Ærlig talt SAS!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 26. okt 2013.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    SK221 idag var temmelig full (så et par ledige seter dog).
    Jeg satt i Plus og det var vel 8 rader med Plus som jeg kunne se.
    I forhold til nytt regime skal jo Plus pax få velge fritt fra vogna, mens GO skal betale. Mens Kaffe/the/vann er gratis.

    Da de startet serveringen ble det bare delt ut gratis kaffe/the/vann til alle. I Plus. Jeg ba om en brus. Men fikk beskjed om at det gikk ikke, da de ikke hadde tid pga kort flight og fullt fly. Da ble jeg nok litt provosert og ba henne forklare meg hvorfor jeg skulle kjøpe Plusbillett når jeg ikke fikk det jeg betalte for. Og at de tross alt klarer å servere frokost på samme flight til full flight om morgenen. Da fikk pipen en annen lyd og da de var ferdig med kaffeserveringen kom hun plutselig tilbake med en brus til meg.

    Men dette skulle da ikke være nødvending. Er det bare crewet ombord som prøver å ta en snarvei, eller er det en ny policy de prøver å innføre?
     
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var på samme flight og hadde samme opplevelse.

    Når sant skal sies, var vi vel ca 15 min sene ut fra gate (sent innkommende fly), og kapteinen sa før avgang at de skulle få oss raskest mulig til KRS denne fredagskvelden. Det var vel defor de ikke kjørte fullt service opplegg. Flytiden var beregnet til 35 minutter.

    Forrige uke da jeg var ombord på SK223 (OSL-KRS, avgang 2005) så var den helt full. Ikke et eneste ledig sete å oppdrive. Da fikk jeg muffins og en kopp te. Flytiden da var vel beregnet til 40 minutter.

    Det er så lite som skal til. Litt velvilje hadde sikkert ikke skadet noen.
     
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Da sender man tilbakemelding til SAS og forteller om det, hvis ikke blir det neppe noe utfall av dette.

    Men jeg antar crewet var stressa og ville favne over alle på kort tid, i stedet for at én skulle få all bevartnung (satt på spissen). Det eneste som kan gjøres med det er vel å be pilotene fly saktere eller skru på en hårføner og blåse noe motvind på flyet. En konkret tilbakemelding til denne damen er sikkert lurt :)
     
  4. Dash

    Dash Aktivt Medlem

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Har opplevd det samme på akkurat samme rute tidlige i høst. Da ble det annonsert over høytaleren at vi var forsinket, og at vi skulle fly inn igjen så mye som mulig. Dermed ble flyturen så kort at det ikke ble anledning til mer servering enn kaffe og te. Gjorde ikke meg noe der og da, siden jeg ikke skulle ha noe snacks uansett. Men syns også at Crewet i det minste bør ta seg tid til å servere Plus Pax.
     
    Fnate liker dette
  5. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa serverer ett fullt måltid på en like lang flight, til og med en liten snack bak gardina. så det er kun viljen det står på
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,285
    Bonuspoeng:
    113
    På den andre siden trenger ikke Lufthansa ta betalt. Det er jo betalingen som virkelig tar tid.

    Det sagt, så synes jeg det er ille om de ikke kan priotere dem som har betalt mer. Jeg sitter stort sett alltid i GO, men om de prioriterte en som har betalt dobbelt så mye i PLUS fremfor dumme meg så skulle det da bare mangle.
     
  7. Fly med oss

    Fly med oss Aktivt Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    165
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis de ikke klarer dette på kort tid, så får de bare kutte ut Plus på disse flyvningene.

    Ja, de serverer valgtfritt drikke fra en velfylt vogn til samtlige passasjerer i Economy på en A321 med en flytid på 40 minutter. Det er både imponerende og stressende å bevitne.
     
    tommy777 liker dette
  8. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Så eneste grunnen man flyr PLUS er pga maten? Tør jeg minne deg om:
    • 24 timers åpent kjøp
    • Billetten kan endres og refunderes
    • Barnerabatt
    • Sjekk inn på sas.no, SMS, på flyplassen
      eller på SAS app
    • 2 stk bagasje à 23 kg per person
    • Boardingkort på mobilen
    • Gebyrfritt valg av sete (i fremre del av kabinen)
    • Avis, kaffe & te
    • Mat og drikke om bord er inkludert
    • 200 % EuroBonus-poeng
    • Tilgang til FastTrack
    • Tilgang til SAS Lounge
    Airbus 321 har vel oppmot 200 seter noe som innebærer en ekstra cabin crew ifht. B738.
     
  9. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa sin 321 har 190 seter, SAS sin 738 har 181.

    Jeg ville ikke gått i skyttergrava for SAS her. Har man sagt at ting er inkludert, forventer jeg at det blir levert. Klart det kan være crewet som dikter opp sine egne regler, det skjer jo av og til, men at man ikke kan gi Plus passasjerer en brus når man ber om det er langt under par. Når man har "dårlig tid" kan man jo la være å selge bak skiltet. Det at man ikke har tid til å gi 8 rader gratis BOB er bare tull. Det tar noen få minutter. Det som tar tid er å ta seg betalt.
     
    Bizflyer and Fly med oss like this.
  10. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    OK, jeg har ikke kunnskap om spesifikke flyflåter, jeg vet bare at A321 kan ha 200 seter.

    Er heller ikke i noe skyttergrav, har som allerede skrevet anbefalt å gi tilbakemelding slik at dette evt. ikke skjer igjen. Men nå ble nå brusen faktisk utdelt så SÅ stort er ikke problemet :)
     
  11. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    253
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Det virker som at alt de i Plus ber om også må tastes inn på terminalen. ...og det tar fryktelig lang tid... Skjønner det er greit for å ha oversikt på uttak/beholdning, men spesielt effektivt underveis er det ikke.
     
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Plus... Don't get me started :p

    Fløy OSL-BRU i Go (nødutgang) for noen uker siden. Sidemannen og jeg koste oss med noen runder med øl. Plutselig kom en i besetningen med to bokser chips "on the house". Liten gest som skapte stor glede.

    Det er det nærmeste jeg kommer til å fly SAS Plus, tror jeg, med mindre jeg får en involuntary "upgrade" til 2E.

    Håpløst av besetningsmedlemmet å ikke gi Bizflyer en brus med en gang. Vitner om at de ansatte har like store problemer med å skille mellom Go og Plus ombord som det jeg har ;)
     
    Islending liker dette
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Det har jeg også sett, men så er det noen ganger de noterer ned på et ark hva som leveres ut i Plus og så taster de alt inn samlet etterpå. Ser ut som det går raskere enn å taste inn en og en
     
  14. Hpkris

    Hpkris Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Etter å ha lest mange forskjellige tråder ang SAS plus så lurer jeg på hva er problemet til SAS når det gjelder servering? Har noen ganger nå fløyet Thai Smile mellom BKK-UBP en ikke altfor lang strekning. Her klarer de å servere hele flyet på ca 10 min. I biz class for man til og med hvit duk :p Men kanskje SAS burde begynt med poser slik som Thai Smile gjør, da klarer de å dele ut mat til alle på 10 min.
    Greit at man muligens ikke kan sammenligne Thai og SAS, men det får da være grenser på hvor kjipe man kan være og da.

    Dette var det de serverte foran gardina.
    IMG_4670.jpg


    Dette her får man utdelt i en pose i eco+ at man også får kaffe og juice.

    20130924_161805.jpg
     
  15. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,246
    Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    113
    Og hvor mange små thaidamer løp rundt i midtgangen.. ? ;) Husk at hos SAS er det minimum crew på alle ruter .... Husker godt full frokost på kortrutene, men da var de som regel 5 på130 seter. Nå er de 4 på 181 eller 3 på 141 ....
     
    Dash liker dette
  16. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har ikke Lufthansa minimum på alle flighter, men leverer fortsatt full service i begge klasser til en fullpakket 320 på feks MUC-FRA eller ZRH-FRA, flighter som ofte er i luften kun 35-45 minutter.
     
    Last edited: 06. nov 2013
  17. Hpkris

    Hpkris Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    4 små snerte thaidamer, to foran og 2 bak gardina. Poenget er at de jobber utrolig effektivt. Tar jo tid når damene på SAS går rundt og spør alle om de skal ha noe og så må man i tillegg også betale. Ting tar jo da tid.....
     

Del denne siden