10-dagers CT tur til Seychellene (april 2022)

Tråd i 'Reisebrev' startet av marlan76, 22. mars 2022.

Tags:
  1. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er en novice her inne på forumet og ganske fersk som bonusjeger også. Men siden jeg fikk god hjelp her inne til å booke CT til Seychellene (takk @joskje) tenkte jeg det kunne vært fint å gi noe tilbake.

    Om det blir et reisebrev av det, får nesten bare fremtiden vise. Om jeg er en novice på forum, så er jeg helt blank på reisebrev. Ser også at Seychellene tidligere er godt beskrevet her inne, men uansett, den som ikke er interessert blar nok raskt forbi.

    Vi hadde en utgående CT i fjor sommer, og siden Covid herjet som verst var vi ikke i særlig tur-modus. Jeg booket derfor tur til San Fransisco litt frem i tid, og satset på rute endringer så jeg kunne på den måten forlenge min CT. Det skjedde i januar, og vi sjekket da litt rundt og landet på Seychellene i april. Fikk som sagt litt hjelp her inne, og booket følgende reise i starten av januar:
    TRD-OSL 2/4 16:00-16:55, SAS plus
    OSL-ADD 19:45-06:20 Business
    ADD-SEZ 09:30-14:20 Economy

    (retur har vi)
    SEZ-ADD12/4 17:45-20:30 Economy
    ADD-BRU 00:35-08:35 Business
    BRU-OSL 10:55-12:55 SAS plus
    OSL-TRD 14:40-15:35 SAS plus

    Vi har også lagt opp til en 10-dagers tur innenfor vårt budsjett, som dessverre betyr ingen Hilton eller Story. Vi har så langt booket disse overnattingene:
    Etter ankomst Seychellene sjekker vi inn på La Villa Therese, bor der i to netter. Vi flyr deretter innenriks med Air Seychelles over til Praslin, hvor vi skal bo på Chalets Cote Mer i tre netter. På La Digue bor vi på Casa de Leela i tre netter, før vi flyr tilbake til Mahe og bor siste natt på Savoy resort og Spa. Totalt så langt er vi på ca 22.000,- NOK. Pluss 105.000 poeng.

    Tar gjerne imot tips fra en erfaren turvenn. Bl.a. sliten vi litt med å få valgt sete på Ethiopian sine sider (som tidligere er beskrevet her inne på forumet). Men har mottatt vår ETH-booking referanse, og er i kontakt med de på FB-messenger. Håper det ordner seg. Så la meg merke til at business loungen i ADD var milevis bedre enn gold, men den kan vi ikke benytte oss av siden vi har økonomi siste leg(?). Jeg er gull forøvrig.

    Siste oppdatering fra government Seychellene (fra 15/3) ser ut til at oss fullvaksinerte slipper PCR test også. Men vurderer å ta det i fullefall..
    http://www.health.gov.sc/wp-content/uploads/Health-Entry-Conditions_v4.1-WEF-15-Mar-2022.pdf

    Jeg skal gjøre en godt forsøk med å følge opp denne tråden, og kom gjerne med ønsker hva den skal inneholde om noen er nysgjerrig.
     
  2. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen test verken ved utreise eller ankomst?
    Det er jo gull!
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    At det finnes reisebrev på destinasjonen fra før er ingen hindring. Hver reise er unik, ditt personlige reisebrev er alltid velkomment! :)
     
  4. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Angående setereservasjon på ET: Prøv å send mail til
    [email protected] eller [email protected].
    Er mailadressen til det norske kontoret. Jeg fikk kjapp hjelp der til å finne ET referanse og evt booke seter.

    Når det gjelder lounge i ADD, så skal du ha tilgang til begge to. Vi testet begge å synes ikke det var stor forskjell.

    Vet ikke hvilke interesser dere har, men vi booket dagstur fra Praslin med snorkling ved st. pierre island og besøk på Curieuse for å se skilpadder. Vi var iallefall veldig fornøye med den dagen.

    [​IMG]
     
    Kalsnes, Flymunda and haifinn like this.
  5. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Da er vi faktisk ankommet Øen. Men først, reisen, siden vi er på dette forumet. Vi fikk forresten ordnet med seteplasser på ETH, men måtte ringe de direkte. Så må det organiseres med en Travel Authorisation online, for den sjekkes ved første innsjekk, for vår del på Værnes. Der påstod de at vi også måtte ha PCR test, men da jeg viste de siste oppdatering på nett tror jeg de gav litt blaffen. For så vidt ikke vært spørsmål om verken PCR test eller Koronasertifikat siden, men den legges da inn på denne Travel Authorisation.
    Tilbake til selve reisen, så kan vi da meddele at bolle loungen på Værnes fortsatt er stengt (ikke det at det betyr så mye).
    IMG_20220402_153957.jpg
    På OSL ble det Gold lounge og litt suppe for boarding. Så til business på Ethiopian. Champagnen kom raskt på bordet, og vi ble godt fulgt opp gjennom hele turen. Ganske glissent i fremre kabin. Kremet kyllingsuppe til forrett, og jeg spiste okse til hovedrett. Frua spiste fisk i noe tomatgreier.
    IMG_20220402_190448.jpg IMG_20220402_192301.jpg IMG_20220402_201841.jpg IMG_20220402_223224.jpg IMG_20220402_223301.jpg IMG_20220402_225007.jpg IMG_20220402_231343.jpg
    Begge deler smakte ganske okey. Gulerotkake og sjokolade mouse til dessert. Kort frokost før touchdown i Addis. Alt i alt en god opplevelse.

    På transfer i Addis fikk vi oppleve skikkelig Afrika for første gang. Rimelig kaotisk med lange transfer køer overalt. Må gjennom sikkerhetskontroll for å komme gjennom til terminalen, som tok ca 30 min for vår del. Vi gikk på business transfer, men det gjorde de aller fleste andre som var frekk nok til å gjøre det også. Ingen som hadde særlig styr på ting, så her kom den som var frekkest raskest gjennom. Prøvde oss på Cloud Nine loungen, men måtte ta til takke med Gold (om det var noe forskjell..). Gold var dessverre ikke særlig å skryte av, men vi fikk plass å sitte samt påfyll av litt væske. Så fikk vi opplyst om gold gaten ved boarding til Seychellene. Denne fine bussen med skinnseter. Vi gikk ut å satt på A12 å så på alle folkene i stedet for å sitte inne i Gold loungen, der det var flere liggende enn sittende. Så var det boarding, og vi entret gull bussen, og ble sittende å vente der for å få med oss alle.
    IMG_20220403_065757.jpg
    Frua tok snap av all grisekjøringen ute på rullebanen, og vi rakk ikke prate ferdig om at det var litt andre forhold der før vi hørte det braket bak i bussen. Da hadde en av bakkepersonalet mistet den bakerste tralla som braste inn i bussen. Det ble jo selvfølgelig litt styr, og undertegnede måtte også ut å sjekke ståa. Et hull i bussen, og en stor ansamling av folk var resultatet. Jeg synes dette var noe jeg måtte dokumentere for å poste på dette forumet, men det var en av de med vester som ikke likte det noe særlig. Først sa han bare «no photos», noe jeg pent og pyntelig etterfulgte. Men det i viste seg etter et par minutter at flere hadde hørt at jeg hadde tatt et bilde, så jeg ble tatt ut av bussen for å vise frem hva jeg hadde tatt. Jeg viste så det ene bilde og fikk beskjed om å slette, noe jeg ikke skulle lage noe bråk om, og så gjorde. Men jeg måtte også slette mappa over slettede bilder, så de var tydelig våkne. Men alt gikk fint, og alle kom seg om bord på neste leg til Mahe. Der hadde vi ikke business, så lite å legge til annet enn god Sør Afrikansk rødvin.

    Ankomst Seychellene gikk problemfritt for seg. Ganske radig og ryddig her faktisk. Liten tur innom Tax free, hvor vi handlet 3 sprudle, 6 øl og ei flaske Tanqueray til kr 600,-, altså ikkno å si på. Nå har vi spist, drukket litt mer og spilt Yatsy. Så blir det senga før Bodø/Glimt – Rosenborg, siden det er litt mangel på søvn fra forrige natt.
    So far so good.

    (litt usikker hvordan jeg legger inn bilder i dette forumet, så prøver meg litt frem..)
     
    Last edited: 04. april 2022
    ChrisTW, tobeornot999, Are and 21 others like this.
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Kult at dere dokumenterer! Gjorde ca. samme reise i 2017, og ble også virkelig sjokkert av kaoset i Addis. For oss var det verre på returen, før nattflighten vår.

    Flott sted, La Digue er bare fantastisk!
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Artig :). Kjør reisebrev !
     
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du har så langt vald å leggja inn 'thumbnail'-versjonen, men bruk gjerne 'full image'. God tur vidare og takk for reisebrevet så langt :)
     
    Travellingalf liker dette
  9. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Gulp. Godt at vi dro litt lærdom av første runde da, så det er bare å spisse opp albuene ;-)
     
  10. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Flott, da editerte jeg litt på første versjon. Signaturen din kunne ikke være mer treffende ;-)
     
    Kristian liker dette
  11. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Dag to skulle egentlig være litt relaxing, med beachen på Anse Royale. Men siden det ikke var så mye sol, så valgte vi å gjøre unna litt sightseeing. Det er jo uansett enten i dag eller nest siste dag vi har mulighet til å sjekke ut Mahe. Vi vurderte leiebil, men siden den første var ledig først kl 15 så spurte vi han som kom og hentet oss på flyplassen om han ikke kunne ta oss litt rundt. Han foreslo en 4 timers runde, som skulle vise seg å bli nesten 6 timer. Men så fikk vi nok oppleve det meste av hva Mahe har å by på. Og det er bl.a. masse idylliske strender, og fruen som er over snittet opptatt av tropisk grønn natur så kan man ikke be om å være på en bedre plass. Visstnok skal Praslin og La Digue være enda vakrere, spennende siden Mahe har lagt lista høyt. Et par/tre bilder fra dagen:
    IMG_20220404_142950.jpg
    IMG_20220404_171241.jpg
    IMG_20220404_171405.jpg
    Avreise i morgen er kl 7:45 fra hotellet, og departure 9:45 med Seychelles Airlines til Praslin. Vi har sete 1B og 1C, så det blir spennende. Mest som min bedre halvdel som ikke liker å fly....
     
  12. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Flyreisen med Twin Otter er fantastisk, og av en eller annen grunn nesten mindre skummel enn større fly!

    Herlig å få se litt bilder fra Mahe, siden vi bare holdt oss på den lokale stranda da vi var der. La Digue er det vakreste stedet jeg har vært, gåtur til Anse Source D'argent anbefales på det sterkeste :D Lei sykkel på La Digue for mest autentisk opplevelse.
     
  13. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Flyreisen gikk jo helt utmerket. Frua likte det faktisk også (kanskje som du sier @kaijoar at det føles mindre skummelt enn større fly). Fikk tatt en fin timelaps video av innflygningen til Praslin (kan jeg legge ut video på forumet?)
    Ellers så har vi hatt en relaxing resort dag her hvor vi bor. Leiligheten er gedigen og her kunne vi lett bodd 6 personer. Øya her virker også helt nydelig og det var et fantastisk lys ved solnedgangen, som jeg ikke har opplevd før. Og jeg har reist en god del.
    IMG_20220405_190559.jpg

    Frua oppdaget plutselig at sola gikk "feil vei" også ;-)

    Får oppdatere litt senere, for det er en ting vi har forstått her nede, at internett er ikke noe man kan ta for gitt (heller ikke telefonsignal forøvrig)..
     
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Videoer kan ikke legges ut her, men det er mulig å linke til sted der du har lagt dem ut (tror jeg har sett type dropbox-linker og andre delingsvarianter).

    Nyt reisen videre :)
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det enkleste er å legge de på Youtube eller Vimeo og bruke videoknappen i svarfeltet :)
     
  16. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, det tror jeg på. Men hadde du vært på Seychellene så har du forstått at ikke alltid det enkleste er det beste. Ingen kritikk til deg altså, men til mobildata og god wifi tilgang her. Det er nærmest umulig. Men skal gjøre et debut-forsøk i morgen på Youtubbe da, så får vi se hvordan det går. Ny oppdatering i morgen når vi har litt relaxing resort dag.
     
    Upsaker liker dette
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Var der i 2017, skrev reisebrevet mitt underveis. Riktignok uten video ;)
     
    Flymunda liker dette
  18. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Ok, da gjør vi premiere på YouTube også gitt (mer profft hadde jo seff vært å lagt på litt musikk også, men der er jeg altså ikke)

     
    Are, Sonictravel, Kalsnes and 10 others like this.
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Ved utreise fra ADD for et par år siden opplevde jeg å gå gjennom security og komme til andre enden av maskinen og konstatere at sekken min var borte. Først var det ikke så mye reaksjon, men så reagerte de veldig, og stoppet boarding og det var full etterlysning. Etter ganske kort tid kom det en dame som hevdet at hun hadde tatt feil sekk. Så ikke så mange andre Haglöfs-sekker i Etiopia, men alle kan jo feile. Når jeg fikk tilbake sekken fikk jeg beskjed om å gå gjennom alt. De var ikke fornøyde før jeg virkelig hadde sjekket alt, herunder å åpne type kamerabag helt og sjekke at alt innhold var der. Det er mer system enn man skal tro på den flyplassen. En rimelig guffen opplevelse å stå på en flyplass langt hjemmefra uten håndbagasje, selv om pass, kort, billett og penger var i en egen boks kontinuerlig under oppsyn.
     
    Last edited: 12. april 2022
    Kristian and Eddie47 like this.
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Kul video, og takk for reisebrev!
     

Del denne siden