1 time layover på Heathrow?

Tråd i 'Reisemål' startet av Neguah, 25. juli 2023.

  1. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer fra Bogoto og skal videre til Oslo. Får ringt tidligst til SAS på torsdag. Men vil det i det hele tatt være gjennomførbart?
     
    Henrik liker dette
  2. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    641
    Likes mottatt:
    2,253
    Bonuspoeng:
    93
    Har du gjennomgående billett? I så fall vil det vel løse seg.
    Det har gått relativt raskt de gangene jeg har vært på LHR, så jeg ville tenkt at det er mulig.
     
  3. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis SAS vil la meg bestille den som gjennomgående, så har jeg det. PTY-BOG-LHR-OSL-TOS.
    De ville ikke la meg bestille LHR-BOG-PTY med 2,5 time layover i Bogota. Men hørtes veldig ny ut, så kan være derfor.
     
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,388
    Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    183
    1 time er knapt på Heathrow, men det kan gå. Antar du lander også på T2, der hvor SAS har avgang fra, i så fall så bør det gå, men veldig avhengig av køen i transfer security. Hvis du må bytte terminal så er det ikke sjans for at det går...
    Har opplevd connections på LHR hvor det har tatt 10 min i sikkerhetskontrollen og andre ganger oppmot 30-45 min, så som sagt veldig avhengig av køen og hvor mange andre som skal igjennom.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    T2 transfer security kan være dryg og de har ingen fast track heller der, så det kan bli utfordringen hvis du kommer rett bak en A380, men med gjennomgående billtt så ordner de ombooking til neste fly.

    Du har jo en liten lett jogg fra T2B til T2A også som tar noen av minuttene dine.

    Ville forsøkt å hatt litt mer tid til rådighet.
     
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom det passer greit til denne tråden et kort oppfølgingsspørsmål:

    La oss si at Avianca ankommer LHR 15 minutter forsinket - da har trådstarteren 45 minutter tid på LHR og er dermed under MCT på 60 minutter. Samtidig er transfer security køen lang, slik at man mister flyet videre til Oslo.

    Har man da i utgangspunkt krav til care og hotell (EU261 gjelder vel uansett i dette tilfellet) ved behov? Søk i forumet sier at flyselskapene ikke er ansvarlig for forhold på flyplassen utenfor deres kontroll (som f.eks. passkontroll eller security), men hva om flyselskapet har skapt situasjonen der man har mindre en MCT for å komme seg til neste fly?
     
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,099
    Likes mottatt:
    7,308
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke bedrevet transfer på T2 siden rett før pandemien, men har de fjernet fast track i transfer security (som de vel kaller for gold track, siden det er en Star Alliance terminal)?
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, er kun på vanlig security de har Gold track.

    Håper også T2B transfer security åpner snart, veldig kjekt for oss som kommer fra long haul og vil ha oss en dusj hos United før vi skal videre. Kun T2A transfer som har vært åpent siste tre år.
     
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har opplevd at T2B transfer security har vært stengt før pandemien også. Usikker på hva som skal til for at den er åpen.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Har kommet inn til LHR lett forsinket 2 ganger og skullet videre med SAS. Begge gangene er jeg møtt i døra på LHR og blitt kjørt mellom terminalene med golfbil. Og rukket transfer. Mener vi landet med Air Canada omtrent på avreisetid fra LHR med SAS, men pga en liten forsinkelse hos dem, rakk vi faktisk også litt frokost på LH sentaor før vi fløy hjem.

    Så lenge TS ikke reiser med stor familie eller har siste fly fra LHR, med påfølgende transfer på OSL osv.

    Så ville jeg tatt 1 time transfer på LHR og heller vært klar over at det kan bli rerouting om det ikke går. Forusatt gjennomgående billett selvfølgelig.
     
    Flymunda and themichael like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    I dette eksempelet kan man ikke lene seg på EU261, da Avianca kun er omfattet på flyvninger fra Europa. Montrealkonvensjonen gir derimot en del av de samme rettighetene rundt kost og losji ved forsinkelser. Det at man ender opp under MCT burde gi en rett frem sak, men jeg ville forsøkt å få selskapet til å dekke utgifter direkte for å unngå en diskusjon i ettertid.
     
    Last edited: 28. juli 2023
    themichael liker dette
  12. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fått booket gjennomgående billett, med 1 time på LHR. Så SAS mener tydeligvis at det skal gå. Vi er to som reiser. En av oss har 18:45 på 5km og den andre 23 min, så vi burde ha helse til å komme oss fort fra den ene til den andre. Så får vi se om det er andre faktorer som vil forhindre oss å komme med flyet til Oslo.
     
    Spielhaug liker dette

Del denne siden