Årets rundtur. Asia & Stillehavet. Island Hopper 2023

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rohass, 03. aug 2023.

  1. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter i loungen på Gardemoen & begynner nå årets mest omfattende tur her, så tenkte jeg kunne gi litt oppdateringer her etterhver.
    Har null reisebrev erfaring så vi får se hvordaan det går utover...

    Jeg tenkte egentlig for meg selv under den siste 5 destinasjoners rundreise turen rundt i Colombia at det skulle bli færre av disse «hoppe rundt» reisene, men jeg er visst svak for det kompliserte når jeg booker så denne gangen går vi da logisk nok for 7-8 destinasjoner +

    Nevner at reisebeskrivelsen er bittelitt på etterskudd nå og at turen allerede har startet sånn smått med en uke i Alicante. Men det var ikke så mye spennende å melde fra denne uken bortsett fra at solen virkelig varmet & at turist mengdene var på mega max.

    Kom så tilbake til Oslo med et halvfullt SK4626 fly i går ettermiddag for hoved reisen til Asia & etter en natt på Radisson Red, som også er veldig snille med sine flotte oppgraderinger basert på VIP status

    Total tur blir da som følger over 25 strekk & 44.895 flydde Km:

    KSU-BGO-SVG-ALC-OSL-AMS-TPE-FUK-KIX-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-PNI-GUM-MNL-KHH-SGN-REP-BKK-FRA-SPU-OSL-KSU

    map.gif

    Totalt brukte EB poeng for 20 strekk er 142.500 + en Companion ticket. litt under 5000 i avgifter.
    Det er også litt mikset inn litt bruk av rene kroner på 5 de lokale lav kost selskap flightene mellom Guam & Bangkok

    Del 1: Spania & Alicante. 7 dager
    Del 2: Japan & Osaka. 4 dager
    Del 3: Marianna islands & Guam. 3 dager
    Del 4: Marshall Islands & Majuro. 3 dager
    Del 5: Micronesia & Pohnpei. 3 dager
    Del 6: Taiwan & Kaoshiung. 4 dager
    Del 7: Vietnam & Saigon. 2 dager
    Del 8: Kambodsja & Siem Reap / Angkor Wat. 3 dager.

    Høydepunkter rent fly basert blir nok United Island hopper mellom Guam & Majuro en fantastisk deal som omfatter 8 legs mellom øyenen + Japan for en samlet sum av 45.000 EB poeng.

    Fly selskaper SAS, EVA, Peach, United, Philippines Airlines, China Airlines, Air Asia, Vietjet, Angkor Air, Thai Air & Croatia Air.

    Som standard det siste året så har nå SAS akkurat meldt forsinket avreise med FØRSTE FLY...mer følger
     
    Last edited: 03. aug 2023
    Jensemann, CKe, NKA_Pls and 71 others like this.
  2. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Sinnsyk rute! Dette blir artig å følge :D
     
    Sunnfjordingen liker dette
  3. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    1,555
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig galskap :D Gleder meg til å følge denne.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden.. god tur!
     
  5. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Fantastisk galskap!
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Hei og hå!
    Dette er litt av en tur!
    Det gledes! :)
     
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,547
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! Island hopper er en rute jeg også kan tenke meg å ta, men har skjønt at man passe på å ta med seg nok snacks fordi tilbudet ombord er nokså dårlig. Leser gjerne om din erfaring med det :)
     
  8. globetraakkers

    globetraakkers Reiseavhengig

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
  9. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    13,932
    Bonuspoeng:
    183
    Jeez.. for en fantasi. Hadde aldri kunne kommet på noe sånt. God tur
     
    Sunnfjordingen liker dette
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,813
    Likes mottatt:
    12,050
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er kult! Enig i at det er morosamt og sy sammen slike ruter.
    Har også framtidig plan om vidare øyhopping i stillehavet så dette følgast med spenning.
     
  11. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Første flight unnagjort & godt plantet på star loungen i Amsterdam etter et ganske tomt SK827 Emraer fly fra Oslo hvor vi var knappe 2 personer i plus. Liknende vær i Nederland som hjemme.

    Laks og Ringit funker fint men tar både mat & drikke ganske rolig før neste flight på 16.5 timer i Eva 777-300 Business da jeg sjelden har forlatt de flightene særlig sulten eller tørst.
    IMG_20230803_171843.jpg

    IMG_20230803_183107.jpg

    IMG_20230803_190804.jpg

    Litt mer detaljer om bookingen:
    Dette er i utgangspunktet 2 separate bonus reiser med endel påfyll av vanlige flighter imellom.

    Hoved booking er da en open jaw CT brukt på Oslo – Fukoka & retur Bangkok – Oslo. Denne går da i business med EVA & Thai Air på langstrekkene. Som man kan se av routingene så var det lite direkte flighter å oppdrive.

    Booking 2 er en serie av United billetter fra Osaka utover i Stillehavet & ender på Guam.
    For denne Island Hopper turen kan det nevnes et par detaljer som kan være greit å vite. Dette er visst er i utgangspunktet ganske dyre billetter med United. Bare den første 3 timers flighten mellom Osaka & Guam ligger fort på opptil 1500 USD i economy og alle de andre strekkene er også relativt liknende dyre.

    Men EB prisene lå bare på 15.000 pr flight. Dette inkludere da den flighten som inkluderer alle 5 øyene på en tur så her får man svært mye for poengene.
    Jeg valgte da economy siden det ikke er noen særlig business fordel på disse 737 flyene.

    Og om man ønsker booke den fulle opplevelsen så må man bare være sikker på at man får den ene spesifikke melkeruten som faktisk går nedom alle øyene, da de fleste flightene bare går lengre strekk direkte.
    Så totalt endte jeg på 60.000 EB poeng for disse 4 United rutene: (ca 450 kr avgift / strekk)

    1: Osaka – Guam. 3 netter
    2: Guam - Chuuk – Pohnpei – Kosrae – Kwajalein – Majuro. 3 netter
    3: Majuro – Pohnpei. 3 netter
    4: Pohnpei – Chuuk – Guam. 1 natt.

    Man kan også hekte på Honolulu om man ønsker, men for meg ble dette for mye da det er enda en 5-6 timers flight fra Majuro & tur 2 er allerede nesten 10 timer som den er.
    Et annet tips for disse øyene er stort sett å glemme Hotels.com etc. her må man nok helst finne de få lokale hotell litt mer direkte online
     
    Last edited: 04. aug 2023
    CKe, kristiaan, Finnks and 42 others like this.
  12. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Forøvrig underlig rolig i Amsterdam star alliance loungen denne sommerkvelden....jeg er visst eneste gjest...mulig alle andre reisende vet noe jeg ikke vet....:)
    IMG_20230803_200140.jpg
     
    CKe, kristiaan, Are and 24 others like this.
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    24,258
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Ei herlig rute du har laga til. Kjempebra! Kva har det seg at EB-prisane for øyhoppinga har tredobla seg det siste halvåret? Eg trur ikkje eg har fått med meg endra poengprisar der borte?
     
    indahla liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen mus på besøk i kveld?

    Godt å se noen strekker strikken lengre :)
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk. Må ha kostet mange timer med tålmodighet på nett og i tlf.
    Riktig god tur ønskes og gleder meg til å følge!
     
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,373
    Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    113
    Wow, for en reiserute. Sinnsykt herlig :)

    Gud tur!
     
  17. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,886
    Likes mottatt:
    5,712
    Bonuspoeng:
    183
    Dette vert spennande å følgje, god tur!
    Har sjølv booka Island Hopper to gongar, men har aldri fått gjennomført. Ser fram til å lese dine erfaringar!
     
  18. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Da er BR76 med Eva Air fra Amsterdam til Taipei i boks, jeg hadde helt glemt eller oversett at denne flighten faktisk har en kjapp 90 minutters mellomlanding i Bangkok, men varigheten på 16.5 timer burde vel ringt en bjelle da.

    IMG_20230803_211911.jpg

    Kabinen var arrangert med alle vindu seter single & vendt utover, mens midsetene mer beregnet for par var vent innover. Jeg er typisk vindus person

    Vi kom uansett av gårde i tide & de alltid fantastiske hyggelige & sjarmerende damene hos EVA var straks på pletten med champagnen. Her skulle det gjennom hele turen aldri mangle på hverken smil eller oppmerksomhet & denne gjengen kunne nok lett spasert rett inn i en miss Taiwan kåring.

    Serveringen fløt sømløst, men det må sies at jeg rett og slett aldri har vært så detalj orientert angående alle matretter & vin / champagne etc. så mine kulinariske beskrivelser blir ganske enkle.
    Jeg fikk uansett holdt et par av betjeningen jevnt aktive utover kvelden

    Det ble servert ganske mye godt avkjølt Champagne av merket Duvall Leroy under egen stjernehimmel i taket. Det ble også det ut både amenity sett & pysjamaser av merkenavn jeg mener å ha sett på div flyplasser.

    IMG_20230803_215137.jpg

    IMG_20230803_220757.jpg

    Mat bestillinger fra satte menyer ble gjort av vertinnene før take off & jeg endte visst opp med å bare bestille en svinehovedrett som min vertinne anbefalte med iver når jeg nevnte å like litt spicy.
    Må vel uansett bare innrømme at jeg garantert gladelig hadde bestilt overgjæret surstrømming om denne damen hadde anbefalt noe slikt med sitt smil.

    Matserveringen kom i gang og det viste seg jeg hadde bestilt en svært så delikat tunfisk forrett & en akkurat passe små spicy/søtlig svinekjøtt rett som var kjempegod.

    IMG_20230803_231757.jpg

    IMG_20230803_233020.jpg

    IMG_20230804_174045.jpg
    Dette ble fulgt opp av et utvalg desserter & drikke etter hvert og det virket som noen hadde en egen utkikk for assistanse lampene for maken til kjappe responser uansett om det var ingen i sikte når jeg faktisk trykket på knappen.

    Ble etter hvert trett & sengen ble gjort opp mens jeg fikset meg & her må det nevnes til gangs den deilige ekte, tykke dyne / puten de hadde. Denne dynen ville vært godkjent i en helt normal norsk vinterseng. Gjorde unna noen episoder av en australsk serie underveis Mr. Inbetween.
    IMG_20230804_103035.jpg

    Sovnet faktisk så godt at da jeg våknet 6-7 timer senere var hele frokost serveringen ferdig og vi nærmet oss allerede Bangkok.

    Serena & Daphie virket litt usikre på om de skulle være oppriktig lei seg for at jeg misset frokosten min eller om de skulle være veldig glade for at jeg hadde sovet så godt, men de hadde uansett fikset en liten matbit som ventet bare i tilfelle jeg ønsket.

    Fikk da uansett strukket litt på beina i Bangkok og tatt en kaffe i EVA Loungen i nærheten av D gatene før neste strekk til Taipei. Igjen en rimelig tom lounge på en full flyplass
    IMG_20230804_152750.jpg
     
    NKA_Pls, AirMags, kristiaan and 34 others like this.
  19. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Det gikk egentlig ganske greit.
    Den gangen jeg bestilte lå alle rutene lett tilgjengelige direkte i Star alliance bookingen hos SAS.
    Hotellene på Majuro & Pohnpei krevde bittelitt mer internett & mail forespørsler bare
     
    RoadKing, Insomnia4u, holmen and 3 others like this.
  20. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Var nok helst bare en gjetning da jeg var inne noen måneder etter min booking og tenkte endre litt ting, men fant da at 2 flighter jeg betalte 15.000 EB for nå lå på 42.000 EB. 15.000 er nok standard om man er tidlig ute eller litt heldig med datoene.
    Fjernet den kommentaren fra posten min siden jeg sikkert var litt for bastent tidligere
     

Del denne siden