SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,228
    Bonuspoeng:
    113
    OK, det er jo fint! Har selv blitt nektet å oppgradere bonusbilletter tidligere av dragene i CPH loungen, men det er nå en stund siden sist.

2. Lorentz88

Lorentz88 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg vurderer å reise til Miami.
    Tenkte å reise i SAS PLUS og/eller LH Premium eco for å kunne reise på de datoene jeg ønsker. Vil dette være godt anvendte poeng? Eller bør man spare videre for å reise biz ved en senere anledning?

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Business.
    Lufthansa premium economy får du ikke kjøpt med poeng.
    "Problemet" er at slike reiser ofte er billig i økonomi, så skal du blø masse poeng og betale dyrt i avgifter.
    I business er avgiftene relativt like, tillegget i poeng er relativt sett lavt, men merverdien er høy.

4. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har opplevd at Tallin finner flere seter enn expertflyer/ United.com?

Har brukt en del tid på å finne LH F til en kollega og det største problemet var ARN-FRA.
    Han gjorde uansett et forsøk og jammen fant ikke Tallin seter med LH C som jeg ikke fant..

5. TOS_EBG

TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevde det samme med retur FRA-OSL på min CT til HND i romjula. Tallin fant LH C sete, mens jeg bare fant et SK sete på KVSTool.

6. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Merkelig..
    Men er greit å ha i bakhodet om ikke annet.

RoadKing liker dette
  7. aboerr

aboerr Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Har også opplevd dette noen ganger med LH C mellom OSL og FRA. Fant ingen med KVS, men Tallinn fant seter.

8. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Er dette virkelig rett? Finnes ikke noe i vilkårene om at man ikke kan bruke kun bonuspoeng. Jeg trodde det var kun best price?

9. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei
    Er det noen her som har bestilt CT (SK's amex plat) første klasse OSL-SYD*-OSL siste månedene?
    *evt. annen flyplass på australias østkyst

A) Er det lett å få plass på TG (FRA? LHR?)?
    B) Finnes det bedre alternativer? Asiana? ANA? Forstår det slik at LX og SQ er uaktuelt?
    C) Er det mulig å booke TG, og endre til LH FRA-BKK dersom det oppstår ledighet de siste to ukene før avreise?

hilsen
    Jakob

Last edited: 26. april 2016
  10. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Med SK AmEx Prem, får en kun bestilt CT med SAS på egne ruter.
    Med SK AmEx Plat derimot....

11. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Tror du leste feil....
    (Nei, jeg skrev feil først...) :)

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Her har jeg tatt feil i farten. Det er kun rene bonusbilletter som kan brukes sammen med CT. Der du kan velge og bruke penger er ikke CT gyldig desverre.

13. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,228
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, da ble det hyggelig løsning for undertegnede. SAS Diamant/gull mailen fikset biffen, de åpnet opp ekstra tilgjengelighet på flighten jeg trengte fra OSL-CPH slik at jeg fikk bestilt meg denne turen i business likevel. Kjempebra service!

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Dette minner meg om turen vår til Tokyo. I utgangspunktet fikk vi melkeruta fra FRA via CPH til OSL for returen. Argumentet var at det ikke var bonusseter tilgjengelig på direktefly...
    Når man svir av 190k poeng for en F tur, så syns jeg det er direkte elendig at man ikke greier å fikse seter på et lokalfly, om så i økonomi.
    Det hører med til historien at jeg fikk endret det senere, så vi fløy direkte FRA - OSL i biz. Men likevel.

15. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,430
    Bonuspoeng:
    113
    A) TG er nok best bet for F retning Australia. Har sett åpninger på CT i år med F hele veien ned både fra LHR, CDG og FRA. Men ofte er siste strekk ned til Australia det vanskeligste mtp F.
    B) Asiana og ANA er gode bets nedover. Men gir deg ikke mange muligheter for F resten. Nesten alt av awards fra ICN og NRT leder deg tilbake til BKK før turen videre sydover. LX og SQ F funker ikke.
    C) Ja. Evt kan det ofte være enklere å få LH-F til Singapore og ta en SQ biz opp til BKK

16. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar!

Jeg skjønte ikke helt svaret ditt i forrige spørsmål-C. Vil "Tallin", ved opprinnelig TG-F Europa-BKK-SYD la meg (ved ledighet) endre til LH-F FRA-SIN, SQ-C SIN-BKK, TG-F BKK-SYD?

(Er det med andre ord full fleksibilitet innenfor star alliance helt frem til avreise, bortsett fra endringsgebyr på rundt USD 150 eller noe sånt?)

Og hvis det blir TG fra Europa, hvilken rute anbefales? CDG FRA eller LHR?

Jakob

17. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke svare på alt her, men ja det er ful fleksibilitet innenfor *A ved tilgjengelige award biletter fram til 24t før avreise. Det er 150NOK i endringsgebyr per pers.
    Anbefaler og fly ut med selskapet som har hjemmebase i landet. Feks lufthansa ut av FRA eller MUC, og feks Thai ut av BKK. Loungen og ground service er best ved hjemmebanen ;)

18. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Nei
    Det blir feil i forhold til soneregler.
    Du kan kun ha et stopp i Asia.
    Enten TYO, BKK eller ICN.
    Du kan ha forskjellig by på ut og inn.

Dog tror jeg ikke ANA eller Asiana flyr F til Australia, og Lufthansa flyr ikke F til BKK. Du får heller ikke booke F hos SQ som har F til Australia..
    Mao, du er Stuck med Thai.

Jeg vil være såpass apehjerne og si at jeg ville valgt C til Australia og heller brukt F poeng til Asia, med mindre du svømmer i poeng eller mistrives i C.

19. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Hvordan er det med SQ-C award tilgjengelighet? Det er aa regne som beste businessklassen paa denne strekningen, korrekt?

20. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes ikke.
    SQ sperrer F og C på alle fly det er verd å fly ;)

Helt personlig ville jeg sett på air New Zealand, SAS, ANA og EVA. Eventuelt også Swiss og Austrian.
    Dog kjenner jeg ikke rutene til Australia i særlig grad..

Del denne siden