«Det er ikke så langt til Sør-Amerika» med «Et hvitt aeroplan»

Tråd i 'Reisebrev' startet av Gnilre, 08. des 2023.

1. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    De siste forberedelsene til denne turen har vært gjennomlytting av Ketil Bjørnstad sitt verk «Leve Patagonia». Og en del youtubefilmer om tips til hvordan man kan få oppleve Torres del Paine og Fitzroy i Patagonia. Og reisebrevet fra Kristian i 2018 har jeg også lest; det var veldig bra.

Turen til Buenos Aires var opprinnelig med reisefølge og Ethiopian Airlines via Addis Abeba. Etterhvert syntes jeg det bli litt for mye fly, og ville heller ta det hvite aeroplanet som Lufthansa benytter mellom Frankfurt og Buenos Aires. Turen er bestilt med en CT og hele reisen foregår i business klasse. Jeg reiser jo alene nå, og er litt spent fordi jeg nesten alltid har hatt noen å passe på når jeg reiser: barn, foreldre, søsken, kamerater osv. Får passe på meg selv da.

Som noen kanskje forstår er jeg ikke så veldig glad i å fly. Det verste jeg vet er langdistanse i økonomiklasse. Med business er det jo greit nok når man kan legge seg ned og sove noen timer. Det jeg imidlertid er veldig glad i er å komme frem, oppleve nye steder, gå tur og helst oppleve naturen. Bratte og pittoreske alpine fjell er favoritten, men jeg trenger ikke bestige dem. Når det er sagt har jeg hatt utsikt fra stuevindet til Sunnmørsalpene med Jønnshorn og Bladet, og har faktisk vært på toppen av de to toppene for drøyt 20 år siden.

Nå har jeg kommet meg til utenlandsloungen på Gardermoen og venter på flyet som skal ta meg til Frankfurt. Tenkte jeg skulle prøve meg på et reisebrev, noe jeg aldri har gjort før her på Insideflyer, noe jeg kanskje burde ha prioritert tidligere all den tid jeg har benyttet forumet en del. Jeg har noe prestasjonsangst for denne skrivingen. Det er så mange flinke skribenter her. Så for all del; senk forventningene til meg.

SNG, AirMags, Kristian and 36 others like this.
  2. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Første flyvning 8.des LH863 fra Oslo til Frankfurt er allerede 50 minutter forsinket med ny avgang 16:45.
    Deretter blir det LH510 22:05 - 07:55 i en 747-8i, Lufthansas lengste flyvning på 13:50, det blir også min lengste flytur.:eek:

Returen blir 19.desember, samme kjappe reiserute. Det skulle gi meg 9 hele dager i sør-Amerika, eller 10 overnattinger.

Last edited: 08. des 2023
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    God tur .. Argentina er bra

4. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Må jo dokumentere reiseruten litt bedre og legge inn bilder fra den første bussturen hjemmefra i Drammen og togturen med Vy, som begge deler gikk veldig bra. Men hvordan gjør man det? Har jo bilder på en iPad jeg kan legge inn bilder fra.

5. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Bussturen med bagasje. IMG_3089.jpeg

Kristian, Henrik, paron and 6 others like this.
  6. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Togturen med Vy:
    IMG_3090.jpeg

Kristian, Henrik, paron and 6 others like this.
  7. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Ok. Så fikk jeg visst til å legge ved bilder:)

Kristian, AB69 and Eddie47 like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Du får det til hvis du vil ..

Kristian and Hanen like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,871
    Bonuspoeng:
    293
    Kjør reisebrev @Gnilre , det gledes til å følge deg :)

10. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Blir snart en times forsinkelse dette. De vil visst ha oss av gårde fortest mulig og slapp oss inn på broa til flyet der jeg stod 20-30 minutter. Ikke veldig varmt der.

Kristian, Earl and RoadKing like this.
  11. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,720
    Bonuspoeng:
    293
    God tur videre! Reisebrev er alltid stas! :)

13. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    På plass i setet nå da. Blir bedre plass på neste fly kan jeg trøste meg med. IMG_3098.jpeg

Kristian, Henrik, livinspeed and 15 others like this.
  14. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Og etter å ha kommet om bord til en sent ankommet A321 var det déising. Ting tar tid og vi var vel i lufta nesten 2 timer senere enn rutetabellen. Forferdeling uling på motorene en stund etter take-off, men det var ikke noe sammenlignet med hylingen på et lite barn ombord. Jeg kan ikke huske å ha hørt noe så vedvarende skriking, og mine barn hørtes da aldri sånn ut. Eller har jeg fortrengt det? Heldigvis demper airpods slike lyder litt. IMG_3099.jpeg

Last edited: 13. des 2023
  15. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Lite mat på flyet, men god var den. Tror vi ankom Frankfurt ca 90 minutter etter rutetabellen, og forstod at mange om bord måtte bookes om til andre flyvninger. Jeg har lagt inn ca 4 timer slakk til mitt neste fly, og veldig glad for at jeg ikke valgte en senere Lufthansa-flyvning.
    IMG_3102.jpeg

16. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Pretzel og en cappucino i Businessloungen som er like ved gate B28 som flyet til EZE går fra.
    IMG_3103.jpeg

17. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Og så en litt kjedelig melding. Det er pent vær i Patagonia nå, og har vært det i 2-3 dager. Lørdag eller søndag snur det til lavtrykk, vestavind, nedbør og et forferdelig vær på de stedene jeg har sjekket, og det skal vedvare minst en uke. Stedene jeg har sjekket er El Chaltén, El Calafate, Torres del Paine og Puerto Natales. Så jeg bestemte meg egentlig i forgårs at jeg ikke drar ned dit med en gang. Har tenkt på Bariloche hvor været er varmere og bedre, men der ligger det fortsatt litt snø i høyden hvor jeg kunne tenkt meg fotturer. Så da kjøpte jeg heller flybillett videre til Mendoza. Jeg får i hvert fall sett Aconcagua selv om det ikke er et fjell jeg får gåsehud av. Sikkert fint å gå tur i Mendoza-området også. Og så blir det vel både rødvin og biff tenker jeg:)

18. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Her er ruta jeg kjører:
    IMG_6447.jpeg

AirMags, Kristian, Henrik and 15 others like this.
  19. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Opp trappa til andre etasje.
    IMG_3109.jpeg

Lnbre, AirMags, Kristian and 19 others like this.
  20. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    93
    Setet mitt, 83k, de neste 13-14 timene. IMG_6449.jpeg

SNG, AirMags, Kristian and 25 others like this.

Del denne siden