SK221 idag var temmelig full (så et par ledige seter dog). Jeg satt i Plus og det var vel 8 rader med Plus som jeg kunne se. I forhold til nytt regime skal jo Plus pax få velge fritt fra vogna, mens GO skal betale. Mens Kaffe/the/vann er gratis. Da de startet serveringen ble det bare delt ut gratis kaffe/the/vann til alle. I Plus. Jeg ba om en brus. Men fikk beskjed om at det gikk ikke, da de ikke hadde tid pga kort flight og fullt fly. Da ble jeg nok litt provosert og ba henne forklare meg hvorfor jeg skulle kjøpe Plusbillett når jeg ikke fikk det jeg betalte for. Og at de tross alt klarer å servere frokost på samme flight til full flight om morgenen. Da fikk pipen en annen lyd og da de var ferdig med kaffeserveringen kom hun plutselig tilbake med en brus til meg. Men dette skulle da ikke være nødvending. Er det bare crewet ombord som prøver å ta en snarvei, eller er det en ny policy de prøver å innføre?
Jeg var på samme flight og hadde samme opplevelse. Når sant skal sies, var vi vel ca 15 min sene ut fra gate (sent innkommende fly), og kapteinen sa før avgang at de skulle få oss raskest mulig til KRS denne fredagskvelden. Det var vel defor de ikke kjørte fullt service opplegg. Flytiden var beregnet til 35 minutter. Forrige uke da jeg var ombord på SK223 (OSL-KRS, avgang 2005) så var den helt full. Ikke et eneste ledig sete å oppdrive. Da fikk jeg muffins og en kopp te. Flytiden da var vel beregnet til 40 minutter. Det er så lite som skal til. Litt velvilje hadde sikkert ikke skadet noen.
Har opplevd det samme på akkurat samme rute tidlige i høst. Da ble det annonsert over høytaleren at vi var forsinket, og at vi skulle fly inn igjen så mye som mulig. Dermed ble flyturen så kort at det ikke ble anledning til mer servering enn kaffe og te. Gjorde ikke meg noe der og da, siden jeg ikke skulle ha noe snacks uansett. Men syns også at Crewet i det minste bør ta seg tid til å servere Plus Pax.
Lufthansa serverer ett fullt måltid på en like lang flight, til og med en liten snack bak gardina. så det er kun viljen det står på
På den andre siden trenger ikke Lufthansa ta betalt. Det er jo betalingen som virkelig tar tid. Det sagt, så synes jeg det er ille om de ikke kan priotere dem som har betalt mer. Jeg sitter stort sett alltid i GO, men om de prioriterte en som har betalt dobbelt så mye i PLUS fremfor dumme meg så skulle det da bare mangle.
Hvis de ikke klarer dette på kort tid, så får de bare kutte ut Plus på disse flyvningene. Ja, de serverer valgtfritt drikke fra en velfylt vogn til samtlige passasjerer i Economy på en A321 med en flytid på 40 minutter. Det er både imponerende og stressende å bevitne.
Lufthansa sin 321 har 190 seter, SAS sin 738 har 181. Jeg ville ikke gått i skyttergrava for SAS her. Har man sagt at ting er inkludert, forventer jeg at det blir levert. Klart det kan være crewet som dikter opp sine egne regler, det skjer jo av og til, men at man ikke kan gi Plus passasjerer en brus når man ber om det er langt under par. Når man har "dårlig tid" kan man jo la være å selge bak skiltet. Det at man ikke har tid til å gi 8 rader gratis BOB er bare tull. Det tar noen få minutter. Det som tar tid er å ta seg betalt.
Det virker som at alt de i Plus ber om også må tastes inn på terminalen. ...og det tar fryktelig lang tid... Skjønner det er greit for å ha oversikt på uttak/beholdning, men spesielt effektivt underveis er det ikke.
SAS Plus... Don't get me started Fløy OSL-BRU i Go (nødutgang) for noen uker siden. Sidemannen og jeg koste oss med noen runder med øl. Plutselig kom en i besetningen med to bokser chips "on the house". Liten gest som skapte stor glede. Det er det nærmeste jeg kommer til å fly SAS Plus, tror jeg, med mindre jeg får en involuntary "upgrade" til 2E. Håpløst av besetningsmedlemmet å ikke gi Bizflyer en brus med en gang. Vitner om at de ansatte har like store problemer med å skille mellom Go og Plus ombord som det jeg har
Det har jeg også sett, men så er det noen ganger de noterer ned på et ark hva som leveres ut i Plus og så taster de alt inn samlet etterpå. Ser ut som det går raskere enn å taste inn en og en
Etter å ha lest mange forskjellige tråder ang SAS plus så lurer jeg på hva er problemet til SAS når det gjelder servering? Har noen ganger nå fløyet Thai Smile mellom BKK-UBP en ikke altfor lang strekning. Her klarer de å servere hele flyet på ca 10 min. I biz class for man til og med hvit duk Men kanskje SAS burde begynt med poser slik som Thai Smile gjør, da klarer de å dele ut mat til alle på 10 min. Greit at man muligens ikke kan sammenligne Thai og SAS, men det får da være grenser på hvor kjipe man kan være og da. Dette var det de serverte foran gardina. Dette her får man utdelt i en pose i eco+ at man også får kaffe og juice.
Og hvor mange små thaidamer løp rundt i midtgangen.. ? Husk at hos SAS er det minimum crew på alle ruter .... Husker godt full frokost på kortrutene, men da var de som regel 5 på130 seter. Nå er de 4 på 181 eller 3 på 141 ....
Nå har ikke Lufthansa minimum på alle flighter, men leverer fortsatt full service i begge klasser til en fullpakket 320 på feks MUC-FRA eller ZRH-FRA, flighter som ofte er i luften kun 35-45 minutter.
4 små snerte thaidamer, to foran og 2 bak gardina. Poenget er at de jobber utrolig effektivt. Tar jo tid når damene på SAS går rundt og spør alle om de skal ha noe og så må man i tillegg også betale. Ting tar jo da tid.....