Har en Star Alliance bonustur til SGN fra OSL, ruten er OSL-CPH-IST-BKK-SGN, med hhv SK, TK og TG på de to siste legga, business klasse alle legs utenom siste. På datoen jeg lander i BKK klokken 05:40 før jeg skal til SGN så er det kun lagt ut bonussete på 17:35 avgangen, dvs 11:55t layover i BKK.Opprinnelig var planen å ta turen inn til sentrum, men har vært i Bangkok mange ganger at jeg ikke behøver å besøke byen enda en gang. Nå tenker jeg at jeg avbestiller BKK-SGN, så booke Vietnam Airlines 11:20 avgangen for så å lande i SGN 13:10, nesten 6t før i SGN. Ulempen vil da å hente ut bagasjen i BKK, så sjekke inn igjen, med så mange mellomlandinger er risikoen at bagasjene ikke kommer frem til stede. Spørsmålene jeg lurer på da er: 1.Kan jeg få TG til å sende bagasjene frem til SGN om bagasjen min formodig ikke skulle frem? 2.Mister jeg returen min om jeg ikke flyr 4.legget på utreisen? 3.Om utreisen min ender i BKK og skulle bli endret/kansellert, kan jeg få SAS til å booke meg til at sluttdestinasjon er SGN? 4.Hva ville DU ha gjort?
Sjekk SAS sine sider på Star alliance bonusreiser om det går ei flyvning på ett tidligere tidspunkt fra BKK til SGN på den dagen, ofte har Thai Air en åpning på ett tidligere leg. Hvis ikke så kan det være at de åpner en Business på det siste legget du skal fly fra BKK til SGN. Det gjør du igjennom å søke bonusreiser fra BKK til SGN på den dagen du lander. Hvis du finner en singel leg derfra med Thai Air så blir det jo ei gratis oppgradering ved å ringe SAS kundeservice
Jeg hadde prøvd å finne en mer direkte rute som det sies her, blir for mye hopp og sprett med så mange legs for min del. Ihvertfall komme deg til BKK og så evt booke TG, Vietnam Airlines eller Air Asia feks med cash over til SGN. Det er en billig rute å fly.
Har ikke behov for det. Dessuten har jeg ikke lounge tilgang, ei heller fast-track da TG kun har lagt ut øko-billetter mellom BKK-SGN.
1. Hopper du av i BKK, så blir bagasjen din også tatt av 2. Meget trolig det, ja 3. Du kan endre reisen din frem til 24t før avreise. 4. Holdt på reisen slik den er i dag, og avventet og sett om det dukker opp noen tidligere avganger. TK har også en direkterute IST-SGN du kan sjekke. Sjekk også om det finnes mer direkterutinger til BKK. CPH-BKK med SAS eller TG feks.
Er det jeg har gjort siden bookingen ble foretatt for en måned siden. Typisk at 3 dager før og 2 dager etter fredagen jeg ankommer BKK, så er det ledig morgenavgang til SGN, bare ikke på samme dag jeg lander i BKK. Har sjekket IST-SGN, men ledig kun 6 dager etterpå og med 2 uker ferie så kan jeg ikke vente så lenge. Får kanskje smøre meg med tålmodighet inntil videre.
I god gammeldags SAS-stil har både ja og nei blitt kommunisert fra SAS sin side. Virker som vi bare må vente og se
Med mindre du har et stort behov for å fly med Thai er det ut som du enkelt skal kunne finne en retur med VN også. Det er den beste reiseruten (om du er en sånn en). VN har noen A359'er med samme seter som TG. Eller er det Safran Cirrus III som er tilsvarende Avianca, Cathay, EVA 777, Air France på 773 med F-kabin (Cirrus II ). Et helt kurrant sete. Om 2 uker har du fasit på hva som går.
Jeg har på en SAS-side på web sett det oppgitt eksplisitt at en ikke kan blande Star og Sky på en bonusreise, men jeg klarer ikke å finne igjen dette. Det kundeservice sier kan en ikke stole på - er det viktig ville jeg ringt CT-telefonen og enten tatt opp samtalen eller bedt om å få det bekreftet på e-post om de sider at det er mulig....
Regelen står oppført under den nye partnertabellen: Du kan fly med flere ulike flyselskaper i SkyTeam på samme reiserute, men du kan ikke kombinere flyselskaper fra forskjellige allianser i samme reiserute. … også gjenstår det å se hva SAS mener med «reiserute». Det burde f.eks. ikke være noe problem for SAS å skrive ut separate etickets for utreise og retur på samme PNR med selskap fra ulike allianser. Trådstarter må derimot være obs. på at poengprisen til Sørøst-Asia øker til 187.500 ved eventuell ombooking etter 1. september.
Jeg har fløyet en del med VNA at jeg er Lotusmiles Platinum, dvs SkyTeam Elite Plus, så er uaktuelt da jeg også kan fly VNA i business i fremtiden. Nå vil jeg bare prøve ut Star Alliance før SAS går helt ut av alliansen.
Snakk om sola, fikk epost fra VNA om: Discount up to 50% on award ticket redemption A discount of 30 percent will be offered on the bonus miles used by members to redeem rewards between August 15 and October 31, 2024. In particular, a discount of 50 percent (25 years or 25 percent x 2) will be offered for the award tickets issued on August 25, September 24-26 and October 25, 2024. Om ikke Thai legger ut billetter med morgen avgangen innen 24.august nå, så kansellerer jeg ettermiddag strekket, henter ut bagasjen i BKK og flyr med VN600 til SGN.
Er også spent på dette.. Har reise til japan i november, med en utreise med LH jeg må beholde, mens returen er tungvint.. Og vil gjerne ombooke den med skyteam.. Ser det er ledig med KLM på aktuelle legs i bonus.
SAS har dessverre kommet med presisering om at hele reisen må bookes om til SkyTeam ved endring etter 1. september: https://insideflyer.no/forums/threa...lliance-til-skyteam.20420/page-31#post-549295