Hei, Hadde håpet på å ta med hele familien (Alle voksne) i biz longhaul en plass på kloden, men hva er realistisk og best strategi for dette med tanke på tilgjengelighet av bonusbilletter? 5 x SAS Premium? 1 / 2 CT og kjøpe de resterende billettene? Kanskje ekstra utfordrende nå da vi ikke vet helt hvordan livet blir etter at SAS går ut av Star Alliance, men hva tenker dere?
Det er neppe særlig realistisk. Det hender LH slepp masse businesseter kort tid før avreise, men det blir i so fall ein veg. Elles kan du håpe på at Singapore Airlines opnar for EB, slik det brått gjorde i fjor. Elles kan du prøve å booke SAS og håpe på at dei slepp fleire billettar seinare. P.t. Er vel kanskje ATL mest realistiske destinasjon. Der har dei vore rause med bonusbiz-billettane.
Det er flere daglige avganger fra Skandinavia til New York så en mulighet er jo å fordele seg på flere flygninger. Vi har bestilt bonus businessbilletter en langhelg i november der to av oss flyr via København og to av oss direkte fra Oslo. Men New York var kanskje ikke akkurat det du hadde tenkt…..
Vi fordeler oss på flere flyvninger (ett barn per voksen). Ser jo disse folka hver dag, vi klarer fint noen timer fra hverandre.
Shanghai kan nok være en mulighet. Jeg så på en Wien-rute og har funnet flere datoer neste år med 4 billetter i biz hos Austrian. Så kan så mange som mulig reise med SAS (regner med du da har FP4), dersom dere har litt flaks og resterende med Austrian.
Min erfaring fra siste halvår er at dette er realistisk. Fikk business for fem personer fra Oslo til New Zealand i januar, og har billetter for fem fra Shanghai til Oslo i juli. Ingen av turene gikk om Wien forøvrig.
Splitting av reisefølget opp på separate flyvninger gjør jo at man også dobler sannsynligheten for kansellering/rescheduling/irrops. Halvparten av reisefølget tilbringer i verste fall deler av ferien i evige telefonkøer, ventende på å få tilbud om en alternativ flyvning, eller på et fullstappet flyplasshotell i københavn, mens resten forsøker å nyte destinasjonen alene
Det var OSL-ZRH-LAX-AKL. Bestilte et par måneder i forveien. Men ser det varierer veldig med tilgjengelighet til/fra AKL (generelt lite). Mulig vi bare hadde flaks, jeg brukte ikke lang tid på å finne rute, men var fleksibel på +/- 1 uke på avreisetidspunkt. Annen rute hjem med kun bonusbilletter fra PVG så vet ikke hvordan tilsvarende retur går an. Ordnet dog AKL-SFO-FRA-OSL til i biz for en person en uke i forveien, det var rimelig greit.
Kan legge til at fem personer i biz fra Shanghai til Norge også var greit å få til, så hvis det ikke er mye vanskeligere med utreisen til Shanghai så burde det være en destinasjon som går an (men må belage seg på å reise via Wien så klart)
Med Lufthansa kan du ofte finne 4++ biz fra enkelte destinasjoner i Asia. ICN, PVG og HKG utmerket seg for min del når jeg bestilte i midten av april. Da endte jeg med 5x biz ICN-FRA-SVG. Men jeg tror tilgjengeligheten der var pga det var relativt kort tid til avreise, ca 35 dager. Men ser det er tilgjengelig ICN-FRA-VIE 5x biz 7FEB feks
Idag dukket det plutselig opp mange datoer i januar/februar neste år med 5x biz til BKK med Austrian (pluss i noen tilfeller tilknytningsfly via FRA med LH). Mulig det er andre måneder og, men det var her jeg hadde varsler aktivt. Fikk ordnet meg en liten tur med 2 voksne pluss ett barn selv