A week in Marrakech (SK/DY)

Tråd i 'Reisebrev' startet av TElg78, 09. nov 2017.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    I morgen (10.11.) etter jobben forlater jeg mine kolleger på jobb i regnværet og tar meg en tur til ørken. En uke med sol og varme står på plan.

    Marrakech ble valgt fordi jeg hadde en del med CP til overs etter en flex tur med DY og ville bruke det til noe annet enn MOL-OSL. Så valget ble tatt og jeg er ganske spent. Noe helt annet igjen. Noen maser at jeg reiser for mye - til jeg viser til at jeg bare ha samme antall feriedager som alle andre - jeg er bare flink med å planlegge. :D

    Turen starter med en SAS tur MOL-OSL (Eco+) med en overnatting på Gardermoen (det passer ellers ikke). Så går turen videre med DY OSL-RAK (11.11.).

    I Marrakech har jeg en del planer. Booket guide, en tur til Atlasfjellene, en tur til Casablanca og Essaouira, noe geocahing alle plasser og så mye Marrakech som det går an. Touren er litt low Budget etter jeg brukte en del penger på turen til HKG i Oktober, så i stedet for en Riad bor jeg på hotell i sentrum til 2300 kroner for en uke.

    Tilbake den 18.11. RAK-OSL (DY) med en ny natt på Gardermoen og siste turen OSL-MOL (DY) den 19.11. (all overnatting selvfølgelig bestilt med ViaTrumf)
     
    Stuttfeiten, Are, Scrooge and 15 others like this.
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende!

    Marokko står høyt på listen over reisemål hos meg, så dette ser jeg fram til!
     
    TElg78 liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg!
    Marokko er på listen hos meg også..
     
    TElg78 liker dette
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Åå kult! Håper du får en fantastisk tur, for dette gleder jeg meg til å høre om.
     
    TElg78 liker dette
  5. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!

    Blir spennende med historier og bilder fra et land som frister å besøke...
     
    TElg78 liker dette
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Du søte grøt! Jeg (+ min bedre halvdel og datteren vår) drar til Casablanca (T/RT GOT-CMN via IST ned og opp) Ut sø. 12. tilbake -lø 18. Jeg slo til på et tidligere Biz-tilbud på Turkish. Overnatter i IST på vei, ned (med det hotellet TK måtte ha å by på). regner med tidlig formiddag i loungen. Får tilsvarende overnatting i IST, men da med ca 4 t sight-seeing-muligheter på vei tilbake. Det feminine prinsipp har tilslutning BGO-OSL-GOT, og jeg har KRS-OSL-ARN-GOT. Jada, skal forsøke å lage et reisebrev, hvor både fly, hotell og andre mer eller mindre relevante pussigheter skal dokumenteres. Vi har ennå ikke bestemt oss om vi skal dra på en dags ekskursjon til Marrakesh eller til Fez. Tror vi skal bo på Avanti Mohamedia hotel, eller noe slikt. Hvis ikke vi treffes, får vi evt vinke når togene møtes til/fra Casablanca ;)
     
    Last edited: 10. nov 2017
  7. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Da har turen startet. Ikke så mye å si om turen fra MOL til OSL. Flyplassen var et fullstendig kaos. Det var to kansellerte fly i løpet av dagen. DY flyet tidlig ble truffet av lyn og måtte tilbake til OSL og SK flyet på ettermiddagen ble også avlyst. Dermed måtte PAXene fordeles på mitt fly (som førte til 11 rad med PLUS) og noen måtte fraktes til Kristiansund. Flyet fullt (så ingen plass ledig i midten...) og maaaaaange passasjerer som fikk meldingen "feil fly" ved boarding.

    Snakk om kaos. Priority boarding kunne en glemme. Det var alle inn samtidig og alle skulle være først. Btw. igjen en unødvendig upgrade som jeg trodde jeg hadde slettet. Flyet hadde registreringen LN-RRU (Vingolf Viking, 737-800) som fikk ny kabin i September i år. Jeg liker designen.

    2017-11-10 17.08.51.jpg
    Flyturen var uspektakulært (jeg tror han fra Sveits ved siden av meg likte ikke litt urolig vær og mye vind med snø i Molde^^) og med 55 minutter lengste turen jeg hadde på lenge på denne strekningen. Vanligvis holder det med 40-45 minutter. Serveringen var potetgull og brus - jeg vil ha Polarrull på innenriksflygninger!!! :)

    Ved ankomst prøvde jeg å komme meg inn på loungen - det fungerte dårlig. :) Men man må prøve. Så da var det å hente bagasje, kjøpe en liten Peppes Pizza Take Away (fordi Thon Hotel Gardermoen har bare frokost og ligger i ødemarken) og tar den dyre bussen til hotellet. Jeg savner litt det amerikanske systemet med courtesy busser. Men men...

    Hotellet som kjent. Ingenting å klage på. Ga resepsjonisten valg mellom VISA kort og sjokoladeboller som betaling, men hun ville ha kortet. :D 535 kroner på Expedia er ikke for mye for en natt. Litt konkurranse her. Bra for den som reiser. Jeg må huske at bussen går bare hver halvtime i morgen. Men flyet drar kl. 12, så nok tid er det. Avslutter dagen med bloggen, Insideflyer og innleveringsoppgave til lederkurset.

    Glad å ikke ha snø på målet i morgen. :D
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    VISA?! Er det noen her inne som ikke betaler "alt" med SAS Amex eller SAS MasterCard altså? Det hadde jeg virkelig ikke trodd. Spørs om jeg nå får sove i natt... ;)

    Jaja, god tur i alle fall!
     
    TravelManBiz, Robert H, Angie and 4 others like this.
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen kredittkort denne turen. :) Alt skal betales med en gang. Og jeg sover bra med det. :D Hong Kong turen gikk på kort og den må fortsatt settes på 0 med julepengene (ble dyrere en planlagt fordi jeg kjøpte Eco+^^). Pluss at jeg kjøpte AKL turen OG heimreisen slutten av april^^
     
    SAJblue and lMartin like this.
  10. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig har jeg en konto jeg kaller amex/mc, så overfører jeg bare penger hver gang jeg bruker ett av kortene. Liker ikke leve på kredit, men digger bonuspoengene:) visa kortet bruker jeg så lite som overhode mulig.
     
  11. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 1
    I dag var det reise til RAK. -2 grader ute. Ikke bra. Buss til Gardermoen og sjekk inn uten problemer. Sikkerhetskontroll ganske rask denne gangen. Så var det bare å fylle på med mat og drikke for flyturen. Det er litt billigere å kjøpe på flyplassen enn på flyet (pris per liter Pepsi etc.). Ved passkontrollen satt det en politielev i andre utdanningsåret, med stor hull i uniformen. Stakkars Norge, ikke nok penger til uniformer? Lurte litt hvorfor jeg snakker norsk, med min tyske pass. :D

    Jeg liker endringene de gjør på outside Schengen området. Før var det bare en liten kiosk, men nå begynner man å ha plass og utvalg.
    Rute DY 1698 ble flyttet hele 4 ganger og vi endte opp på en buss gate, litt etter tiden. Bussen til flyet med UNICEF malingen (LN-NGE). Flyverten hilste meg velkommen på turen til Stockholm (jeg likte det - ingenting bedre enn Stockholm^^).

    2017-11-11 11.55.28.jpg

    Flyet var full booka. 8A var min plass på vindu og etter noen minutter så plassen min ut som en Elkjøp showroom. Nettbrett plassert i avisholderen, kabel ned til Powerbank, Headset, mobil på laderen. :D Tror jeg var en av de få som kunne nyt filmer og serier under turen. andre satt der i 5 timer og gjorde ingenting. Jeg hadde ikke overlevd det.

    2017-11-11 12.01.19.jpg

    Fint vær over Spania og så krysset jeg for første gang over til Afrika. 50 minutter til landing. Bare noen minutter etter tiden. Inn til terminalen som er veldig rent og nytt. Obs. med toalettene - dopapir kastes ikke i toalettet, men i kurven ved siden (æsj). Vi fikk ikke noen innreisedokumenter på flyet (det kunne de ha delt ut), men måtte gjøre det før innreisesjekk. Ganske enkelt. Lang kø ved passkontroll, det tok en del tid til det var min tur (og jeg hadde en sjåfør ventende på utsiden). Etter passkontroll direkte til bagasjen, som ikke var det. Belt 6 va full med bagasje og alle reisende fra flyet mitt står fortsatt i kø... en annen fyr og jeg begynte å rydde og omorganisere båndet slik at det var mer plass til mer bagasje. Tok ca. 15 minutter bagasjeflytting før min kom.

    Så er den en sikkerhetskontroll til (bare en liten skanner - men selvfølgelig måtte jeg åpne bagasjen en gang til). Sjåføren ventet med skilt på utsiden. Bestilte på nette en 24 Euro retur fordi jeg ikke hadde lust på diskusjoner og forhandlinger med lokale drosjefolk. Fungerte utmerket.

    Hotellet (Almas) ligger i den nye byen, 10 minutter gangavstand fra stasjonen og 2,6 km fra hovedplassen i gamle byen. Rask sjekk inn, rom på 5. etasje. Hvis du er allergisk mot parfyme så bør du unngå Marokko. På hver etasje har de sånne parfymmaskin... alt lukter blomst.
    Rommet er enkelt med helt Ok. Alt man trenger og jeg har til og med balkong. For 2300 kroner for 7 netter ikke dårlig.

    2017-11-11 17.21.10.jpg 2017-11-11 17.21.16.jpg 2017-11-11 17.21.36.jpg 2017-11-11 17.21.38.jpg

    Første ting jeg gjør er å kjøpe lokalt SIM kort. Først ville jeg hente penger - og hadde selvfølgelig glemt å tillate bruk av kortet mitt i Afrika. En telefonsamtale med Norge senere var problemet løst. Så fant jeg en Orange butikk. Egentlig ble Marokkansk Telecom anbefalt, men jeg tok det første jeg fant. Kjempe billig. 80 DH for 6 GB og mange andre ting. Refill 10 DH/GB. Bedre enn die 40kr/MB fra Telia. BAre ta med pass, den trenges for å kjøpe.

    Fylte opp drikke på supermarked, tilbake til hotellet for å så finne meg mat. Tripadvisor hjelper. Men helvete, det var ikke plass å finne i restaurantene. Det var vel fotball som vistes på skjermene. Men restauranten jeg valgte hadde ikke TV. Så det var tomt og maten var veldig godt. SÅ begynte galskapen,

    En hyl gjennom alle gater og plutselig kommer folk fra alle retninger, med flagger, moped, koken fra min restaurant klemmer og gratulere koken fra naborestaurant, biler tuter... Marokko har kvalifisert seg til VM for første gang i ca. 30 år.

    2017-11-11 20.13.01.jpg

    På vegen hjem var man tvunget til å være med i feiringene. Gatene fult. Trafikk stoppet., dans, sang, flagger, tuting alle plasser. Folk klatrer på alt som finnes, kjører med på toppen av busser og biler, familier, eldre, unge - big big party.



    Dette kunne dere også ha hatt. :p
     
    Last edited: 17. nov 2017
    Stuttfeiten, SAJblue, Edin and 10 others like this.
  12. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 2:
    Trengte ikke vekkerklokka. Glemte å stende balkongdøra, så ble det moskeen som er nær som vekket meg med rop til bønn kl. 5:30.......... Takk :p
    Frokost på hotellet er veldig enkelt, men appelsinjuicen er fersk. NAM. Men holder og var forventet for prisen.

    Guided tour i gamle medina. Her må jeg bare anbefale Saeed fra Marrakesh with locals (sjekk Tripadvisor). Jeg har snakket med folk etterpå og alle klaget over at de ble tvunget inn i butikker og skulle kjøpe noe. Min guide fant jeg gjennom reviews som var veldig klar på at han ikke prøver å få folk til å handle noe. Bare kultur og historie. Han betalte til og med for alt fra egen lomme. Drikke, ga tips til de som han brukte for å vise oss håndverk etc. Fantastisk.

    Marrakech by locals (link)

    Turen var veldig bra. Spennende å finne vegen gjennom de små gatene. Men det må man oppleve selv. Bare forhandlerne er litt plagsomme.

    2017-11-12 08.07.09.jpg

    Etterpå en liten Meet and Greet Geocaching event. Ve endte opp med bare to personer og valgte å bruke ettermiddagen/kvelden til å cache i byen. Vi måtte tilbake til Souks og det var ganske så plagsom. Alle ville selge noe og i blindveier vanter folk som skal "guide" deg - ikke gjør det! Man finner alltid vegen selv!

    2017-11-12 12.20.37.jpg

    Vi avsluttet på en liten restaurant med ganske dårlig mat. Men etter 25 km gåtur er det ikke så viktig. Det var billig. Så gikk jeg hjem og gjorde en feil. Jeg stoppet for å lese en melding som kom på telefonen. Jeg følte bare at noen tok tak i mobilen min og hadde jeg ikke hatt fast grep på det og snudd meg i riktig retning, hadde den vært borte. Sidemannen på et moped prøvde å stjele den. Jeg var pissed. På den raske vegen hjem klarte jeg i tillegg og gå forbi en BBQ som ga med en diger 2. grads forbrenning på armen. Perfekt avslutting på dag 2.

    2017-11-13 16.57.03.jpg
    Dag 3:
    Etter den nesten 30 km turen dagen før hadde jeg lite lyst å gjøre mye. Det ble noen gåturer rundt hotellet, til stasjonen for å kjøpe billetter til buss og tog for turer jeg hadde planlagt. Hvis du planlegger dette, det kan ta litt tid (som mange ting her).

    2017-11-13 14.01.44.jpg

    Etter turen vil jeg ha en t-shirt "I survived Maroccan traffic". Regler, skilt, overganger, trafikklys - de er bare pynt. Man må bare gjøre som de som bor her. :) Takk til opplevelsen i går har jeg bare med mobilen, et kort og litt kontant. Resten er på hotellet. Sjelden jeg går uten lommebok.

    For å ikke gå for mye tok jeg en Open buss Sightseeing tur til 200 DH. Det var en fin måte å se litt av byen, men jeg gikk ikke av. 48 timer gjelder kortet. Jeg gjorde litt snack shopping på et kjøpesenter til turen dagen etterpå.

    Middag på restaurant Mama Africa - vedlig godt og rimelig.

    2017-11-13 17.55.11.jpg

    Dag 4:
    EN tidlig dag. Etter frokosten direkte til bussterminalen ved stasjonen. Hadde bestilt en tur til Essaouira ved kysten på en Super Comfort buss. Ekstra rom for beine, bredde seter, drikke og WiFi inklusive. 110 DH/retning for 3 timer kjøring. Fungerte utmerket og en god opplevelse. Spennede å se alt som ligger ved veien. Essaouira er en liten by ved kysten. Man kan bestille guidede turer, men det klarer man selv. Gammel feste ved havnet (10 DH) og hele byen er hvit (motsatt til Marrakesh som er rød). Tok en tur gjennom gatene.

    2017-11-14 13.06.01.jpg

    Også her mange forhandlere, men mindre pågående enn i Marrakesh. Jeg er ikke en god forhandler. Når en du har kjøpt av hilser deg smilende hver gang du går forbi, vet du at du hadde betalt for mye. :D (Men sammenlignet med Norge har jeg betalt mindre enn 50 % for det jeg kjøpte).

    2017-11-14 13.33.28.jpg

    Lunsj på torget (Tajin - ganske OK) og på vegen tilbake til bussen kjøpte jeg en type smulteringer fra en gammel fyr i en liten butikk (det var mange lokale som kjøpte der) - veldig godt for bar 3 DH...

    Turen tilbake i mørket . ikke så mye å se uten lys. :D
     

    Attached Files:

    Last edited: 17. nov 2017
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Årets beste kommentar!
    Vi står sammen mot haterene! :)
     
  14. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 5:
    Den eneste organiserte turen jeg har bestilt. 4 valley turen til Atlasfjellet. Veldig punktlig sjåfør. Det ble til slutt 7 personer i en minibuss. God blanding av folk fra Tyskland, Østerrike, Danmark og Skottland. Først til Ourika valley. Der var det en stopp på en Aganolje kooperative. Etterpå videre til Setti-Fatma for å ta en gåtur til fossen der. Ikke den beste vegen å gå opp, men vi klarte det. heller ikke den største fossen jeg har sett, men omgivelsen var fantastisk. Bra å drikke en te og så klatre opp en stige for å komme opp fjellet for å vandre ned tilbake til dalen. Utrolig bra guide. Men en fjellgeit. :D

    2017-11-15 13.07.38.jpg 2017-11-15 14.30.16.jpg 2017-11-15 11.19.47.jpg

    Mercedesen kjørte videre til Oukaimeden valley og vi hadde en kjempefin lunsj i en Berber bygda. Fantastisk mat med konge utsikt på 1800 meter. Tilbake gjennom 2 andre daler til Marrakesh. Mye kjøring, men utrolig spennende landskap og god selskap som avsluttet dagen på middag i et top 10 Tripadvisor restaurant i byen.

    Dag 6:
    Nytt eventyr. Toget til Casablanca startet fra Marrakesh kl 8:20. Turen tar 3,5 timer.

    2017-11-16 07.56.06.jpg
    1. klasse ticket koster 148 DH, det er veldig lite penger. Toget er litt av eldre dato (som man kan se på bildet), men veldig bekvem. Bare toalettene er veldigi gammaldags. Ser du inn i tronen, ser du ned på sporen. :) Bare franske folk her i dag. Skjønte ikke et ord.

    Casablanca er finanssentret i Marokko. Så ikke den største turistattraksjonen. Men jeg hadde uansett planlagt en geocaching tur her. Så første jeg gjorde var hoppe på den moderne trikken til sluttstasjonen ved havet (måtte bare forbi alle taxifolkene med tilbud til meg). Stranden er ikke noe å skryte av. Som mange plasser i Marokko er det mye søppel her. Det er noe de må jobbe på. Så fint ved havet, men ikke noe å oppholde seg lengre på. Tilbake til byen. Der en liten tur fra sentralen plassen til Mohammed II moskeen og til Rick's Cafe (husk filmen) og videre til Souks.

    2017-11-16 15.43.33.jpg

    Forhandlerne er mye mer tilbakeholdene med turister enn i Marrakesh. Men jeg trengte ikke å kjøpe mer. Turen tilbake til stasjonen var en liten kamp. Lange køer på billettautomatene, så fant jeg ut at jeg måtte ha kontanter og stå i køen en gang til. Så er det denne saken med at livet i Marokko begynner om kvelden. Trikken var som en Japansk tunnelbane i rushen. Klarte å komme meg til stasjonen i tide, men uten tid å spise skikkelig. Noen Snickers må være nok.

    2017-11-16 18.36.29.jpg

    Så begynte moroen... Toget har forsinkelse (en snill gammel man oversatt høyttalermeldingen til enkelt engelsk for meg). først 20, så 35, så 45 minutter. 55 minutter etter tiden komm toget. Med reserveringen til vognet for 1. klasse. Så stopper konduktøren meg og 5 andre (2 amerikanere og 2 fra Marokko). "Next train. next train - this late". Nei, men vi har jo billetter til toget som har forsinkelse. "No, no... wait 30 minutes". Det var en diskusjon på 3 språk, men vi fikk ikke lov å gå ombord. Så kontaktet vi servicesjefen på sporen og han prøvde å finne mer ut (veldig morsomt, nå man ikke snakker arabisk/fransk, men de gikk med hender, føtter og andre ord). Etter telefonsamtale fant han ut, at det var toget vårt og konduktøren var en idiot. Han var sinte og sprang for å endre billettene våre til toget 2 timer etterpå (dvs. 1 time senere). Toget kom og uten servicefyren hadde vi ikke kommet med, fordi "Ticket for earlier train". Men vi gikk bare på, satt os ned og så skulle de prøve å få oss ut". Veldig sent ankomst tilbake, en rask burger og så en liten diskusjon om taxiprisen for 300 meter (hjalp åstarte å gå - han aksepterte den vanlige prisen^^). Snakk om kaos. Verre enn i Norge. :p

    Dag 7:
    Siste dag. Ingen planer, unntatt mitt geocaching meet and greet event hos McDonalds. Alltid hyggelig å treffe folk med samme hobby. Gruppe tvang til å ha en McFlurry. :D Etterpå en ligten geocaching runde med en sprek pensjonert professor fra Canada. Hun hadde energi som bare det, var på tur på bonusreise, klaget over Air Canada priser innenriks i Canada, men reiser til Australia og Galapagos snart for å cache. Veldig bra. :D Vi besøkte også en fantastisk hage og et museum. Skal til Canada 2019 så jeg skal besøke både Calgary og GC headquarters i Seattle. Begynner allerede med bonuspoensparing. :p

    2017-11-17 14.21.08.jpg

    Dag 8:
    Avreise. Etter å ha brukt mine siste DH til mat kommer sjåføren i god tid for å kjøre meg til RAK. God service, kan bare anbefales. For å komme seg inn på terminalen må man gå gjennom en bagasjescreening (jeg har alt for mange kabler jeg reiser med...)

    2017-11-18 13.33.45.jpg 2017-11-18 13.54.02.jpg
    Arkitekturen er ikke alt. Det er god marokkansk kaos på sjekk inn (og nordmenn bidrar til det. Noen bør holde seg hjemme^^). Vanskelig er det når man følger skiltene til Departure. Helt villedende. Plutselig mangler det skilt, men man vet retningen og plutselig er det skilt igjen (ikke mange plasser en kan gå til). Så blir det billett sjekk (2. kontrollpunkt) og man måtte ha fylt ut utreisepapirene. Så går man til tollen (3. kontrollpunkt) og står i passkøen (4. kontrollpunkt). Så må man vise til en tollbetjent at man har stempel i pass (5. kontrollpunkt) og til slutt en gang til billetten (6. kontrollpunkt) før man er i terminalen.

    OBS! Prisene er veldig dyrt. Ikke kjøp suvenirer her. En liten pose Haribo 3 Euro, en stor 14 Euro. Det lønner seg å vente til OSL. Maten er også veldig basic, men baguettene er billigere enn på OSL (om de er bedre kan diskuteres).

    Boardingen til DY1699 starter en halv time før avgang. Helt uten problemer tar jeg plass på 8F og begynne med mediasetup som på vegen til RAK. Flytur uten problemer - med unntak for at vi kommer fra 30 grader og flyet landet i snøen... brrrrrr.

    Igjen dyr buss til Gardermoen Airport Hotell. Dette hadde eg ikke prøvd før. Helt greit hotell med hyggelig personale. Rommet standard som alle andre også. Prisen var helt greit med 580 NOK. Frokosten neste dag også helt vanlig og gjennomsnittlig som på mange norske hoteller.

    HVORFOR FÅR MAN IKKE ORDENTLIG MELK????? (1,3 % er vann...)

    kl 14 flyet fra OSL til MOL - fra kulden med blå himmel til drittsvær med Norwegian. Kort flytur, med få turbulenser ved landingen. Heldigvis kunne jeg dele taxi (bussen passer selvfølgelig ikke med flyet - som vanlig. Home Sweet Home.

    FASIT:
    Jeg er fortsatt ikke fan av Norwegian, men flyene og turene var helt greit. Man vet hva man får og hva man ikke får og kan forberede seg (entertainment, mat, drikke). Beinfrihet var helt greit selv for meg som mann med format. ;-) 5 Timer er ikke lite og da er du nesten i USA - så det går når en tenker på strekning fra eks. BGO. Men på lange turer liker jeg å ha en allianse som backup.
    Men SAS flyr ikke til RAK og når man har CP må man bruke de. Så ingenting å klage på. Men så mye billigere er de ikke. Når SAS har fornyet flåten lit, blir det kanskje ennå bedre.

    Marokko er et spennende land og stryker man opplevelsen med forsøk å stjele fra meg så har jeg truffet hyggelige, vanlige folk (plagsomme forhandlere^^) fantastisk mat og en rik kultur. Jeg kan tenke meg å ta meg en tur hit igjen (men andre byen som f.eks. Fez). Klimaet var også mye bedre for meg enn Asia. 30 grader, men tørr varme som jeg overlevde bra.
     

    Attached Files:

    Upsaker, Calling, Kristian and 6 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Flott story :).
    Men, hvorfor tar du drosje 300 meter???
     
    NoLimit liker dette
  16. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Latskap/Opplevelse/Trøtt/Gikk for mue hele dagen :D
     
    ArthurDent, RoadKing and NoLimit like this.
  17. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Har også bilder fra Jardin Majorelle ( med Berber-museum). Masse turister, men flott. Yves St Laurent kjøpte stedet og ga det til byen/en stiftelse da det holdt på å forfalle /bli omregulert. Vi var der nok dagen før deg ;) Vi hadde også vår taxi-opplevelser. Vi hadde nettopp vært i den jødiske delen av Medinaen og blitt sjarmert til overpris av en kjøpmann like ved "Government Controlled Artisan Work butikk. Skulle til Souk'en og fant en taxiholdeplass. Masse påtrengende sjåfører som plutselig ikke forsto latinske bokstaver. Til slutt var det en som mente han hadde forstått hvor vi ville, og kjørte oss til et nytt kjøpesenter tilbake ved jernbanestasjonen.:mad:. Ny taxi tilbake til Souk'en og den sjåføren hadde skjønte det. Han koblet oss sporenstreks til en guide som halte oss heseblesende (fikk ikke tatt bilder en gang:() gjennom labyrinten til forskjellige sjapper han sannsynligvis hadde avtaler med ;). Men, men....vi fikk da sett slangetemmere og hørt afrikansk trommemusikk...og hadde det riktig så bra:D
     
    Stuttfeiten and TElg78 like this.
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @Are, @TElg78 vinn med dette InsideFlyer i november. :)

    Takk for ein fin rapport! Ser ut som ein kjempetur. Godt at du fekk berga telefonen din.
     
    Last edited: 05. des 2017
    TElg78 liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tar du turen nedover i Origon får du nok full jasmer også. Har planlagt dette selv i 2 år, bare aldri passet sånn ennå...
     
    TElg78 liker dette
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Flott det her. Frister med tur!
     
    TElg78 liker dette

Del denne siden