Akademikeravtalen / Econa - Nordea

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 08. okt 2023.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke se noen egen tråd på dette, men tenker det kan være greit å samle noen erfaringer og opplevelser i tråden her da det er en god del akademikere på forumet etter hva jeg forstår.

Min personlige erfaring fra tidligere.
    Etter kjøp av pendlerbolig var jeg i samtaler med flere banker, bl.a. Nordea.
    De skulle gi meg en match på det beste tilbudet jeg hadde fått og ved å finregne på det ville det spare meg noen tusenlapper over 25 år, så hvorfor ikke.

Prosessen i seg selv var tung, jeg var åpenbart en kunde på samlebåndet, hvor en og en telefon-person skulle gjøre en eller annen oppgave og sende meg videre.

Dagen før kontraktsmøtet ble jeg opptingt av enda en nisse/telefonselger/kundebehandler som leste opp alle betingelsene, og innimellom tinglysningsgebyr og slikt så ble det superraskt lest inn "Ekstra egenkapital 150 000kr" (eller noe i den gata)
    Hva f...? Dette er da ikke hva som er avtalt.. Men det var jo det som stod der, så da var det bare sånn. Denne "kundebehandleren" kunne jo åpenbart bare lese papiret på samlebåndet og ikke forstå hva jeg var så opphengt i her.. De fikk da klar beskjed om at denne avtalen kunne droppes da dette var svært useriøst og ikke akseptabelt.

Åpenbart ringte de meg senere og spurte om jeg ikke skulle komme til møtet i banken, hvorpå jeg forklarte at dette var uaktuelt om de skulle justere tilbudet etter det var lagt frem. Fikk ingen beklagelse, men heller en "ja vel".

Lånet havnet hos DNB som lovet meg en match på Danske Bank Econa rente fremover, noe de gikk bort fra ganske fort forøvrig...

I alle tilfelle, Nordea var helt utelukket for min del etter dette, helt frem til det åpenbare.. Ny akademikeravtale.. Så da ble det jo å gi de et forsøk på refinansiering da vi tross alt aldri fikk den lovede renten hos DNB.
    I tillegg gav Nordea ungdoms-rente til oss som husker at vi var ungdom (under 40).

Inntrykket mitt til hele opplegget er ikke så positivt, det tok ca 6 mnd å komme igjennom hele prosessen fra jeg ba om å bli kontaktet, og fyllte ut gud vet hvor mange overdådige søknadskjema på nett, til lånene var konvertert, i tillegg var det svært lite informasjon å få underveis.
    - Nedbetalingsplan ? Nei det kunne jeg ikke få, fordi det kunne ikke vedkommende telefon-person se.
    - Hva som var faktisk beregnet inntekt og kostnader for meg var ikke mulig å opplyse meg om.
    - "Du har for mange kredittkort" - "Ok, hvor mye må jeg redusere med", - "Noen kort"....

Følelsen jeg sitter med her er at vedkommende ikke er en profesjonell rådgiver, men kun en som ser om datamaskinen gir grønt eller rødt lys ut fra hva jeg har lagt inn i de utallige skjema og hvilke tall som hentes ut fra likninger, gjeldsregister og eiendomsdatabaser og hva det måtte være for noe..

Opplevelsen var med andre ord ikke noe særlig bedre enn sist, selv om jeg nå riktignok i alle fall ikke ble snytt for "ekstra egenkapital" sånn helt på innspurten.

Når vi endelig var i mål ville vedkommende behandler ha et teams-møte med meg for å gå igjennom detaljene.. Ok, det er vel greit nok om det ikke bare kan tas på epost.. Det kunne det absolutt.. Det var 9 slides om hvor flott det var å være kunde i Nordea og hva som ligger i Econa-avtalen, og som en bonus kunne jeg jo bli oppringt og tilbudt flere tjenester som å flytte sparepenger og fond samt forsikringer og hva det nå var for noe..
    Rett og slett bortkastet tid..

De har i tillegg flere ganger forsøkt å få til nye teams-møter slik at de kan guide meg igjennom hvordan nettbanken og dagligdagsbanken funker.. For svingende.. Jeg er medlem av Econa.. Jeg er da etter all sannsynlighet siviløkonom og trenger ikke noen til å holde meg i hånda når jeg skal logge meg inn i nettbanken og jeg har faktisk ikke tid til overs til å høre på deres svada.. Og dessuten så klarer jeg fint å vurdere hvorvidt de har bra tilbud eller ikke uten å ha en selger på tråden....

På toppen av alt dette.. Så er nettbanken til Nordea søppel.. Den logger ut stadigvekk selv om man er midt i en transaksjon og det åpnes nye vinduer for alt mulig rart som man trykker på.. Og kan man velge hvilken trekkonto lånet skal gå fra? Nei, det går jo ann å trykke på valget.. men valget finnes ikke..

Og sånn heeeelt til slutt.. Jeg blir trukket 25 kr måneden for "se spesifikasjon av transaksjoner på månedsutskrift" .. Virkelig en kreativ måte å ta inn penger for noe som er fullstendig unødvendig...

Nå ble dette kanskje mer en rant enn hva jeg planla.. men åpenbart er mine følelser for Nordea ikke helt på topp.. Så den dagen DNB våkner til liv og faktisk vil ha en alt i alt ok kunde og faktisk leverer lovnaden om Econa-match på rente så er Nordea ut i løpet av de neste 14 minuttene...

Edit; Enda mer helt til slutt.. Hvorfor krever ikke Nordeas egen nettbank at man bruker bankid passord ved bruk av app når alt annet gjør det? Virker som en klar sikkerhetsrisiko at man kun trenger fingeravtrykk og ikke passord..

Noen andre som har tanker og innspill om Nordea og avtalen?

Last edited: 08. okt 2023
    eventyrer, livinspeed, havlam and 9 others like this.
  2. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har akkurat blitt Nordea kunde ifm Econa avtalen. Prosessen var lynrask og jeg kunne beholde bunken med kredittkort med en samlet limit på 800.000. Forholdt meg kun til en kundebehandler. Egentlig veldig fornøyd så langt bortsett fra kanskje det viktigste; lånerenten er ikke spesielt god. Har rett over 4mNOK i lån som utgjør 20% av sikkerheten. Så blir ikke lånekunde i Nordea lenge hvis DNB kan gi meg bedre rente som Saga kunde.

3. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    703
    Bonuspoeng:
    93
    Nordea mente forrige uke at det var smart av meg å bruke min egenkapital på å nedbetale studielånet og heller få mer lån i Nordea :rolleyes:. Det var ikke sånn at det var 1:1 mellom Studielån og lånetilbud, men jeg kunne få typisk 1 MNOK ekstra i lån utover selve studielånet:confused:. De argumentere med at det gikk på betalingsevne...

4. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,654
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var så lei av Danske Bank og deres utrolig dårlige nettbank/service her i vår.

Fikk da en match av Econalånerenten hos DNB, og er per nå fornøyd der.

Så tipper de matcher hvis du tar en telefon dit @Are

5. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    Er selv medlem i Econa, men opplever ikke at avtalen med Nordea er så god. Har grønt boliglån (lenge leve grønnvaskingen... hehe) i en annen bank, og de vil ikke klare å matche det.

Og etter å ha hjulpet noen med å rydde opp i et dødsbo hos Nordea har jeg fått fullstendig avsmak både for de som jobber der og de tekniske løsningene. De diktet opp lovregler og rutiner når det passet dem, klarte ikke å svare på banalt enkle spørsmål og feilinformerte konstant. Det hadde ikke forundret meg om noen på bakrommet der fortsatt sitter og mater hullkort inn i en maskin et sted... :rolleyes:

6. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er groteskt dårlig rådgivning, jeg ville styrt langt unna en bank som prøver seg på noe sånt.

October and Preference like this.
  7. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Verdt å nevne at man skiller mellom "Akademikerne", og "Akademikerne Pluss" som har egen avtale (nå med Danske bank, fra nyttår med Handelsbanken).

Nordea har for øvrig vist seg å være ganske vanskelige nesten alle gangene jeg har hatt noe med de å gjøre de siste 10 årene, i alt fra å søke om boliglån til å rydde opp i dødsbo.

Cumulus liker dette
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,929
    Bonuspoeng:
    293
    Det er verdt å nevne at hvis det eneste man eeegentlig er ute etter er Nordea Premium Mastercard for loungetilganger så krever de fleste av disse organisasjonsavtalene ikke at man har lån i banken, bare lønnsinngang. Kundebehandler kommer sikkert til å gjøre alt for å selge deg lån såklart ;) Men hvis de ikke klarer å matche rente bør det gå an å takke nei og si at man vil ha konto allikevel.

eventyrer liker dette
  9. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har som nevnt i annen tråd tatt opp frustrasjon med Econa om avtalen. Fikk til svar om at det så å si bare var meg. Dog kjenner jeg mange som er enige med TS. Mulig man bør bruke folkemakten og gå sammen om noe, eller ihvertfall flere også som tar kontakt. Renten er ihvertfall ikke spes bedre enn noe annet, og virker jo som om alle får den samme, medlemmer eller ei, så sliter forsåvidt litt med å forsvare econa kostnaden på toppen av trivielt tilbud

10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kan man få VIP (høyeste nivå i nye Radisson Rewards) ut året:

Screenshot 2024-05-24 at 08.04.11.png

Screenshot 2024-05-24 at 08.04.26.png

Skal ha kommet på epost.

Ikke verdt så mye, men verdt å ta med seg.

11. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    113
    Mail fra econa?
    Edit: fant den. Fra Nordea.

12. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Første gang på mange år at et kredittkort blir bedre:

IMG_0260.jpeg
    https://www.nordea.no/privat/vare-p...redittkort-til-premium-kunder-mastercard.html

Cashback - kort oppsummert
    Når du betaler dine kjøp med et kredittkort fra Nordea, får du

Cashback trekkes månedlig fra kredittkortregningen din, opptil 1500 kroner i året

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/kredittkort-og-bankkort/cashback.html

Spielhaug liker dette
  13. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,018
    Bonuspoeng:
    93
    Fortsatt i Nordea? Hva er inntrykket etter en stund der? Har Handelsbanken nå (Tekna) som vi er sånn middels fornøyd med, men Nordea kan tilby lavere rente.

14. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er Nordeakunde med Econafordelene og er meget fornøyd. Jeg har lån og lønnskonto i Nordea. Mens fond og saga mc har jeg hos dnb. Min anbefaling er å ha flere bankforhold og kjøpe hver enkelt tjeneste fra den banken men mener har den beste tjenesten. Man må ikke ha alle banktjenester samme sted. Lånebetingelsene jeg har hos Nordea er meget gode. Usikker på om jeg har Econarente eller om jeg har fått noe bedre. Var en periode jeg syntes econarenten ikke var på høyde med de aller beste tilbudene i markedet og da justerte de renten ned. Mulig jeg fremdeles ligger noe under econarenten.

15. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    28
    Gjør som deg og har flere bankforhold. Jeg er også fornøyd med Econa avtalen hos Nordea.
    Men jeg lurer på, du sier du har Saga mc hos dnb. Så det er mulig å få den selv når en ikke bruker Dnb som hovedbank, dvs til boliglån og lønnskonto? Vi bruker dnb til fond sånn som deg.

16. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg ble saga kunde hadde jeg boliglånet og lønnsinngang i dnb. Jeg har en del penger i fond hos dnb. Om jeg fortsatt kunne vært saga kunde uten det vet jeg ikke.

TravelAddict liker dette
  17. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Man snur jo selvfølgelig kappen etter vinden. Viktig å huske på at man er (dessverre) litt prisgitt kundebehandleren man får der og da... Som dere ser har noen vært borti noen som oppfører seg på grensen til som om de er tilbakestående, mens andre er strålende fornøyd (ref Nordea).

Har MAANGE kompiser som hater dnb og synes de er noe herk, men de har vært veldig ålreite med meg. Fikk 6,5x inntekt i lån uten noe som helst om og men da jeg skulle kjøpe bolig (hadde massiv egenkapital, men ønsket ikke bruke alt men heller låne mer).

Generelt er Danske Bank helt elendig (de tilbudte meg 2,6x inntekt der dnb 6,5x). Jeg har lite til overs for Nordea.
    JEG er fornøyd med dnb, men vet mange ikke er det.
    Tror ikke de er noe markedsledende men jeg er EKSTREMT fornøyd med Sparebanken Vest (de har fulgt meg hele livet, og gir meg generelt ingen pes for noe og "plager/irriterer" meg aldri, nettbanken er veldig solid). Har mange kompiser som er utrolig fornøyd med søsterselskapet Bulder Bank (disse er også ganske solide på rente), så kan være verdt å sjekke ut for flere.

tobeornot999, eventyrer and Maggie like this.
  18. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, takk for svar :) Skal undersøke det. Vi oppfyller krav mtp investering gjennom dem for å få saga så mulig det går uten at vi har andre tjenester.

Nuvolari liker dette
  19. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,018
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Saga, og flyttet lånet over til DNB i samme slengen. Forsvant videre etter et halvt år da renten plutselig var 0.03% høyere enn tekna-renten, og de nektet å matche. I etterkant forsøkte vi å få Saga også til konen min, men i samtalen hun hadde med rådgiver ble samtalen raskt avsluttet når hun sa at det ikke var aktuelt å flytte lånet. Tok etterpå kontrakt med min kontaktperson for å få det til via han, men han svarte ikke på henvendelsen engang. Sikkert avhengig av personen du treffer på, men har inntrykk av at de ikke et interessert med mindre du flytter lånet, selv om vilkårene sier noe annet.

TravelAddict liker dette
  20. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,884
    Bonuspoeng:
    183
    Var ingen problem å få SAGA for 1,5 år sia, sjølv om eg berre ville ha kredittkortet. Aldri hatt lån i DNB og heller ikkje nokon annan konto.

Har forøvrig Sparebanken Vest i dag. Renta eg vel lik Akademikeravtalen, men får også kundeutbytte. Når eg flytta over var eg på Akademikeravtalen i Danske Bank, men SPV kunne tilby 0,2 under den.

Del denne siden