Ønsker innspill til roadtrip-rute i USA.

Tråd i 'Reisemål' startet av Marnor, 05. jan 2018.

  1. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Sitter med planlegging av høstens ferie. Planlegger en bilferie i usa. Vi ønsker å få med oss ganske mye i løpet av turen. Men usikker på hvor mye vi skal ta med oss.
    Vi tenker starte turen i San Fransisco(2dager), videre til Los Angeles(2dager), til Las Vegas(2dager), Grand Canyon, Zion National Park, Monument Valley. Videre til Salt Lake City. Fra Salt Lake City opp til Yellowstone National Park. (2-3dager) Fly fra Salt Lake City til Buffalo. Se Niagara Falls. Kjøre igjennom Pennsylvania ned til Washington DC (2dager), til Philadelpia og til New York.(2-4dager)(hjemreise)
    Ingenting er fastlagt enda. Så tar imot alle tips med stor takknemlighet!
    Vi tenker å være borte i ca 20-25 dager.
    Blir dette i overkant mye kjøring eller høres det greit ut? Ting vi burde gjøre annerledes?
    Hvor mye tid burde man sette av i Yellowstone?
    Ting langs veiene vi burde oppsøke?

    Setter stor pris på all hjelp! :)
     

    Attached Files:

  2. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Kjørte selv deler av ruten, Yellowstone til San Fransisco, for noen få år siden.

    Anbefaler å ta turen innom Bryce Canyon som er en opplevelse utenom det vanlige. Dette området er ulikt alt annet jeg har sett.

    Vi besøkte Grand Canyon på nordsiden, North Rim. Her er det adskillig færre folk og turister, men også adskillig mindre å ta seg til med tanke på restauranttilbud og lignende. Liker man stillhet og natur kan dette være et alternativ (men kanskje vanskelig å kombinere med Monument Valley, der var ikke vi.)

    Grand Teton nasjonalpark er også verd å kjøre gjennom. Dette ligger fint til mellom Salt Lake City og Yellowstone. Fantastisk billedskjønne fjell reiser seg brått opp fra en flat dalbunn. Vi så to bjørner her da vi kjørte en tidlig morgentur.

    Selv er jeg helt hekta på Yellowstone, og har vært der tre ganger, men jeg kjenner flere som har vært der uten å synes det var noe særlig. Store deler av Yellowstone er ganske kjedelig skog. Noen steder er det høye fjell, men fjellene er mektigere i Grand Teton. De varme kildene og geysirene er artige og absolutt verd å få med seg. Det som gjør Yellowstone til en magnet for meg er dyrelivet. I 2016 var vi 8 dager i Yellostone og Grand Teton og så rundt 25 bjørner og 20 ulver pluss utallige hjortedyr, bison og mindre dyr som rev og coyote. Dette var i juni. Senere på sommeren trekker Grizzlyene opp i høyden, og sjansen for å se dem blir mindre. Man må opp tidlig på morgenen i områder som Hayden Valley eller Lamar Valley for å øke sjansen for å se ulv og grizzly. Evt. reke rundt i disse områdene på kvelden. Ta med kikkert, for man ser utover store åpne områder. Ville dyr ser man selvfølgelig ikke på bestilling, så man må jo ha litt flaks. Rundt Tower-Roosevelt er det mye svartbjørn. Om man kjører eller går rundt her en stund er det gode sjanser for å støte på en. Dette er nok det sikreste bjørnetipset. Ta gjerne en pinknik ved Rainy Lake. Da vi gjorde det kom en svartbjørnmamma med to unger tuslende nedover lia og skapte trafikkaos.

    Det kan være vanskelig å finne overnatting i Yellowstone, for de fleste rimelige alternativene blir fort utsolgt. Min erfaring er allikevel at det blir noe ledig når det nærmer seg, for folk avbestiller. Hyttene ved Roosevelt Lodge er min favoritt, for da er man midt i bjørneland. Old Faithful Inn er definitivt også verd et besøk og et flott utgangspunkt for "geyser gazing". Området Lake Lodge/Fishing Bridge - Mud Volcano - Hayden Valley er kanskje det som gir den beste Yellowstonefølelsen, i alle fall for meg, så her kan det også være fint å bo.

    På vei østover fra Yellowstone kan det være en idé å kjøre Beartooth Highway med flotte fjell. Jeg har ikke kjørt denne selv, men det skal være mektig natur. Er man redd for at dette blir for likt norsk natur kan man kjøre ut East Entrance til Cody. Her er det mer western-aktige fjellformasjoner. Måtte stoppe for å ta bilder et par steder på veien. Edit: Ser nå at dere skal tilbake til SLC, så da er det jo ikke noen vits i å kjøre østover...
     
    Last edited: 05. jan 2018
    Travellingalf, geddi and Stuttfeiten like this.
  3. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Glemte å ta med Point Lobos sør for San Fransisco. Her så vi både sjøløver og sel på land, og hval i kikkerten.Verd et stopp!
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dere MÅ ha med LA, ville jeg heller startet der og kjørt opp til SFO på hwy 1, derfra tatt veien over Yosemite til Las Vegas.
    Dere burde jo egentlig startet i SAN, Americas finest city, men jeg er jo ikke helt objektiv vil jeg tro.

    Ellers har dere vel fått med det meste på lista tror jeg.

    Enig med PVFlyer om Bryce Canyon, jeg ville mye heller stoppet der enn i Zions. Zions er ikke noe spesielt etter min oppfatning.

    Vi skal forøvrig kjøre Yellowstone med Harley i sommer, var litt bekymringsfullt å høre om bjørnetettheten...
     
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,239
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dere velger den veien som du har funnet på google maps mellom Las Vegas og Grand Canyon Skywalk (som forøvrig er preget av masseturisme - inngangspenger og bussing rundt), så kjører dere forbi Hoover Dam. Verdt en stopp..

    Synes ellers ikke Niagara Falls er verdt å se hvis man ikke alikevel er i nærheten..
     
  6. Fredrik

    Fredrik Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    I september 2017 åkte jag från Fargo, ND till Salt Lake City.

    Vi åkte till Rapid City, SD där vi besökte Mt. Rushmore och Black Hills. Efter det åkte vi in i Wyoming och vidare till Montana där vi besökte Custer's Last Stand och sen tog vi oss vidare till Yellowstone från nord. Vi bodde en natt i Mammoth Hot Springs i parken och sedan åkte vi vidare till Jackson Hole som ligger söder om Grand Teton. Jackson Hole är en fin liten stad som passar bra som bas för besök i Grand Teton(och Yellowstone). Vi såg inga grizzlys men däremot bison. Jag rekommenderar definitivt besök i Yellowstone men parken är stor och man måste ha bil. Jag vet inte vad jag hade tänkt mig men vad jag såg var att man tar bilen runt och besöker olika platser inom parken. Vi bodde en natt i Mammoth Hot Springs och två nätter i Jackson Hole. Kan man få boende på Old Faithful Inn så ska man boka det menar jag men man måste vara ute i god tid. Logistiken blir så mycket bättre av att bo mitt i parken.

    Grand Teton är också vackert och kan kombineras med Yellowstone. Från Jackson Hole åkte vi till Salt Lake City via Idaho.
     
    Travellingalf, PVflyer and RoadKing like this.
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Kjapt oppsummert: Har hatt mange turer i området, spesielt i California og Nevada.

    Det nærmeste jeg har vært ruta du tenker er den ene gangen vi kjørte SFO -> Highway 1 til LA -> San Diego -> Grand Canyon South Rim -> Las Vegas (inkl. dagstur til Death Valley) -> Salt Lake City og Yellowstone -> Gjennom Montana til Seattle -> SFO. Det gjorde vi unna på 21 dager, altså bortimot det samme som du planlegger.

    Etter min mening er det litt for mye kjøring. Ruta du har planlagt er ikke veldig langt unna den samme som vår i kjørelengde, når du tar med kjøreturen din på østkysten, og det var merkbart kjedeligere i bilen mot slutten. Jeg satt selv 800 mil bak rattet, og ble rett og slett lei på slutten til tross for at jeg ELSKER å kjøre road trips som dette.

    Vi var fire kompiser som kjørte sammen, og opplevde ufattelig mye bra på turen. Tror turen kan være litt heftig for barn, og kanskje til og med for par som ikke er 110% enige om hva man vil se. Hvem skal du reise med?

    Jeg tror konklusjonen min er at du burde dele dette opp. Det er langt å kjøre, men samtidig er det jævlig vanskelig å si at du burde kutte noe underveis, for alt du skal innom er det helt nødvendig å besøke etter min mening... I tillegg burde du vurdere å legge inn San Diego, og kanskje kjøre derfra via Phoenix til Flagstaff (Grand Canyon), for enda flere naturopplevelser.

    Hva med å kjøre egen tur til østkysten og Buffalo på et senere tidspunkt? 20-25 dager vil jeg si er akkurat passe tid til å rekke SFO, LA, LV og Yellowstone med nærliggende hærligheter uten stress...


    Har også kjørt fra Columbus, OH til Buffalo gjennom Pennsylvania da jeg var 13. Var forsåvidt interessant nok, spesielt dersom man har interesse av å se hvordan Amish lever i Pennsylvania. Niagara Falls var gøy, men er liksom noe man gjør unna på et par timer. Veldig lang kjøretur bare for dette kanskje?


    Setter kursen for Palm Springs, San Diego og Los Angeles om 7 dager, gleder meg like mye som første gang :D
     
    Travellingalf, Marnor and RoadKing like this.
  8. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for alle svar! Prøvd meg på en liten kjøreplan for vestkysten som er som følger:

    dag 1,2 San Fransisco
    dag 3 bil - SF til Santa Barbara (via Big Sur)
    dag 4 bil - Santa Barbara til LA
    dag 5 LA
    dag 6 bil LA til Las Vegas
    dag 7 Hoover dam, Grand Canyon og Las Vegas.
    dag 8 bil - Las Vegas til Bryce Canyon. (overnatte et sted mellom Bryce og Monument Valley. Tips??)
    dag 9 bil til Salt Lake City
    dag 10 bil til Yellowstone
    dag 11 Yellowstone
    dag 12 Yellowstone / Salt Lake City
    dag 13 fly til Buffalo.

    Høres dette ut som for mye kjøring? Tips om veier å kjøre utenom motoveien på disse strekningene?
     
  9. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Det er kanskje sant som du sier, at det blir litt mye kjøring..
    Vi er som sagt bare i startfasen av planleggingen så ingenting er bestemt enda. Herlig med tips fra folk som har kjørt de samme veiene og besøkt de samme stedene!

    Kan kanskje være greit å konsentrere seg om bare vestkyst ja. Så får vi opplevd enda mer rundt omkring der..

    Generelt mer å se/oppleve på vestkysten enn østkysten?

    Det er jeg og kona som reiser. Vi er veldig glade i å kjøre mye bil. Men det kan jo selvsagt bli for mye alikevel :p
     
  10. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har også sett på denne turen. i følge "Programmet" dens tar 22 dager.
    Blir ikke dette i overkant mye kjøring?
     

    Attached Files:

  11. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    246
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Kjører du Highway 1 fra San Fransisco til LA må du ta en tur innom Carmel by the sea. Det synes jeg er en av de hyggeligste små byene i USA. Er ikke nødvendigvis så mye å gjøre der om du ikke liker små gatekafer og kunstgallerier, men det er mulig å gå ned på stranda og vasse i stillehavet, eller spise et godt måltid.
     
    Marnor liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sier som vanlig: Madonna Inn i San Luis Obispo. Må oppleves.
     
    kaijoar and Marnor like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Marnor and holmen like this.
  14. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Her ville jeg vurdert å kjøre nordover og gjennom Death Valley på vei til LV. Synes faktisk Death Valley er noe av det råeste man kan oppleve, helt ekstrem natur. Men man må huske å sjekke værmeldinger NØYE, fordi enkelte typer vær kan gi livsfarlige flash floods. I tillegg må man ha med mye vann for sikkerhets skyld, er tross alt et av verdens varmeste steder!
    Reiserute ville da vært nordover via Olancha og inn til Panamint Springs, eller opp gjennom Searles Valley (ikke forsøkt selv).
    ØRKEN ER KULT :D

    Denne er litt heftig. Grand Canyon er heldagstur dersom du skal ta South Rim (som du absolutt burde), så da rekker du ikke å se mye til Las Vegas den dagen i alle fall. Grand Canyon kan være alt fra en gigantisk skuffelse, til en enorm opptur. Hundre prosent avhengig av hvor man besøker den, og hvor god tid man tar seg til å ta inn hele greia.

    Hoover Dam er gøy å kjøre over, men det tar man vel bare som et kvarters avstikker på veien til Grand Canyon (også til South Rim, ikke bare Skywalk). Mulig andre har funnet dette mer interessant?

    Las Vegas er helt ok, som danskebåten på steroider. Noen elsker det, men jeg kan styre min begeistring... Igjen - sikkert mye jeg har gått glipp av her.

    Har dessverre gått glipp av Bryce, men står øverst på lista til neste tur!

    Bare husk på en ting i Utah.. Pass på høyrefoten! Har aldri sett en lignende tetthet av "UP" som i Utah, de sto over alt langs veiene. Utah er også kjent for relativt strenge straffer, også for mindre forbrytelser. Takk til mormonerne for det...

    Har bare hatt dagsturer til Yellowstone, men tror dere gjør helt rett i å ha bedre tid der. Anbefaler å bestille overnatting i forveien (gjør vanligvis ikke det langs veiene i USA, til og med midt i juli funker det som regel å bestille hotell/motell litt utpå ettermiddagen etter at man har bestemt seg for hvor man skal overnatte. Overnatting med grei standard og god tilgjengelighet i Yellowstone var det dårlig med da vi var der.


    Ser ut som en veldig flott tur jevnt over, men jeg ville brukt minst 3-4 dager til på denne delen av turen. SF kan man fint bruke litt bedre tid på (og ikke glem at man ikke er i toppform til kjøring mange timer når man ankommer, og jeg ville lagt inn enda en overnatting mellom SF og LA, og kanskje en liten tur ned til San Diego :)

    Dropp heller Niagara og Buffalo ;)
     
  15. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Vestkysten har MYE mer å by på enn østkysten, spesielt når det kommer til naturen. Byene på østkysten er bra, men landskapet er etter min erfaring kjedelig...
     
  16. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Fantastiske svar! Vi vurderer nå om vi heller skal bruke en uke til langs vestkysten.
    Så har vi bedre tid og kan kanskje se enda flere steder der.
    Men muligens legge opp ruta litt annerledes da..

    Kan det være like greit å starte turen i LA. Eller er SF et bra utgangspunkt?
     
  17. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hva slags vær kan vi forvente oss i september? Stort sett opphold/lite nedbør?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    California i September er en tørr tid. Vær obs på at det er stor sjangs for branner som kan påvirke kjøreruta.
     
    Marnor liker dette
  19. Marnor

    Marnor Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har du gode tips til overnatting mellom SF og LA hvis man skulle ha hatt 2 overnattinger på den strekningen?
     
  20. loblaw

    loblaw Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har kjørt denne ruten et par ganger med forskjellig utgangspunkt, både i LA og SF. Om du planlegger å kjøre langs Pacific Coast Highway, noe som i grunn er et must, vil jeg helt klart anbefale å starte i SF. Da får du kysten på riktig side når du kjører ned til LA.

    Vi har kun hatt én overnatting på PCH mellom SF og LA, og begge fant sted i Carmel by the Sea. Veldig koselig liten by/tettsted. Prisene kan være litt stive, men ser du skal dit litt utenom turistsesongen så det burde ikke være helt forferdelig.
     

Del denne siden