SAS / SkyTeam - Har jeg Lounge tilgang? (Hovedtråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Misterix, 23. sept 2017.

1. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Du har nok helt rett, bare tulle-rykter vil jeg tro, men det hadde jo vært gøy om de faktisk kjørte tilbake til the good old days som jeg er alt for ung til å noen gang ha opplevd.

RoadKing liker dette
  2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,822
    Bonuspoeng:
    183
    0. Det fungerer 100% på samme måte som alle andre lounger
    1. Gå dit SAS sier at du kan gå. Altså LH-loungen i dette tilfellet.
    2. Du kommer inn om du flyr plus eller er gullmedlem eller høyere
    3. Du scanner selvsagt boardingkortet i skranken i loungen
    4. Du kommer inn så lenge du flyr samme dag og den eneste begrensningen er åpningstidene. Du kan være der fra de åpner til de stenger om du ønsker det.

Nordlands and dubidubno like this.
  3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    113
    Det som står på sas.no når det gjelder lounger er pålitelig. Derimot er Skyteams loungeoversikt ikke like grei å ha med å gjøre.

dubidubno liker dette
  4. esop99

esop99 EBD

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet om det er mulig å kjøpe seg inn på ST lounger? Vi flyr 3 pax SFO - CPH i SAS plus. Jeg har EBG så får kun med en gjest, men tenker det kanskje er mulig å betale inn tredjemann? Noen som vet?

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,162
    Bonuspoeng:
    293
    Både China Airlines og Virgin Clubhouse kommer opp i Mastercard Airport Experiences, så med riktig kredittkort er det mulig å komme inn.

6. Jomik

Jomik Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg og kona mi skal på en tur til Vietnam nå i mars, og jeg lurer på om noen kan hjelpe til med å anbefale lounger på reisa vår? Reisa vår ser slik ut, og vi får 2-5 timer på den enkelte flyplass før neste etappe. (Jeg har tatt bort småturer der borte)

Jeg har Eurobounus Gullstatus, og har LoungeKey via DNB Saga Mastercard.

Jeg har søkt opp en del, men er usikker på hvem som er «best»?

Dette er reisa, og får treff på dette via Turkish sine nettsider og via LoungeKey (Sjekket Google for score…)

Flyvninger bort:
    OSL-ARN / SAS Business / Airbus A320neo
    ARN-IST / Turkish Airlines Business / Airbus A321
    IST-HAN / Turkish Airlines Business / Airbus A350-900

Flyvninger retur:
    SGN-HKG / Vietjet / ?? (Egen betalt reise)
    HKG-IST / Turkish Airlines Business / Boeing 777-300ER
    IST-OSL / Turkish Airlines Business / Airbus A350-900

Lounge OSL 28.2 ( 10:00 - 12:45)
    • OSL Lounge (Google 3.0)
    • SAS GOLD Lounge (Google 3,8)
    Lounge ARN 28.2 (13:45-18:00):
    • Pearls Lounge T5 (Google 3,8) (LoungeKey)
    • SAS GOLD Lounge T5 Gate E1 (Google 3,8) (SAS)
    Lounge IST 28.2 (23:40-02:35)
    • Pop Up Lounge (Google 2,2)
    • IGA Lounge
    • Turkish Airline Business Lounge (Google 4,5)
    Lounge HKG 18.3 ( 21:00-23:20)
    • Kyra Lounge (Google 4,6)
    • Chase Sapphire Lounge by the Club (Google 4,4)
    • Plaza Premium (first har kjempegod score, vanlig har dårlig.)
    Lounge IST 19.3 (06:20-08:15)
    • Pop Up Lounge (Google 2,2)
    • IGA Lounge
    • Turkish Airline Business Lounge (Google 4,5)

Last edited: 24. febr 2025
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Glemt noe? ;)

Jomik, kongenamundsen and DJasko like this.
  8. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    113
    Dragen ved LH skranken i T2 nektet å scanne boardingkortet. Vi hadde reist 14.5h og var slitne, skulle hjem med SAS i økonomi. Var 6 stykker hvor 3 var EBG/D. Orket ikke å krangle, men veldig rart at de kan påstå at det KUN gjaldt SAS plus kunder og status ikke betydde noe siden de var *A lounge

9. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Blir aldri helt klok på adgangsregler til ST-lounges.

Lounge-finderen https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder lister alltid opp en liste under hver lounge som sier man har tilgang om flyvningen er "operated by the following airlines".

Dette gir mening om det er snakk om tredjepartslounger, slik var det under *A og, men denne listen dukker fremdeles opp på rene ST-lounger. Følger man f.eks. dette verktøyet på ORD, står ikke SK listet opp under eligible airlines til Delta Skyclub'en. Samme på LAX, hvor SK står på AF og KL loungen men ikke under Delta sine.

Følger man derimot flyselskapets egne nettsider, blir reglene ofte beskrevet annerledes. Delta sier "SkyTeam Elite Plus customers traveling in any cabin on a same-day international flight* operated by a SkyTeam member airline or transferring between two SkyTeam operated flights will receive Delta Sky Club access with up to one guest."

Hva er riktig? Er det ikke en standard lenger at ST-premium passasjerer har tilgang til lounger operert av alle andre ST selskap?

10. PriorityBoring

PriorityBoring EBG

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om man fremdeles har tilgang til lounge som EBG / Skyteam Elite Plus når man reiser med Singapore Airlines? Man tjener jo bonus- og nivåpoeng når man registrerer EB-nummer for flygningene.

F.eks. CPH-SIN, har man tilgang i CPH? Og motsatt vei i SIN?

11. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer inn i Delta SkyCloub, men ikke Delta One lounges (med mindre du flyr Delta One intercont.)

12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,822
    Bonuspoeng:
    183
    Reglene for loungeadgang i SkyTeam er på generell basis at du kommer inn i en lounge operert av et SkyTeam-medlem om du har billett på en SkyTeam-flight samme dag og er Elite+ eller flyr biz og høyere (SAS+ er ok i Europa i det minste). På et eller annet tidspunkt endrer det fra at man må fly internasjonalt eller som del av en internasjonal reise, til å også gjelde innenriks.

Det som er litt knotete er at de i lounge finder'en virker til å kun liste opp de selskapene som feks flyr fra samme terminal. Derfor virker det i blant som man ikke har tilgang.

Ta feks CDG som et eksempel. På 2F er det 6 selskap som har tilgang, mens det på 2E K er 10 selskap med tilgang. Ref bildet under

Nå gir strengt tatt ikke dette mening heller siden 2F utelukkende er en terminal for Schengen. Uansett, flyr man med Tarom kommer man også inn på loungen på 2F. Det var i det minste tilfellet i slutten av november da jeg fløy RO fra CDG-OTP, og det viste det samme på Lounge Finder'en da.

Det er helt sikkert unntak, men dette er i det minste de generelle reglene.

upload_2025-2-27_17-55-35.png

Preference and MarkSS like this.
  13. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk ikke komme inn i 3. parts-lounge på TPA (Tampa) som Elite pluss i baksete-klasse hos Virgin. Kun C og status hos Virgin var akseptert der. Etter litt googling virker det som om dette er en gjenganger der Virgin bruker 3. part.

På den annen side var LH-personalet greie med oss på LHR, og alle fem kom inn (vi er 2x gull). :) Var egentlig kostnad på £25 for minstemann som jeg stod klar til å betale.

Rapolo and RoadKing like this.
  14. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg flyr fra Norge til Sør-Amerika med overnatting i Amsterdam. Hele veien på samme booking i KLM-business. Lurer på om jeg har gratis adgang til KLM Crown lounge ved ankomst fra Norge? Reisen videre er på en måte dagen etter o_O

15. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,822
    Bonuspoeng:
    183
    Du kommer ikke inn siden flyvningen din er neste dag.

Skyline liker dette
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,812
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ifbm siste *A bonusreise til Japan fly OSL-FRA med LH.
    Flyr Business og har Thai ROP Gold(*A gold) status.

Ifølge *A lounge finder har man ikke tilgang til lounge på OSL, stemmer det?

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,874
    Bonuspoeng:
    183
    Business-billett gir tilgang til SAS lounge, men du må ja Senator for å få tilgang på Economy-billett.

https://www.lufthansa.com/us/en/lounges

Lars J liker dette
  18. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet hvor strenge de er i gullstua på CPH med gjester i nær familie? Skal ut å fly med tante og lillesøster (Jeg er EBG). Hvis de ikke godtar tante (Antar at lillesøs kommer under "nær familie"), kan jeg betale hun inn eller blir vi alle tre forvist til "vanlig" lounge?

19. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,822
    Bonuspoeng:
    183
    Nå kjenner jeg ikke til hvordan slusene i loungen er programert, men du velger selv på skjermen om du har ingen gjest, en gjest eller familie. Jeg vil anta at slusen ikke er smartere enn at den slipper gjennom de neste fire bak deg så lenge de har gyldig billett på samme flight.
    Det er ingen krav til at man er på samme PNR eller har samme navn.

Cumulus liker dette
  20. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    Da tenker jeg det blir en enkel sak! Vi har alle tre samme etternavn uansett, så skal godt gjøres at det blir noen forviklinger der .

Cumulus liker dette

Del denne siden