Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å skrive noe reisebrev fra mine 4 dager i Alanya som startet i dag. Men, det har skjedd en del interessante ting hittil og jeg finner ingen andre reisebrev fra stedet - so let's go Kan starte med her jeg sitter nå. Fyllingsgraden på vinglasset er et resultat av en resepsjonist som tror rødvin lever i kjøleskapet (vi fant rødvin på barhylla). Jeg takker og bukker selv om vin som holder 25 grader ikke er det beste.
Turen til Alanya ble booket med Plus og bio drifstoff for å sikre nok et år med EBG. Det kommer jeg til å oppnå - hva det blir verdt er en annen sak. Boarding starter 05.30 fra F28 uten noen form for annonsering om rekkefølge. Vel fremme i 3A var det en glede å konstantere at midtsetet var ledig. 90 % av flyet var fyllt av den eldre garde, hvor en høy andel snorket Maten var selvfølgelig ikke noe å skrive hjem om. Alkohol kom i 2 bolker. Han foran meg bad om hvitvin og fikk beskjed om at tralla kommer om 1 time...
GZP er en liten flyplass. 2 min med buss og 5 min immigrasjon. De ville heller ikke ha dollar denne gang i motsetning til Istanbul for mange år siden. Jeg hadde sett for meg å ta en Havas buss til sentrum - den gang ei. Google sier bussene skal korenspondere med flyvninger. De lokale påstår det kun gjelder innenriks... Jeg og en norsktyrker ble stående å blomstre inntil han viste handlingskraft og ringte broren sin som kom og hentet oss. Vi rakk en chai først på ei bule 20 meter utenfor flyplassen. Brødrene ville heller ikke ha noen penger så transporten til Alanya ble altså gratis Tyrkere er alrighte dyr!
Jeg bor på Kleopatra Suit Hotel på vestsiden av festningen. 50 % av hotellene heter noe med Kleopatra. 2600 for 4 døgn er ikke ille, men jeg savner hudkrem og kaffe på rommet
Ca. 14 begynte jeg å bli sulten. Jeg hadde tross alt vært oppe siden 02.55 og kun spist (papp)boksmat og 3 enheter. Jeg gikk til første og beste for kebab og Efes - job done. Det som slår meg med området er hvor gigantisk det er. Strendende er kilometer lange med velorganiserte strandsoner og spisesteder og sjapper over alt. Jeg hører selvfølgelig noe nordisk språk her, men det er ufattelig mange russere.
Middag ble inntatt på Le Chevy Restaurant Det passet seg ikke å ta bilder, men maten var knallgod; de møreste lammeskankene og tyrkisk rødvin. Det hjalp på stemningen at innehaver var kurder og samtlige brødre jobbet i restauranten eller i klessjappa over gata. På spørsmål om hvorfor det kun var turister her var svaret at de lokale måtte jobbe 1 måned for et måltid på denne restauranten. Det er kanskje i overkant, men jeg betalte 2500 TRL med tips. Så nå har jeg tømt det overfylte glasset med rødvin og vurderer å bestille et nytt for å se om resepsjonisten er konsekvent
Jeg hadde en Carlsberg i kjøleskapet så siste inntak blir på rommet før natta. En ting jeg glemte fra den kurdiske restauranten er at Tyrkia er på vei inn i snusavhengighet. Flere av gutta snuste selv om det er forbudt med slikt salg. De viste meg en eske med ulike snusbokser som tydeligvis var for salg. Sjefen sa at 90 % av det som skjer i Tyrkia er ulovelig. Akkurat det kan jeg ikke vite, men siden "alle" røyker så er kanskje snus bedre
Minstelønn er for tiden 11400 TL (netto), så det er nok ikke langt unna sannheten. Nå har vel inflasjonen fortsatt siden sist jeg var (på jobb) i Tyrkia i juni, men det virker som prisene på den restauranten er minst det doble av den dyreste jeg var på på et sted uten utenlandske turister Mulig de lokale som har bedre råd da vet om andre restauranter med litt mer "normale" priser, eller bare foretrekker steder med færre turister. Fint å lese om dine erfaringer, kanskje jeg får lyst til å reise til Tyrkia igjen som turist til neste år.
Det svære vinglasset sent i går straffet seg selvfølgelig. Jeg har ikke gjort noe spennende i dag og det har uansett regnet en del. Lunsj ble inntatt på et rimeligere sted enn i går - kebabgryta var veldig god. Tok et par øl et sted hvor innehaver hadde en bror som jobbet som lærer i Norge (alle har familie i utlandet). Lønna for samme jobb i Tyrkia var 1000 Euro, og da var det knapt råd til sigaretter etter husleia. Det er synd at mange lokale ikke har råd til å bo på slike steder pga. stor økning på eiendomspriser og selvfølgelig en sinnsyk inflasjon i landet. Alle som har vært i muslimske land kjenner sikkert til høyttalerne som kaller inn til bønn flere ganger om dagen. Jeg syntes det var merkelig høyt lydnivå her. Det var ikke så rart siden "synderen" ligger rett bak hotellet. I morgen har jeg faktisk noen planer, så kommer sterkere tilbake da.
God morgen. Her er dagens trim allerede unnagjort. Masse folk ute om morningen så det er ikke bare fyll og røre her nede
Dagens utflukt er unnagjort. Det ble kabelbane opp til festningen (220 TRL for enveis, 240 for t/r...). Spankulering på festningen, og deretter et fantastisk måltid på İskele Sofrası Father and Son Place. Jeg ga 1000 TRL ink tips for mat, 2 enheter og utmerket service - absolutt verdt pengene.
God morgen fra solfylte Alanya. Her er hotellfrokost nettopp spist. Porsjonene her nede en generelt store. Startet dagen med å teste sjøen. Det var for store bølger til særlig svømming, men temperaturen var god. Det er så deilig å flyte rundt i saltvann
Dagens spasertur er unnagjort. Skulle besøke residensen til Atatürk, men den var stengt pga. renovering. Et fasinerende antall sjørøverskip i havna. Kebab er alltid godt i Alanya. Må høre om muligheten for sen utsjekk i morgen siden flyet ikke går før 19.30.
Siste kvelden i Alanya. Lammekoteletter til middag og sett litt på livet i byen. Det er i grunnen ikke allverdens liv her på skuldersesongen. Samme resepsjonist denne kvelden som første kvelden. Måtte bestille et "glass" vin - og han leverte
På plass på GZP. Ingen lounge på denne lille flyplass. Fikk inn noen meter i bassenget og 5 km gåtur. Fortsatt er været helt strålende. Spiste lunch på det som ble stamstedet mitt disse få dagene. De fikset taxi til 70 Euro. Jeg ga 300 TLR i tips og ble belønnet med klemmer og visittkort. Det føles i grunn godt å tipse bra i dette landet. Mange i serviceindustrien jobber lange dager for lite penger. Setekartet viser tilnærmet full kabin på de 4 første radene - lov å håpe på blokkert midtsete
Jeg ble det blokkerte midtsetet Har aldri hørt navnet mitt på høyttaler før, men det var ønsker om at jeg kunne flytte siden en person med særlige behov fikk en bedre plass. Ikke noe problem for min del. Sitter nå på 1E og har fått noen historier fra andre som har reist mye mer til Tyrkia. En artig historie fra matserveringen: en fyr spurte (med høy stemme) om SAS noen gang hadde fått positiv tilbakemelding på kveldens rett (røkt laks). Crew sa de hadde hørt mye positivt om den Han roa seg da han fikk en toast og nøtter.
Får konkludere dette reisebrevet også. Vi landet 22.40 i går, men fikk problemer med broa, så det ble trapp ned til asfalten etter 15 minutter. Det ble en rask tur innom taxfree før jeg rakk flybussen med ett minutts margin Alanya, og Tyrkia generelt, frister til gjensyn. Folka, maten og været var helt topp. Jeg overlever at det er en del brautende russere her også. Jeg fikk melding fra "stampuben" om jeg var trygt hjemme! Nå har jeg diverse anmeldelser å skrive på Tripadvisor som jeg tross alt har lovet.