Flydde New Delhi til København i dag. Hadde opprinnelig: 10:35-14:45 DEL HEL FINNAIR 15:30-16:05 HEL CPH FINNAIR I går fikk jeg beskjed om at jeg var ombooket til: 10:35-14:45 DEL HEL FINNAIR 20:20-20:05 HEL ARN SAS PLUS 20:55-22:05 ARN CPH SAS PLUS Kom da 6 timer senere til København. Grunnen til at jeg ikke rakk flyet HEL CPH var fordi vi måtte fly rundt Pakistan og fikk da 2 timers ekstra flight. Får jeg noe? Fikk jo tross alt en 6 timer senere ankomst.
Krig og konflikter er vel regnet som force majeure, så tipper du ikke får noe som helst dersom det skyldes India/Pakistan-konflikten.
Men nå har vel luftrommet vært stengt i over en måned, så bør vel forvente at flyselskapene tilpasser seg, og endrer forventet avgang og ankomst. Det blir jo søkt hvis de kan beskytte seg bak dette i månedsvis.
Det jeg reagerer på er at de ikke opplyste noe hverken ned eller hjem (HEL DEL, DEL HEL). Kapteinen informerte rett før vi skulle ta av. «Det blir en lang flyvning i dag med 2 timers ekstra flytid..» ingen e-post, SMS, eller noen på flyplassen som sa noe. Litt rart viss folk skal rekke møter eller jobb (som jeg selv var avhengig av). Greit nok, jeg var klar over det, men uansett. Rakk ikke flyvningen HEL CPH og ble ombooket til HEL ARN CPH med SAS selv om Finnair hadde en direkte flyvning som landet samtidig i CPH. Med både Finnair gullkort og business class billett var dette litt svakt.
01.04.2019 09:02 Dear Martin Thank you for your feedback. I apologize your late arrival to Copenhagen on 29th of March due your first flight from Delhi to Helsinki was delayed. By virtue of EC regulation 261/2004, no compensation will be paid in the case of a delay due to extraordinary circumstances Finnair is unable to influence even if all reasonable and necessary measures are taken. Such unusual conditions include weather conditions, strike, air traffic restrictions and safety risks. The delay of flight AY122 on 29.3.2019 was due to Pakistan air space closure. Helsinki-Delhi-Helsinki flights needed to fly much longer flight route. As these are extraordinary circumstances, the standard compensation will not be paid. I understand your disappointment when you were rerouted via Stockholm. Unfortunately there weren't available any direct flights to Copenhagen for the Friday evening. You are our loyal customer and as an apology for the delay I will send you 100 euro gift voucher. Voucher can be used to pay for flights, which are operated and marketed by Finnair (flights with AY code). The gift voucher is not personal, meaning that you can give it to someone else or use it to pay for several passengers' flight on the same booking. The gift voucher is valid one year. Reservation has to be made by phone before the expiration date but the travel date can be later. I hope we will be able to serve you in the future as our loyal customer. Have a nice week! Sincerely, Finnair Customer Relations
Ikke personlig ment, men jeg er glad for at du ikke fikk en krone. Edit: selv om du fikk en kupong Det får være grenser for hva flyselskapene skal betale for, og all denne kompensasjonen er det jo allikevel passasjerene som betaler for i form av økte skatter og avgifter
Kan melde om at HEL ARN CPH i SAS PLUS som jeg ble ombooket til så fikk jeg 2300 Finnair poeng. Snakk om tett samarbeid mellom Finnair og sas
Kanskje det, men spørsmålet blir jo da, hvor lenge skal de holde på i Kashmir før flyselskapene må ta hensyn til det? Når det har vært stengt i et halvår kjennes det ikke så veldig ekstraordinært ut... K
Ja vet ikke helt hva reglene er men etter min mening burde de endret flytider og ankomst/avgangstider når det passerer 1 mnd. Kan ikke forvente at alle vet at det er 2 timer lenger flyreise