Jorden rundt på 3 døgn

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lars J, 31. jan 2022.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det min tur til endelig få prøvd ANA F, ett prosjekt som begynte Desember 2019.
    Har hatt utallige bookinger inne, med opptil 4 legs ANA F T/R Hawaii, som alle har blit kansellert en etter en.

Bestemte meg i starten av Januar at nå SKAL jeg på tur, det har også vært mye ledige billetter og velge i.

Opprinnelig hadde jeg booket OSL-LHR-HND-LHR-OSL, men ble litt urolig for at ikke ble regnet som i transit, men i ettertid har ANA bekrefet at det går greit. Gleder meg til første mann prøver!

Endte opp med å booke om til OSL-LHR-HND-LAX, det gikk overraskende lett, selv om dette visstnok skal være en ulovlig routing. I tillegg ble den priset som enveis til USA slik at jeg kun endte opp med å betale 105 000 poeng.
    I ettertid har jeg prøvd å gjøre en tilsvarende booking, men har enten fått nei av agent, eller så har eurobonusavdelingen nektet å utstede billetten, så mulig jeg har hatt griseflaks.

Hjemreisen fra LAX skjer med SAS via CPH - C sete booket med FP til 36 000 poeng.
    Så totalt kostet turen 141 000 poeng.

Lest meg opp og ned på diverse regler for innreise til USA og transit i Japan, og fant ut at det til syvende sist var ganske enkelt, da Japan ikke har noe som helst krav for transit, utenom at du må kunne fremlegge dokumentasjon for krav til sluttdestinasjon.

For denne reisen til LAX trengte jeg:

* Antigen test tatt tidligst 1 dag før avreise
    * Covid-19 attestasjon skjema for USA
    * Norsk vaksinepass
    * Los Angeles Traveler Health form - måtte ikke vise frem, men ble spurt om jeg hadde fyllt ut

Kristian, Earl, Jeanette and 40 others like this.
  2. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Oi oi oi. Dette blir stas, ANA F, kunstverk og presisjon i luften, det er slikt jeg febrilsk sikler av i de eleverte klassene.

Må du ha en eksepsjonelt usedvanlig og fantastisk reise. :)

3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,305
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!

Nå hadde det virkelig vært greit med en F tur for egen del også.

Flott at vi får være med

ArthurDent liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 1 OSL-LHR-HND

Tok toget kl 06 om morgenen , lenge siden jeg har sovet så dårlig før jeg skal ut å fly, gledelse, men også en viss engstelse for at jeg hadde oversett noe som gjorde at jeg ikke fikk være med flyet fra LHR.

Første stopp ble Oslo S hvor jeg tok test hos Klinikk Spero, kunne spart noen kroner og tatt den hos Oslo Helse, men de åpner såpass sent, at jeg var redd jeg skulle få dårlig tid skulle noe skjære seg.
    Uansett, svar på test kom i løpet av 15 minutter, så da var det bare å sette seg på toget til OSL.

Måtte vise covidpass og negativ test på OSL. Agenten i skranken rynket litt på nesen når hun så reiseruten og kunne ikke skjønne at jeg ville bruke nesten 40 timer på og komme meg til LAX når SAS hadde fly rett fra København.

Lite utenom det vanlige etter insjekk og sikkerhetskontroll, SAS loungen kjenner de fleste her godt, også SAS flyvningen til LHR burde være kjent, så hopper glatt over dette.

Eneste bilde jeg tok var mens vi sirklet litt over London, har en tur booket i September, hvor London er sluttdestinasjon.

IMG_20220130_150436.jpg

Etter ankomst London var det å følge transitt skiltene, gjennom security og så var jeg inne på T2.
    Etter å ha lest meg opp skjønte jeg at SilverKris loungen var "the place to be", hadde lest mye i forkant om at man måtte ha negativ PCR test for å komme inn.
    Men nå holder det å ha vaksinepass og/eller negativ test(PCR eller antigen).
    Ved fremvisning av boardingpass ble jeg henvist til First Class delen, som var helt tom. Dragen i skranken klirret noe sinnsykt i en bjelle og vipps så kom det en dame for å ta imot mine bestillinger.

Ble fortært noe friterte scampi, noe Champagne og selvfølgelig en Singapore Sling.
    IMG_20220130_184429.jpg
    IMG_20220130_160700.jpg

Ca. halvannen time før avgang tuslet jeg ned til gate for å se om det hadde kommet noe personale for jeg ønsket og bytte ut den lefsa av ett boardingpass man får fra SAS, med orginale ANA boarding pass.
    Med en gang jeg kom ned dit spurte de om jeg var "MR xxxx", og de var glade at jeg kom fordi jeg hadde en del dokumenter som måtte vises frem.
    Tror de brukte 15-20 minutter på en liste de gikk nøye igjennom, hvor jeg måtte vise frem vaksinepass, negativ test, helseattest, og bevis på booket hjemreise fra USA.

Da alt var i boks sa de at det fortsatt var en stund til boarding så jeg tuslet tilbake til SilverKris loungen.

Rakk to glass Champagne før det var på tide tusle ned for boarding.

Ganske surrealistisk og se så lite folk på en IC flight, var meg i F, 11 i C og 32 i Eco, kunne fått alle inn ett WF propellfly..
    Snakket litt med purser og hun sa dette var vanlig belegg fra Europa, men at de alltid hadde full cargo.
    Til/Fra USA kunne de fortsatt ha fullt med pax nå og da.
    IMG_20220130_173320 (1).jpg
    Boardet først og ble visst til min plass på 1K, får ett glass Champagne i hånda, og spørsmål om jeg vil bytte til pysj.

Førsteintrykket er utrolig bra, for ett sete, og for en skjerm!

Crew er klar over reiseruten min og sier de sjelden har kunder som flyr til LAX fra LHR, de fleste på mitt fly skal videre til SYD, og en håndfull har Japan som destinasjon.

Går for Japansk meny og Krug, menyer kan sees her

https://www.ana.co.jp/int/inflight/guide/pdf/202112/lhr_hnd_f_202112_m.pdf
    https://www.ana.co.jp/int/inflight/guide/pdf/202112/usa_hnl_eur_f_202112_d.pdf

Skal ikke prøve meg på noe matanmeldelse, kjenner mine begrensninger, så legger heller ut ett knippe bilder, men kan vel konkludere med at det både så og smakte godt.

IMG_20220130_201019 (1).jpg IMG_20220130_195218.jpg

Etter x antall glass Krug og Hibiki 21, følte jeg promilla nærmet seg farefulle høye nivåer, bestemte meg da for å ta kvelden, hvor sengen ble gjort klart i nabosetet.
    Sengen var mer enn stor nok for 173 høye meg, om noe var den litt hard, luftmadrass som @ccurrahee brukte kan nok være lurt om du er kresen på slikt.

Etter 3-4 timer på øyet våknet jeg lys våken, litt trang i nøtta etter alkoholinntaket timer i forveien. Tror kanskje jeg må bestille time hos @drsyk for behandling

Tok meg en tur for å sjekke businessclass "The Room" og må si jeg ble veldig imponert, setene er gigangisk brede.
    Kommer til å bli ett alternativ når Japan en eller annen gang åpner opp, og man ikke får tak i 2 F seter.
    Hardware messig så tror jeg det helt innafor.
    Litt spesielt med bakovervendte seter også.

De siste timene av turen holdt jeg meg til vann og Juice, mens jeg fulgte med på innflyvningen til Japan fra vindu og skjerm.

Landet noe før oppsatt rutetid, kjedelig å se Tokyo og vite at du ikke kan tilbringe din 8 timer lange layover i denne fantastiske byen..

Last edited: 23. mars 2025
  5. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! Bringer tilbake minner fra min tur i 1F:) God tur videre og kos deg!

jgroneng, Lars J and ArthurDent like this.
  6. runese

runese “Chewie, we’re home.”

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Riktig god tur, kos deg videre!

Lars J and ArthurDent like this.
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Åh, jeg gleder meg til 17/2 hvor jeg flyr motsatt vei :)

Kos deg masse og god tur videre!!

RoadKing, Lars J and ArthurDent like this.
  8. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Ser flott ut, god tur

Lars J liker dette
  9. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,354
    Bonuspoeng:
    163
    Fantastisk! Samtidig bittert å tenke på at vi også skulle reist i ANA First denne uka. Reisen vår via FRA ble dessverre kansellert av ANA.
    Riktig god tur videre!

Lars J liker dette
  10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Første jeg ble spurt om når jeg kom ombord var om jeg var fornøyd med flyvningen fra London.
    Ble også gjort oppmerksom på at pysjenn var byttet fra L til M, da crew på forrige flight synes L var litt for stort for meg.

Slet en stund med å komme på nett, til stor frustrasjon og beklagelse fra crew, mon tro det var ett skjult budskap i de tre første tegnene i koden som faktisk virket
    IMG_20220131_235619.jpg

Attached Files:

Last edited: 01. febr 2022
    Kristian, Earl, jgroneng and 29 others like this.
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å holde seg smittefri da, jeg levde mer forsiktig enn jeg har gjort hele pandemien, siste uka før avreise :p

sutenai, cooolcatz and Sunnfjordingen like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker det samme selv. Reiser 4/3.

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde jeg bare ikke hatt unger på barne- og ungdomsskole …

14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Som Emirates tilbyr ANA dusj i luften om enn i noe mindre skala
    IMG_20220201_024930.jpg

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her 2 kids på barneskolen, 14 smitta oppdaga i helga, bare glad jeg kunne dra nå.. Dubai om 3 uker tror jeg at jeg trenger hjelp fra høyere makter for å kunne gjennomføre...( Trenger negative tester på 2 voksne og 2barn)

Eriksan liker dette
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt en lengre samtale med crew, de.har visstnok 3 flakser Krug lastet for en T/R. Så her er det gode sjanser for å "tømme tralla" om man går inn for det .

Kristian, jgroneng, EndreD and 3 others like this.
  17. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,305
    Bonuspoeng:
    293

:p ANA

18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    ♥️ ANA

Kristian liker dette
  19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Gjort avtale med crew at jeg får beholde flaskene jeg tømmer, så langt 1xkrug og 1x bollinger 007.

Håper det holder til å bli tatt opp i @drsyk sin liga

Kristian, Earl, afirm and 11 others like this.
  20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Beholde tomme flasker..?

RoadKing liker dette

Del denne siden