom BKK immigrasjon når man flyr business og det tok ikke lange tiden før jeg stod i den kaotiske «Grab» køen utenfor flyplassen. Forrige gang jeg var her så booket jeg transport på forhånd og tror jeg ville gjort det igjen. Det grab opplegget på BKK er kaos! Tok rundt 40 min før jeg var ankommet Intercontinental Bangkok Sukhumvit der jeg fikk en fin oppgradering fra standard rom til King premium rom. Jeg var ultratrøtt men ville ikke legge meg helt enda ettersom klokka kun var 16:00. Dro opp i 32.etasje der bassenget og gymmen ligger og tenkte det kunne være fint å sitte der mens sola etterhvert var på vei nedover. La meg godt til rette i en av solsengene og tenkte at å lukke øynene i et par sekunder ikke kunne skade. 2 timer senere våknet jeg brått av 3-4 gjester som hadde tatt turen innom. Da lå jeg med halve kroppen fortsatt i solsenga og halve kroppen på bakken. Hadde mista følelsen i høyre ben og det føltes som jeg våkna med tidenes hangover. Ikke et stolt øyeblikk, men det var vel kroppen som fortalte meg at jeg sårt trengte søvn. Jeg bestilte meg noe mat og holdt meg våken litt til før jeg la meg ikke altfor sent. Våknet midt på natta/morningen og slet med å sovne igjen. Siden det har mitt sovemønster vært totalt fraværende og jeg lever nå i samtlige tidssoner på denne kloden. Heldigvis har jeg noe å glede meg til i morgen, da får jeg nemlig æren av å treffe på @milehigh og hans kamerat, da de har booket seg inn på samme VN flight til Hanoi som meg! Det blir første gang jeg møter på noen andre jegere ila denne reisen. Har krysset med en del her inne, men ikke møtt på noen enda.
Utsjekk ferdiggjort. Sitter nå i en Grab og ankommer BKK om 5-10 min. Så blir det altså «mission, find @Milehigh». Det eneste hintet jeg har, er at han ligner usedvanlig mye på Magnus Carlsen. Wish me luck!