3 uker i Japan - det "ultimate" reisebrevet?

Tråd i 'Reisebrev' startet av cuivien, 11. juni 2024.

  1. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Produktreview av Suntorys reviderte satsning, «Ao». Dette er whiskyen som finnes i ANA sin lounge i skrivende stund.
    IMG_4133.jpeg

    Dette er først og fremst en blended whisky som jeg tror de har laget for å dekke over det faktum at de ikke klarer å lage nok til å svare på etterspørselen i markedet.

    Blenden består av ikke-angitte mengder av japansk, skotsk, irsk, amerikansk og kanadisk whisky. Presseuttalelsen snakket om Jim Beam og Ardmore samt Yamazaki, men esken har lite info.

    Farge:
    Lys gyllen. Ikke spesiell sett opp mot andre japanske.

    Nese:
    Frisk. Bittelitt treverk, men ikke merkbart mye eik. Bittelitt røyk, og noe tropisk, men klarer ikke helt å sette ord på én enkelt frukt. Alt er ganske delikat, med litt bourbon-fornemmelse, uten å gi så mye varig inntrykk.

    Munn:
    Litt mer røyk her, men også noe hvit pepper. Mild alkoholfornemmelse. Noe sødme. Litt forvirrende, smaker ulikt fra gang til gang jeg putter den i kjeften.

    Finish:
    Alt for kort. Ferdig. Punktum.

    Alt i alt:
    Veldig okay drikkewhisky til en litt tung tirsdag, men ikke noe man bør prioritere å bruke alkoholkvoten på.
     
    kjeeli, milehigh, Kristian and 7 others like this.
  2. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    SMS fra SAS kl 15:05 om at «vi beklager, men flyet er forsinket. Ny info kommer kl 16»
    No shit at flyet er forsinket, vi skulle vært i luften for timesvis siden.

    Klokka er nå 16:07, og vi er mange småfrustrerte skandinaver i ANA sin lounge som har drukket litt og lurer på hva faen som foregår.
     
  3. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Flyet er kansellert
     
    Kristian, Shyneno and obay like this.
  4. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Fullstendig kaos. Jeg snakker heldigvis japansk, så kan forstå noen av de ufullstendige og motstridende beskjedene som kommer, men høres ut som om de skal sette opp ny fight i morgen.
    Men sykt uproft av SAS å ikke gi info på en skandinavisk språk eller i det minste engelsk
     
    Kristian, Sonictravel and Shyneno like this.
  5. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Komplett kaos fortsetter. Vi ble nå tatt med tilbake(!) til transit, og fikk beskjed om å stille oss opp for enda en runde med sikkerhetskontroll.

    folk (inkl meg) begynner å miste det her nå
    IMG_4135.jpeg
     
  6. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Motstridende info fortsetter

    jeg har fått varsel i SAS-appen om ombooking til Finnair, med billettklasse L. Aner ikke hva det vil si, men skulle hatt biz med SAS.

    den smått paniske japanske damen sier at vi skal sove her og være med på ny SAS flight i morgen kl 11:45
     
    Kristian, Sonictravel and Shyneno like this.
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på denne tabellen er L hos Finnair Economy: https://www.jal.co.jp/en/jmb/earn/travel/flight/ay.html

    Kjapt søk på Expertflyer viser fem ledige seter i business på NH HND-FRA i kveld.

    Screenshot_20240705-100219.png
     
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Bra reisebrev med mange nye ting. Takk!

    Kjipt at reisen din ender på den måten det gjør. Håper for deg at klasse L er business... (og mens jeg skrev dette dukket opp trygveat sin motbeskjed, dessverre eco.)
     
    cuivien and Shyneno like this.
  9. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Yuki Kaijo i Haneda sin serviceskranke fortjener muuuuligens en medalje her nå, tror han dytter av noen andre på NH203 for å gi oss biz
     
    Kristian, Shyneno, NoLimit and 2 others like this.
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Expertflyer viser J4, så dette burde ordne seg. Lykke til!
     
    Shyneno liker dette
  11. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Balle.
    Megaballe.
    Nå får vi beskjed om at 1) NH er full, og 2) om det hadde vært ledig sete i noe annet selskap så hadde vi uansett ikke fått biz siden SAS sier at «kjøp av plus og poeng oppgradering» ikke er «ordentlig» biz, men kun verdt økonomi hos andre selskap
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Ouch, kjedelig. Dessverre helt i henhold til vilkårene for SAS Upgrade:
    • Hvis du har kjøpt en bekreftet oppgradering på en flygning og SAS ombooker deg til en annen flygning, kan ikke oppgraderingen overføres til den nye flygningen. Du kan få full refusjon for oppgraderingen, enten i penger eller EuroBonus-poeng, avhengig av hva du betalte oppgraderingen med.
     
    Stuttfeiten, NoLimit, Shyneno and 2 others like this.
  13. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, så en slags tidslinje:

    • 09:15 ankomst Haneda
    • 09:20 ferdig innsjekket og på vei til sikkerhetskontroll
    • 09:35 funnet veien til lounge og helt opp en solid bolle med curry
    • 11:10 boarding
    • 11:20 pre-flight bobler på rad 10
    • 12:05 første beskjed om at vi må sitte og vente litt mens de sjekker ut noe
    • 12:14 beskjed om «teknisk feil»
    • 12:30 (ca) får koblet på ekstern strøm slik at aircon begynner å virke
    • 13:07 beskjed om at vi skal av flyet igjen
    • 13:14 buss til ankomsthallen, ingen skjønner hva som skjer
    • 13:20 blir geleidet til en kø i sikkerhetskontrollen i transit
    • 13:55 får beskjed om at når vi er igjennom sikkerhetskontrollen så skal vi gå tilbake til gate for å få mer info
    • 13:56 en millimeter unna å slå ned en liten japansk sikkerhetsdame som virker til å ville ta fra meg tax-free posen min
    • 13:58 en annen sikkerhetsdame redIder situasjonen
    • 14:10 tilbake i ANA lounge etter å ha sagt fuck it til personalet som ikke vet noe
    • 15:05 sms om at det kommer info kl 16
    • 16:15 info om at flyet er kansellert
    • 16:25 geleidet ned en etasje og ut igjennom den samme transitt-kontrollen der vi hadde stått i kø tidligere
    • 16:28 kontrabeskjed, vi skulle ikke ut der. Og måtte da igjennom sikkerhetskontrollen på nytt
    • 16:32 kontrabeskjed #2, ble sluset igjennom og bort til immigrasjon
    • 16:34 fikk beskjed om at vi måtte tilbake for å hente ut bagasje
    • 16:40 bagasjejakt!
    • 16:52 bagasje lokalisert
    • 17:03 varsel i appen om at jeg var booket om til Helsinki
    • 17:04 beskjed fra bakkepersonalet om at alle skulle ha fått booket rom på hotell og plass på nytt SAS fly i morgen
    • 17:20 kontrabeskjed, noen skal med SAS, noen skal fly i kveld, men de flyr fra Narita
    • 17:30 vi finner veien til en skranke der vi forsøker å få orden på bestilling
    • 18:35 siste mulighet til å få orden på ting er skutt ned. SAS er eneste mulighet
    • 18:45 beskjed fra hotellet om at de ikke skjønner noe av hva som skjer og hvorfor vi er der
    • 19:01 på hotellrom
     
    kjeeli, milehigh, NoLimit and 12 others like this.
  14. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Mens min kjære ligger i badekaret på det høyst tvilsomme "Villa Fontaine" på Haneda, som var det de kunne tilby oss som kompensasjon for det kansellerte flyet, er det på tide med flere oppdateringer fra turen.

    Jeg var kommet til dag 1 i Kyoto. Eller nei, vi skulle til Kyoto.
    Først var det utsjekk fra Hakone Airu, som var en overstrømmende opplevelse med tusen smil og "håper vi ser dere igjen snart".
    Deretter lokaltog ned til Odawara.
    Vi hadde litt vel god tid, så etter å ha kjøpt en liten snack til den forestående togreisen med Shinkansen (en såkalt "ekiben", altså en pakket lunsj "bentou" som man kjøper på stasjonen "eki"), dro vi på Becks for å få oss en ventekaffe. Som noen observante lesere har sett så var jeg mildt sagt ikke en fan av Becks. Både espressoen og den ordinære kaffen var av en slik kvalitet at jeg hadde lyst til å kaste den i fjeset på betjeningen. Men, når man er underkaffeinert, så har man ikke energi til sånt. Og når kaffen er drukket opp så er den drukket opp :p
    IMG_3861[1].JPG

    Uansett, det ble en fin togtur til Kyoto, dog med Fuji som ikke lot seg skue.

    Vel fremme ble det en liten taxitur opp til hotellet Kabin Koji.
    For de som skal være flere dager i Kyoto så vil jeg trekke frem dette som et veldig bra valg. Det er på en måte litt mellomting mellom hotell og vandrerhjem, altså at de har kjøkken og "fellesareal", men samtidig store rom (til Japan å være i det minste!) og veldig ålreit kvalitet på alt. Bra beliggenhet var det også!

    Da vi var vel fremme og innlosjert var klokka fire-isj, så vi gjorde relativt kort prosess med alle tidligere lagte planer. Ny plan; tusle langs Kamogawa-elven og finne et sted å spise middag!
    IMG_3868[1].JPG

    Valget ble duck hot pot, og samboer syntes av en eller annen grunn jeg var veldig søt som sørget for å alltid ha biter med and på vei over på hennes tallerken
    IMG_3905[1].JPG
     
    kjeeli, Stuttfeiten, milehigh and 9 others like this.
  15. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    IMG_4145.jpeg

    Har noen betraktninger angående ny billett:
    - Hva er forskjellen på C(liten p ved siden av) og C(liten e ved siden av)?
    - Hvorfor har vi blitt «nedgradert» til klasse M på siste strekningen fra DK til Oslo?
     
    Flyingdutchman liker dette
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    P er SAS Plus, E er SAS Go. Vil gjette på at noen har oversett at opprinnelig billett var i Plus etter ombooking frem og tilbake. Fint du fikk beholde oppgradering til Business på langstrekket!

    Følg med på at poengopptjeningen blir riktig. E er en fullprisbillett, så mulig det blir likt, litt avhengig av "Smart" vs. "Pro".
     
    cuivien liker dette
  17. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Med tanke på hvor mye skit SAS oh ground crew på Haneda utsatte oss for i går så skal jeg definitivt passe på at jeg får de poengene vi skal ha. Vurderer også å sende de navnene på de spesifikke personene vi var i kontakt med i løpet av gårsdagen, fortelle hvem som gjorde en god og ubrukelig jobb, og kreve at vi får full biz opptjening av poeng for hele distansen som en slags «tort og svie» oppå de 1200€ de skal få sende over til mitt Mastercard for et døgns forsinkelse.

    Særlig en dame ved navn Takashima demonstrerte fascinerende nivåer av inkompetanse, det er jo ikke første gang i flyplassens historie at en avgang blir forsinket/kansellert
     
    Last edited: 06. juli 2024
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Kjære vene... Alle "likes" er gitt som teikn på sympati, forresten...
     
  19. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 2 og 3 i Kyoto var preget av sightseeing. Myyyyye gåing.

    Vi startet med den obligatoriske "gå i kø igjennom Kiyomizudera". Som alltid var det ca tre millioner kinesiske turister der, og som alltid var de støyende, og manglet enhver form for køkultur
    IMG_3891[1].JPG
    Her hadde vi stått nesten 10 min i en slags "kø" for å komme frem og ta bilde uten forstyrrende elementer, før dama på bildet bare hoppet inn og stilte seg opp til en hundre-bilders-fotoseanse. Jeg lirte av meg 不禮貌的遊客 akkurat såpass høyt at flere rundt meg hørte det, og gikk videre. Ordene over er en av ganske få kinesiske gloser jeg stort sett alltid klarer å huske, og betyr ca "frekke turistjævel".

    Neste stopp; gamleby-slæsj-turistfellene Sannenzaka og Ninenzaka.
    Dette er en gatestump med gamle og koselige bygninger, og vi fant både ruslepils og annet digg
    IMG_3900[1].JPG

    https://livejapan.com/en/in-kansai/...amachi_kiyomizu-dera-temple/article-a2000498/

    Hvis man fortsetter å gå rett frem etter at disse to gatene ender, så kommer man til Chion (som ikke må forveksles med Gion). Dette er et megaschwært tempelområde dedikert til den japanske undervarianten av buddhisme som kalles Jôdô, eller "pure land". Denne varianten hadde et visst fotfeste fra før, men med Jôdô kom doktrinen om at det kun var igjennom messingen "Namu Amida Butsu" at man kunne finne frelse. I enkelte tolkninger skal det visstnok da holde med å kun si disse tre ordene én eneste gang og virkelig mene det, så er man frelst.
    Lettvint!

    Aaaaanyways, etter å ha trasket rundt hele det området og forsøkt oss på snarvei til paradis, gikk veien nedover til Gion for å se om vi fant en geisha. Flere av gatene i Gion-området har sett seg nødt til å henge opp skilt med varsel om bøter for folk som tar bilder og forstyrrer freden, så ingen dokumentasjon herfra. Vi så én dame som kanskje kunne vært en maiko, eller lærepike, men hverken sminke eller antrekk var helt der oppe.

    Det begynte imidlertid å bli ettermiddag, og det eneste vi hadde spist var en grønn te-softis og to ruslepils, så det var på tide med mat!
    Jeg insisterte på yakiniku, og det ble det.

    IMG_3908[1].JPG

    Dagen etter var det veldig utrygt vær, så vi stakk ut en bitteliten tur for å gå i keiserparken før regnet kom, og fokuserte på shopping etter det.
    Som min samboer kommenterte; det er noe snodig med japansk mote om dagen. Omtrent alt ser litt "kjerring" ut, selv det som er reklamert å skulle være for ungdom.
    Denne kjolen hang på et rack med påskriften "ung voksen", men vi ble enige om at antrekket hadde passet til en middelaldrende lærer på en amerikansk kristen-fundamentalistisk skole
    IMG_3910.JPG
     
  20. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,392
    Likes mottatt:
    5,546
    Bonuspoeng:
    183
    Kinesere er noe for seg selv ...

    Kjolen så jo bra ut den! Kanskje litt inhabil når en er gift med en lærer :p
     
    cuivien and Spielhaug like this.

Del denne siden