Har lenge operert med Samsonite, men synes stadig det er utfordringer med glidelåser og sprekker i materialet - mulig vi utsetter de for litt hard bruk, men det synes jeg også en koffert skal tåle. Er det noen veldig gode alternativer på markedet for tiden, som tåler litt juling, og samtidig ikke er altfor tung? Ser ut som at db ramverk pro er uten glidelåser, noe jeg liker, men de er jo også sabla tunge, så blir jo ikke mye bagasje man får plass til..
Jeg veksler mellom Rimowa og Samsonite på kabinstørrelse og halvstore, det holder gjerne en god stund(5år og opp). For de store/største som også blir tyngst og får hardest medfart har jeg brukt DKNY de siste 6 årene siden de går i stykker etter rundt 25-30 innsjekk uansett og jeg klarer å få de til godt under tusingen på kampanje hos Macy’s. Vedder på at det er noen som har bedre tips
Jeg bruker Db sine kofferter med 4 hjul. Fungert bra så langt. Man får pakke pris hvis man kjøper L+M+S samtidig. S= carry on.
Kjøpte vanlig. Syntes ikke pro var verdt den ekstra prisen. Kjøpte settet m L/M/S. Handle via Trumfnetthandel. Er ganske høy bonus innemellom. Har ikke tenkt på at de er så tunge men mulig de er litt tyngre enn de letteste på markedet.
Fornøyd med Samsonite S'Cure medium, kjøpt på tilbud hos Bagbrokers med Viatrumf. Ikke veldig tung, men bra solid og ingen utvendig glidelås. Men anbefaler å kjøpe en annen farge enn svart, jeg kjøpte eco som har en lysebrun stripe, har sett opp til 4 stk helt sorte slike på et bagasjebånd samtidig.
Kjøp ihvertfall ikke Delsey. Sprakk opp i plasten på første flytur, og på tross av at Morris solgte inn at denne kofferten hadde spesielt god garanti-ordning til å backe det som skulle være god kvalitet så var det nada å hente der. Har selv god erfaring over mange år med de dyrere hardshell-modellene til Samsonite (stor og medium) samt Rimowa (carry-on), har vært verdt den ekstra kosten i lengden.
Det er spesifikk unntak i de fleste sånne garantier for skader forårsaket under flyvninger siden dette er noe flyselskapet skal dekke. Du skulle tatt det med flyselskapet eller ikke sagt noe om at det skjedde under en flyvning til Morris. Når det er sagt er det jo mest sannsynlig laber kvalitet hvis dette skjer på første flyvning, eventuelt uflaks med enten en tilfeldig defekt i produktet eller ekstremt hardhendt håndtering av flyselskapet. Forresten så beskyttes du av forbrukerkjøpsloven også, og i løpet av de første 6 månedene er det butikken sitt ansvar å bevise at skaden ikke skyldes en produksjonsfeil. Så det kan være en ide å ta en runde til med Morris hvis dette skjedde nylig.
Har reist med forløparen til Samsonite S’Cure i overkant av 15år verden rundt før dei vart levert med TSA lås, låsen blei ødelagt på jobbtur i USA(åpna med makt) fiksa gratis av Samsonite uten kvittering. Eit hjul blei ødelagt eingong på reise, når kofferten var 10år. Fekk 2nye av Samsonite. Men sjølve kofferten har vore vanvittig bra, samt bra service av Samsonite. Hadde eg skulla kjøpt ny så hadde det igjen blitt Samsonite hardshell als S’Cure.
Var nettopp det jeg tenkte også. Vet flyselskapet har et ansvar for skader men tyder veldig sannsynlig på laber kvalitet på kofferten. Det flyselskapet tilbyr er jo å kjøpe ny koffert på deres shop, der har de ikke Delsey (som jo sikkert er like greit! men de har dessverre ikke noe som tilsvarer akkurat denne modellen heller. Men det blir jo alternativet da. Takk for tips, skal prøve.
Jeg er rimelig sikker på at du heller kan skaffe bekreftelse fra Morris på hva ny, identisk koffert koster og sende krav på det isteden. Det greiene med egen shop er noe flyselskapet gjør for å spare penger og er ikke noe du er nødt til å akseptere.
Samstemmer med flertallet her på Samsonite. Det har jeg brukt siden flybagasje ble oppfunnet (eller like etter hvis man skal være så nøye). Har også testet andre merker som har vært enten dyre eller dårlige, og skremmende ofte både dyre og dårlige (tyske bølgeblikkofferter). De siste årene har jeg sverget til Curve-materialet i den serien som nå heter C-lite. De varer gjerne fem-ti år med min harde bruk, og det er veldig god tilgang på service og reservedeler. Dessverre er de også blant de dyreste, men man får gjerne det man betaler for.
Drar fortsatt på en Rimowa Topas, men hard Samsonite er det fornuftige valget. De tre store amerikanske selskapene har standardisert på 22" x 14" x 9", som sånn ca. tilsvarer 55 x 35 x 25 cm som AF/KLM har i sin policy. Da blir det meste av kofferter som selges 5 cm for bred.
Regner med at du mener Rimowa. Har selv i mange år hatt en carry-on trillekoffert i den serien de lagde spesielt for Lufthansa crew, med Lufthansa-fuglen støpt inn i designet i front (får stadig spørsmål når jeg reiser Lufthansa om jeg er ansatt i Lufthansa). Hardplast ikke aluminium. Denne var mulig å kjøpe på Miles & More shoppen også dengang. Uansett, denne kofferten har tålt mye juling i årenes løp og er fortsatt en favoritt, veldig solid og bra. Men vet ikke om de la ekstra innsats i den for Lufthansa eller om det er typisk for Rimowa, for det er eneste Rimowa jeg har hatt. Forøvrig helt enig om Samsonite C-lite.
Noen som har erfaring med denne fra Osprey? https://www.osprey.com/transporter-wheeled-duffel-40-rolltrn40f21-451
9" tykkelse = 23cm. Tror for øvrig jeg tar sjangsen på at min Rimowa 55x40x20 går gjennom hos AF på turene jeg har planlagt i år, på de første google resultatene fant jeg bare noe om at de av og til sjekker vekt før sikkerhetskontroll på CDG og 12kg er jeg nok aldri over.
Før i tiden hadde jeg Tumi trillekoffert, men det har blitt alt for dyrt og samtidig for dårlig kvalitet. Siste årene har jeg vekslet mellom Samsonite Pro DLX serien med hhv 2 og 4 hjul. Stødige disse, den med 2 hjul er vel snart 10 år gammel nå og aldri hatt noe problem. Hører mye bra om Briggs & Riley carry-on, solid og relativt rimelig selv om ikke så spenstig design, mulig det blir å teste neste gang om jeg får tak i dem i Norge. Innsjekket bagasje er en blanding av gamle Tumi hardshell og Samsonite hardshell. Fikk trøbbel med teleskop stang på en gammel Samsonite og fikk ny tilsendt i posten, skiftet fint selv. Skal jeg skifte ut store kofferter blir det nok Samsonite hardshell.
Jeg bruker ofte 90 L til innsjekket baggasje og det har fungert veldig bra. Solide hjul og glidelås. 120 L varienten har offisielle mål som ifølge baggasje reglene gjør at den er spesial baggasje. Virker solid og tåler en støyt. Bruker vanlig TSAhengelås for å låse glidelåsen. Bruker en Rimova Cabin ofte som håndbagasje som fungerer veldig bra og har tålt min bruk. Overpriset dessverre ut fra hva den egentlig tåler tror jeg men pga prisen behandler jeg den relativt fint....
Jeg har brukt Samsonite de siste 15 årene (da jeg reiste mye i jobb, med ca 20 reiser/år). Det er vel 2-3 (kanskje 4?) generasjoner før C-lite. Meget fornøyt, byttet toppen på håndtaket 1 gang, ingen spørsmål. Glidelåsen er fortsatt 100% og aldri gitt meg utfordringer