Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

1. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Det må vel være en av de vanligste bilbrukene alle leiselskapene i München håndterer. Har i hvert fall gjort det med familien i 9 år uten problem. Husker vi brukte mest Sixt pga pris

2. OSL_traveller

OSL_traveller Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: Oslo Helsfyr
    Bil bestilt: SFAR (Toyota RAV4)
    Bil mottatt: LFAR (Volvo XC60)

Trengte leiebil, og ringte for å høre hvilke biler de hadde tilgjengelig. Fikk beskjed om at dersom jeg booket RAV4, så ville jeg få oppgradering. Da jeg kom til stasjonen, så var det ingenting som tydet på oppgradering inntil jeg selv spurte om det. Da fikk de ordnet meg en strøken Volvo XC60. En god opplevelse av bilen. Synd at selskapet ikke viser eventuelle oppgradering i deres app. Ellers god service og en bra bil på langtur.

Flymunda, Lillegutt and btm like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,019
    Bonuspoeng:
    293
    Leieselskap: Sixt (gjennom SAS.no)
    Stasjon: LAX
    Bil bestilt: BMW X5
    Bil mottatt: BMW X5

Booker alltid X5 på LAX, og det er det man får. Denne gangen "hadde de ikke en bil", men klarte å finne en likevel. Det tok skikkelig lang tid å få ut bilen, vi ble stående i nesten 45 minutter og vente. (Pleier å gå rimelig kjapt på LAX). Til slutt kom det en kar bort og sa at siden det tok så lang tid, så fikk vi rabatt. Jeg hadde ikke så store forventninger til denne rabatten, men det ble faktisk slått av $75 på leien..

Fikk 3000 bonuspoeng og 1500 nivåpoeng hos EuroBonus for denne leien.

4. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,138
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: PC
    Stasjon: AMS
    Bil bestilt: Peugeot 2008 (Kompakt C)
    Bil mottatt: Lynk & Co (kompakt SUV H)

Ble spurt om det var "OK" med en oppgradering til liten SUV, noe det var, heller det en en liten peugeot på motorveien der nede. Alt var klart, og var ute av P-huset på 7min

Flymunda liker dette
  5. emilsonsteby

emilsonsteby Medlem

Likes mottatt:
    1,434
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: AVIS
    Stasjon: København V
    Bil bestilt: Cupra Born Electric (O)
    Bil mottatt: BMW I4, 2024 modell

Helgeleie fra Avis på Vesterbro i København. Fortalte at jeg skulle til Jylland og ble møtt med at den bilen jeg hadde leid ikke var den beste for det mtp rekkevidde. Han ville først gi meg en fossilbil, men fortalte at det var veldig viktig for reisefølge at bilen var elektrisk. Han nølte litt, men sa at han skulle gi meg en fin oppgradering pga President status :)
    476588479_1783794562417624_4435093227209325055_n.jpg

RagWib, Pingus, Lillegutt and 6 others like this.
  6. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: AVIS
    Stasjon: Hilton Union Square, San Francisco
    Bil bestilt: Gruppe E
    Bil mottatt: Gruppe E - Chevrolet Malibu
    Normalt leier jeg bil på flyplassen når jeg ankommer, men denne gangen fant jeg ut at jeg sparer $180 ved å leie på hotellet dagen etter, der Avis har en stasjon. $100 for en dag kortere leie og $80 spart på parkering en natt.
    Jeg gikk til Avis på hotellet dagen etter, fikk nøklene og kjørte 50 meter og parkerte bilen for natten. Jeg tok en runde rundt bilen, som alltid, og det så bra ut. Men jeg sjekket dessverre ikke grundig innvendig.
    Neste morgen startet jeg å kjøre kl. 5:40 om morgenen. Etter nøyaktig 1 mile kjøring så jeg på displayet, og så at bensinmåleren var mellom 1/2 og 3/4. Den skulle ha vært full. Jeg kjørte inn til siden og tok et bilde. Trip telleren viste 1 mile mer enn det står i appen at den sto på da jeg fikk bilen.
    Avis stasjonen åpnet ikke før om mange timer, så jeg bestemte meg for å fortsette mot LA.
    Så nå blir det mye korrespondanse med Avis når jeg kommer hjem. Av erfaring tar det lang tid og mye krefter. Heldigvis har jeg bilde. Hver eneste leie i USA de siste årene, uten unntak, har endt med store problemer. Jeg har skrevet om mange av tilfellene her i gruppen.
    Jeg skal levere bilen på LAX om noen timer, og der går det ikke an å ta det opp. Det har jeg prøvd de 2 siste gangene, og får bare beskjed "Slikt driver vi ikke med her. Du må kontakte kundeservice".
    Så, hvorfor fortsetter jeg å leie hos Avis? Fordi det hver gang er MYE billigere enn de andre selskapene. Denne gangen leide jeg faktisk hos Hertz. Men et par uker før leien droppet Avis prisen så det ble ca. 30% billigere.

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Nøyaktig samme erfaringer. Er også Presidents Club.

Blir litt som å reise med super low cost fly: Du må vite hva du gjør, og følge gitte regler.

Med leiebilen er reglene kort fortalt: alltid bilder, fra alle vinkler. Også inni, inkludert bensin måler og mileage.

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,165
    Bonuspoeng:
    113
    Leieselskap: Avis
    Status: Avis Preferred
    Stasjon: MUC
    Bil bestilt: Seat Leon ST
    Bil mottatt: Skoda Superb

Igjen en utmerket leie fra Avis MUC for 1 uke i alpene. Har tidligere leid hos Sixt her, men Avis har de siste årene vært enklere å forholde seg til og likt eller bedre priset. Enda bedre med null kø hos Avis, hentet nøkkel på 2 min, mens Sixt og flere andre selskap hadde laang kø.

Hadde en Skoda Superb 4x4 bensin i fjor, forhjulstrekk og diesel i år, med nytt interiør. Solid bil, begrenset oss til 130-150 på autobahn med myke vinterdekk, likevel overrasket over forbruk kun rett over 0,5 på mila. Et lite hikk var melding om lavt oljenivå når vi nærmet oss grensen til Østerrike, etter samråd med support telefon kjøpte jeg bare en liter olje 0W-20 (40 EUR :eek:) som stod på lappen under panseret og fylte på litt. Ved tanking før innlevering 600km senere var nivået uendret så var visst bare lavt nivå i utgangspunktet.

Stasjon: AES
    Bil bestilt: Citroen E-C4
    Bil mottatt: Ford Mustang Mach-E

Stasjon: AES
    Bil bestilt: Citroen E-C4
    Bil mottatt: VW ID.3

To leier påfølgende helger, sjekket tilfeldigvis og fant at Sixt bare tok rundt 1100 for 3 døgn i helg, knapt mer enn taxi t/r til sentrum, da var valget lett. Sixt er også de eneste som holder åpent sent på kvelden her, de ventet også på meg nesten til midnatt når WF var forsinket. Nå har heldigvis Sixt også sluttet å ta gebyr så lenge man leverer elbil med minst 70%, men de tar likevel noen kr per kWh for å lade opp til samme nivå som ved utlevering (typisk 90%).

Synes 135kr autopass fee er litt stivt i tillegg til at de viderefakturerer 20,40 kr per passering som egentlig koster bare 12 kr for elbil med autopass-brikke.

Lillegutt, RagWib, Flymunda and 2 others like this.
  9. WillOKC

WillOKC Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Savner pris her inne! Så jeg legger på et felt.

Leieselskap: Europcar
    Pris: 555 CHF for 5 dager.
    Status: SAS booking (EBG uten at det har noe å si)
    Stasjon: Geneve (Sveitsisk side).
    Bil bestilt: Audi Q4 E tron.
    Bil mottatt: Polestar 2 en time for sent.

Fryktelig trangt med 4 personer, 3 par ski og 2 snowboard. Men det gikk.
    Leverte tilbake bilen med 30% strøm siden jeg var forbanna på sen utlevering. "How much does it need to have on delivery" - More than 80%.
    "What if it has less?" - More than 50% is okay.
    " It has 30% how much will it cost" - Its fine. Så swipet damen et hjul opp til 80% og jeg signerte på no damages.

Røk på en fotoboks, 105 km/t i Polestar display i 90 sone. Etter nærmere undersøkelser er det svært liten diff på displayet til reell fart, sannsynligvis 103. Spent på om Franskmennene gidder å sende boten og ser ut som Europcar er vennlige på gebyrene ved det tilfellet.

Siste del av reisefølge kom dagen etter med...et glis.

Leieselskap: Hertz
    Pris: 187 CHF for 3 dager
    Status: Gold Hertz
    Stasjon: Geneve (Sveitsisk side).
    Bil bestilt: Mercedes A Klasse
    Bil mottatt: Mercedes E klasse Burmester topputstyrt, hæ?

Jeg har vært 10x i alpene siste 5 år, aldri fått en halv oppgradering så har gitt opp statuser og alt som er. Noe av det kan settes på kvoten for lav alder men mildt sagt overrasket over at var mulig å få noe så voldsomt til oppgradering også.

Men gullmynten hadde også en bakside: Bilen ble levert med 35% tank, og måtte krangles på retur da de ikke hadde notert det ved levering.

Så skulle de ha 7000 kroner for en felgskrape som ingen av oss kan huske å ha påført bilen, men grunnet henting i hast så hadde man glemt alfa omega punktet med å ta video ved henting, eller rett i nærheten av hente location.

Lillegutt, RagWib, Flymunda and 2 others like this.
  10. WillOKC

WillOKC Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Må nesten legge til en spalte for fjorårets tur også, ettersom den bød på litt spenning.

Leieselskap: Sixt, Feb 2024
    Pris: 691 eur for 4 dager
    Status: Sixt Platinum
    Stasjon: Geneve (Fransk side). Sommerdekk.
    Bil bestilt: PREMIUM LIMOUSINE BMW 4 Series Gran Coupé, Audi A5 Coupé |
    Bil mottatt: BMW 520

Fryd og gammen opp. White-out siste dag. Vi stod parkert utenfor hotellet, og fikk den ikke ned i P huset da det snødde som mest, avtalte med resepsjonen at det kunne de ordne og ga dem nøkkelen. Sent på kvelden og vi skulle tidlig opp, så vi la oss, klare for å sette på noe snøsokker og kjøre pent ned fjellsiden dagen etter.

Hotellrommet rett over bilen. Våkner i 0430 tiden av et enormt måkerace oppover bakkene. Tar meg en titt ut vinduet, det snøryddes pent foran og nedover hotellbakkene, "nice, nå kommer vi oss hjem", tenkte jeg.

Rask på labben, filmer jeg da han begynner å komme fryktelig nære bilen vår, i revers.

Gikk som det måtte gå det, en fantastisk god snap av en stresset snørydder som rett og slett fikk bilen vår i på hengerfeste, og fortsette å måke. Først på bilde 3 her han oppdager at han har fått en splitter ny BMW på hjul.

Heldigvis på reise med en biloppretter, han hopper litt på bagasjelokket så vi smeller det igjen og konstanterer ingen andre kritiske skader, vi kan rekke morgenflyet.

Litt briljering med så dårlig engelsk som overhode mulig slik at franskmennene skulle forstå at dette var deres feil, med litt gloser til hotellets valet driver som ikke hadde kjørt den ned i garasjen som lovet. Et par mail hit og dit og 50 000 egenandel var spart med bekreftelse fra Sixt en liten måned senere.

Leveringen hos Sixt gikk fint, kompisen som tok imot fikk seg en god latter og sa det var den mest skadede bilen som hadde blitt levert inn av kunde. Forøvrig praktiseres det bruk og kast av snøsokker, tar du dem på må du betale hele produktets verdi, 120 euro i vårt tilfelle, gadd ikke krangle på det.

Attached Files:

Lillegutt, RagWib, Pingus and 5 others like this.
  11. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,981
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Sixt, Mars 2025
    Pris: 317 SAR for 2 dager
    Status: Sixt Platinum (skjønner ikke helt hvordan, da jeg bare har hatt et par tidligere leieforhold hos Sixt de siste 6-7 årene)
    Stasjon: Al Khobar, Saudi Arabia
    Bil bestilt: Billigste, Hyundai i10
    Bil mottatt: Toyota Yaris

Bestilte leiebil med henting 08.00 og var utenfor kontoret 08.00, men grunnet Ramadan, så åpnet de ikke før kl 10.00. Hadde ikke tid til å vente til 10 og hadde en full dag med møter, så dro tilbake like før det stengte igjen kl 16. Var tilbake 15.55 og da var det allerede stengt. Så skulle det igjen åpne 20.00, men når jeg kom dit 20.00 var det også da stengt. Møtte på noen som skulle levere en bil og han sa at han hadde pratet med noen på WhatsApp som sa at de åpnet 21.00. Kom tilbake 21.00 og 21.10 åpnet de dørene.

Møtte en veldig hyggelig fyr der, som var ekstremt behjelpelig. Siden jeg hentet bilen så mye senere enn opprinnelig bestilt, endret han prisen fra 475 til 317 og flyttet tilbakeleveringen fra 14 til 21, samt lot meg levere bilen gratis på flyplassen i Dammam.

Fikk oppgradert bil og førerkortet mitt tilbake, før jeg ble leid ut til bakgården hvor bilen sto klar.

Dessverre klarte både jeg og han som jobbet der å glemme at jeg måtte få passet mitt tilbake. Han sendte meg melding og ringte om dette like etter midnatt, men da var jeg allerede i dyp søvn.

Jeg våknet 04.15 til meldingen og sendte melding tilbake til han med det samme om at jeg trengte passet fordi jeg måtte begynne kjøreturen allerede 5-5.30. Han svarte raskt og kastet seg rundt for å finne ut hvem som hadde nøkkel til kontoret. 5.15 møtte jeg han utenfor kontoret og fikk pass tilbake, før jeg kom meg av gårde på tur nordover i KSA.

En noe stressende start på leieforholdet med andre ord.
    IMG_6454.jpeg

Del denne siden