Årets sommerutflukt - BGO-CPH-IAD - roadtrip i sørstatene og hjem igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 08. juli 2017.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Biloxi Mississippi
    IMG_9642.JPG IMG_9643.JPG IMG_9644.JPG
     
    drsyk, Avixlo, watchaddicted and 6 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er sikker på at en reiseberetning blir mye bedre når den ikke er helt kronologisk.
    Vi kjørte fredag 14. fra Pigeon Forge (Dollywood) og hadde to mål de neste to dagene, det ene var å vandre på Broadway i Nashville og spise og drikke øl der det passet oss og det andre var å besøke Elvis og se om han var i live ... det ble tre ting for vi måtte i tillegg innom Loretta Lynn...

    Etter noen timer på I40 fortalte TomTomen at nå var det på tide å svinge av og den geleidet oss rett inn på Entrencen til hotellet. Der ble vi avkrevd personalia før de tømte bilen og kjørte den bort ....
    Så langt har det hotellet vært det simpleste og dyreste hotellet vi har bodd på, men det var 10 min å gå til Broadway ..
    Der yrjet det av folk .. IMG_9650.JPG IMG_9652.JPG .... og utrolig mange Uber taxier

    Det var en festlig tur med masse god musikk og deilig øl, utrolig mye folk ... det var jo en fredag kveld IMG_9501.JPG IMG_9502.JPG IMG_9504.JPG IMG_9510.JPG IMG_9513.JPG IMG_9511.JPG
     
    drsyk, Avixlo, afirm and 6 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Lørdag morgen våknet vi til et utrolig regn og når en bergenser sier utrolig så var det det! Å kjøre på Interstaten i et så kraftig regn at det eneste du klarer å konsentrere deg om er å skimte lysene på han foran og å holde deg mellom de to hvite stripene så regner det! Vindusviskerne gikk for fullt og klarte ikke å holde vannet unna ...
    Flere ganger pep det i telefonen og det var varsel om flom på veiene jeg kjørte ... "vi gamle" forundrer jo oss over at noen(??) finner frem til oss og varsler om det. Greit nok at Gjensidige sender melding og varsler om ekstremvær på Laksevåg, de har jo adressen i arkivene sine ... men å få varsel om fare for flom på andre siden av kloden??

    Nok om det.
    Plutselig begynte det å dukke opp skilter langs veien om at vi nærmet oss farmen til Loretta Lynn... dvs vi var kanskje ved exit 188 da det dukket opp at det var snart .... bare 25 exiter så var vi der ...exit 163.
    Min kone (hun som etterhvert begynner å forstå meg) mente etterhvert når plakatene ble større og vi nærmet oss avkjøringen til Hurricane Mill og "the coalminers daughter", at vi kunne kikke oppom.

    TomTomen viste vei og vi traff visitorsenteret og det regnet ...det var utrolig lite folk der og mye gammelt støvete nostalgi var samlet....
    Det som er mest fascinerende er at man bygger en hel liten industri rundt en stjerne som henne med showscene, camping, butikker, souvenirer (made in China), museer og turer i stjernens hjem ... IMG_9539.JPG IMG_9541.JPG som sagt det regnet og jeg hadde på meg en lekkert dekorert t-skjorte med Brann motiver ..., da vi gikk ut av bilen slengte jeg på meg den tynne lette regnjakken jeg pleier å bruke på tur ute ... min kone (hun som forstår meg litt etter 46 år) bemerket i sterke ordelag at her var det en kraftig kulturkollisjon .... IMG_9653.JPG ja ja ... det er jo i amerika
     
    drsyk, Avixlo, afirm and 8 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig story @Eddie47 :)
    Du får meldingen fordi de sender ut til alle telefoner som roamer i området.
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Varmt i Biloxi i dag ...de sier det er 31 grader ...
    Til forskjell fra Barcelona og andre strender i Spania, er det lite folk og ingen selgere som tråler mellom stolene og selger øl ...
    ..... og det er laaaangt til nærmeste bar så det ble ikke øl
    IMG_9656.JPG IMG_9657.JPG
     
    drsyk, Avixlo, watchaddicted and 3 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    God natt dere hjemme, nå er det middag
    IMG_9666.JPG
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var innom Graceland og sjekket om vi kunne finne Elvis, et besøk der er vel obligatorisk når man er i strøket.
    Vi kjørte fra Nashville i tett regnvær nesten hele veien og TomTomen var innstilt på Graceland og viste selvfølgelig den beste veien. Men med det var et virvar av "veikryss" og avkjøringer over alt og meterne blir svært korte i 100 km/h ...
    ... om det var regnet eller ølene i Nashville som forstyrret komsentrasjonen vet jeg ikke men TomTomen ble helt forvirret før vi endelig kunne hente opp en neve dollar så vi kunne parkere ...
    IMG_9543.JPG Graceland var flott og overdådig, det er en fantastisk organisasjon som styrer det hele. Logistikk, filmer, historien om Elvis på iPad delt opp i seksjoner. Vi kom dit litt over kl 16 og siste tur gikk kl 17, så det var egentlig lite folk og jeg kan tenke meg det trøkken det er midt på dagen.
    Men som mye annet er prisene i drøyeste laget ... vi kjøpte den billigste pakken og som seniorer betalte vi 39,90 $ + tax per hode. Det var også VIP pakker til 193 $ ....
    Tror nok Elvis genererer større omsetning etter sin død enn før ..
    Og det genererer utrolig mange arbeidsplasser ...
    IMG_9545.JPG IMG_9546.JPG IMG_9547.JPG Det nærmeste vi kom i spørsmålet om Elvis lever eller ei var graven hans ... IMG_9548.JPG
     
    drsyk, Avixlo, TigerTravel and 8 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Vi overnattet i en liten by to tre mil sør for Memphis, Hernando og på Hampton Inn ... helt OK.

    Fra Hernando dro vi rett til Nanchez etter et veldig godt tips fra @holmen Takk!
    Dersom man ikke vet hva og hvor, så sleng ut et spørsmål her inne på IF ... det er alltid en eller annen her inne som vet noe og kan komme med gode råd!

    Natchez har jeg beskrevet mange ganger ... bare så det er klart, et flott sted. Bruk noen dager der.

    Lite å berette fra kjøringen til Natchez, ren transport på interstate, det var en haug med veikryss gjennom Jackson og TomTomen oppførte seg eksemplarisk og viste vei ..
    På nyhetene neste dag hørte vi at det var to tre stykker som var skutt i Jackson den natten, god vi ikke overnattet der ..

    Fra Natchez til Biloxi hadde vi bestemt oss for å kjøre minst mulig Interstate og mest mulig "småveier" .... småveier er i de fleste tilfeller to felt i hver retning med et bredt grønt felt mellom og farten er på 45 - 55 - 65 .... tenk om vi hadde hatt slike småveier på Vestlandet ...

    Her kom TomTomen virkelig til sin rett og den gjorde en svært god jobb... to steder på veien var det stengt, et sted fordi veien var rast ut og et sted fordi de reparerte en bro og det sto store skilter med Detour ...
    Fulgte skiltene og TomTomen ble forvirret og rekalkulerte hele tiden, men for meg virket det som skiltingen plutselig opphørte og vi var overlatt til oss selv og TomTomen ...
    Den viste vei og vi kom inn på veier som mer og mer lignet på skogsveier i Ringsaker, men vi kom til slutt på riktig vei og frem til Gulfkysten ... IMG_9646.JPG IMG_9647.JPG IMG_9651.JPG IMG_9654.JPG IMG_9668.JPG
     
    Lnbre, drsyk, Avixlo and 9 others like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Enhver USA reise innbefatter besøk på et Outlet Mall, uansett vær og temperatur må det med på programmet.

    I år falt valget på Gulfport Premium Outlets ....
    http://www.premiumoutlets.com/outlet/gulfport

    Nok et kjempesvært kjøpesenter som skriker etter pengene mine og ikke kan få nok av dem ... all transport mellom butikkene foregår ute i godt over 30 graders varme og stekende sol. Det er da en velsignelse å komme inn i en godt kjølt butikk og bli der en stund ... noen ganger blir det handel også. Spesielt barneklær er populært å se på når man er besteforeldre og sistemann er ca fem uker gammel ....

    Vi ble lettet for en bunke Trump-penger og far fikk nye sko ...
    IMG_9682.JPG
    Godt vi har både gull og diamant slik at vi kan ta med oss opp til åtte kofferter hjem igjen ...

    Mye vann må til i dette landet og det ble igjen en tur innom Walmart, et sted som også alltid må besøkes og da alltid flere ganger, noen får aldri nok av Walmart!

    Vann, jeg blir alltid like forundret, det er vann i alle fasonger og flasker i en kilometerlang reol. For normenn, i alle fall meg, så er vann vann.

    Midt oppi dette finner man igjen vann fra Iveland i Aust-Agder ..til dobbel pris
    IMG_9637.JPG IMG_9638.JPG
     
    Last edited: 22. juli 2017
    drsyk, Avixlo, TigerTravel and 7 others like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Denne familien kom med en festlig liten tralle ... innholdende fire strandstoler, parasoll, kjølerom og flere rom til alt som var nødvendig for en trivelig dag på stranden ....

    IMG_9699.JPG ... alt er stort og flott i amerika
    http://www.tommybahama.com/en/Relax-Logo-Deluxe-Backpack-Beach-Chair/p/TH33845-220

    Ellers er det litt artig å høre Nico og Vinz strømme ut av høyttalerne ... også på kjøpesenteret
    To gutter fra Oslo ( Holmlia og Lambertseter) ....

    Første gangen vi var her på ferie i slutten av 1990-tallet var det Aqua-Lene som dominerte med "Barbiegirl"...

    Nordmenn over alt ....
     
    Lnbre, drsyk, Avixlo and 7 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Morsom rapport @Eddie47 . En ting som slår meg, er at din kone nok forstår deg mer enn du tror. For Fru Roadking ville reagert på om jeg skulle brukt så mye tid på å skrive rapporter når jeg er på ferie med henne :).

    Apropos norske artister, jeg minnes jeg var på motorveien fra Miami til Epcot senteret i julen 1989, og A-ha med Take on Me tonet inn på radioen i bilen. Det var et stolt øyeblikk :).
     
    drsyk, Avixlo, Edvard and 3 others like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra New Orleans, hører på NRK at det har bøttet ned på Vestlandet med påfølgende ras og oversvømmelser ... her er det sol nå og ca 31 grader nå ....

    Regn har vi her også, da vi kjørte inn mot New Orleans i går var det lett overskyet og ca 30 grader, og så kom regnet og temperaturen sank til i en god sommerdag i Bergen ... 23 grader ... og regnveggen var tett IMG_9752.JPG IMG_9751.JPG .... så nesten ingenting selv om viskerne gikk for fullt og alle satt ned farten fra 70 til 55 .... 113 km/h til 90 km/h ..
    Regnet gikk over og da vi trillet inn til hotellet var det en behagelig utetemperatur ..

    Vi vandret en god tur i byen i går ettermiddag og jeg hadde fortalt mor om hvor fantastisk Boubon St jeg husket den fra sist jeg var her (2003) .... det var en gedigen skuffelse bare masse folk og støy. I tillegg er de fem-seks siste kvartalene mot Canal St stengt i gaten pga veiarbeid. Det var mye hyggeligere å gå i alle de andre gatene.

    En liten kuriositet ... tenk deg å sitte på do og trenge papir.
    Så må man reise seg for å hente papir på dodøren .. IMG_9749.JPG
     
    drsyk, Avixlo, SAJblue and 4 others like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Båttur på Mississippi med Steamboat Natchez ..
    IMG_9755.JPG IMG_9756.JPG IMG_9769.JPG IMG_9777.JPG IMG_9779.JPG IMG_9782.JPG IMG_9791.JPG IMG_9793.JPG IMG_9794.JPG
     
    Lnbre, drsyk, Avixlo and 7 others like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt tidlige er besøk på Walmart og Outlet Mall obligatoriske besøk når vi er i USA ... Walmart ikke nødvendigvis for å kjøpe noe, men mer for dimensjonene for oss som et vant med Kiwi og Rema1000 ...
    Det tredje stedet vi må innom er Cracker Barrel .. der skal vi spise og gå i butikken ..
    IMG_9822.JPG IMG_9820.JPG .. de har utrolig mye som bare må sees på og det har vi gjort i alle fall de siste tyve årene uten at det nødvendigvis har medført store innkjøp ..
    Så skal vi se på gyngestolene og prøve dem .. IMG_9821.JPG
    Fascinasjonen for disse amerikanske gyngestolene har vært så stor at vi har fått to stykker sendt fra Cracker Barrel og montert opp på hytten i Nordhordland ., IMG_0631.JPG
     
    Last edited: 27. juli 2017
    drsyk, Avixlo, Sunnfjordingen and 8 others like this.
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    De to siste dagene har foregått på veien ..
    New Orleans - Knoxville .. ca 1000 km
    Knoxville - Washington Dulles .. ca 800 km

    En fantastisk tur gjennom flere stater ..

    To og en halv time sør for Dulles ( I-81 exit 180) kom vi over en restaurant med navn Pink Cadillac Dinner hvor alt var Elivis!
    Et utrolig sted og maten var god og rimelig.

    IMG_9828.JPG IMG_9829.JPG IMG_9830.JPG IMG_9831.JPG IMG_9833.JPG IMG_9834.JPG

    Nå er det natt før ferden går med SK926 i morgen ..
     
    drsyk, Avixlo, Kristian and 7 others like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    IAD er en kjedelig flyplass!
    IMG_9842.JPG
    Når man sitter utenfor gjerdet og venter på å få komme inn til det forgjettede land på innsiden.
    Utsjekk på hotellet kl 12 og 10 min til flyplassen...
    Utenfor gjerdet er det en cafe og det er grenser for hvor lenge det går an å sitte der og ruge over en kopp kaffe, spise kan man jo ikke for det skal jo gjøres gratis inne et sted.
    Innsjekk hos SAS begynner kl 14!
    Var en tur bortom Lufthansa sin BIZ innsjekk og spurte om han hadde mulighet til å sjekke oss inn, men nei ... det kunne han ikke.

    Da SAS innsjekk åpnet gikk det fort, innsjekk og passkontroll og security gikk uten stopp.
    ...... og så var det tog, mor ble skuffet for hun trodde vi skulle kjøre de artige bussene de har på IAD.
    De bussene har jeg ikke sett noe annet sted ..

    I Turkish sin Lounge ble vi vel mottatt, fant et bord og deilig mat.
    Litt mye folk, men det ble bedre etterhvert ...
    Hentet champagne ... litt etter en GT til hver ...

    Vel plassert på bordet kom en drage og kjeftet ..
    "Two units alcohol is against the rules!!"
    IMG_9844.JPG

    Ja ja, tømte raskt champisen og koste oss med GTen før vi vandret over til luftwaffe ...jeg liker ikke å få kjeft!
    Det var det bedre plass og en hyggeligere stemning ... også god mat og god drikke, riktig nok bare cava ..ikke fikk vi kjeft heller.

    Boardingen på SK926 gikk som en drøm og vi fant våre plasser, 21G+H.... hyggelig å bli ønsket velkommen som diamant av sjefsdamen ombord.
    Dragen med drikken ble blidere etterhvert ... kanskje hun hadde fått beskjed av sjefen om å passe godt på oss?

    Oppdaget etterhvert at det var skjedd en endring i servicen siden jeg var i Chicago i mai, de har redusert bemanningen ombord med en person. Det har resultert i at de ikke går mer enn en drikkerunde og de har heller ikke drikke med på matvogn eller kaffevogn. I prinsippet må alt du skal drikke i åtte timer bestilles første gangen eller så må du gå helt bak i bussen og hente ....

    IMG_9850.JPG IMG_9851.JPG
    Maten var god og drikken var som den skulle være ...
    Ellers var jo dette en nattflygning hvor det skjer lite ...bortsett fra den eldre amerikansk damen som sett rett bak oss ..
    Ikke fikk hun mat raskt nok...
    Ikke hentet de brettet fort nok, hun ruvet litt og da var vel bordet litt "nært" ..
    Ikke fikk hun kaffe når hun ville ...
    Hun sutret og klaget hele veien ..., da drikkedamen prøvde å fortelle henne at det var et fullt fly og over 300 andre passasjer, blåste amerikadamen og sa "thats not my problem"
     
    Lnbre, drsyk, Sunnfjordingen and 5 others like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,727
    Bonuspoeng:
    293
    Postskriptum
    En av målsettingene med turen var å overbevise mor om at BIZ er et godt alternativ når det skal flyes langt. Dette er oppnådd!

    Jeg har selv et godt forhold til Plus på langdistanse, men der vil ikke mor sitte neste gang!
    Fikk til og med kommentarer om at vi kanskje skulle ha tatt imot tilbudet om BIZ med Turkish på returen, men det var før vi fikk kjeft ...

    Takk til alle dere som har fulgt oss og ikke minst alle dere som har både likt innleggene og kommet med kommentarer.

    En helt spesiell takk til "min kone som nå forstår meg bedre",
    Hun er blitt omtalt her...
    Hun har tatt mange av de bildene som vi har lastet opp ...
    Hun har rettet opp alle de dyselektiske avvikene i innleggene slik at de er blitt leselig ...

    Takk for turen alle sammen!
     
    Lnbre, drsyk, Avixlo and 15 others like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Det har vært en fornøyelse å få være med. :)
     
    Eddie47 liker dette
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Hurra :) Dette var godt å høyre.
    Tusen takk til begge to, for forståelse, tålmod og for at de sette av tid til rapportering undervegs.
     
    Eddie47 liker dette
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å høre hovedmålet med turen ble oppfylt og at fruen nå skjønner deg litt bedre!
    Takk for en fin tur, virker som en spennende roadtrip :)
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden