AMEX Elite vs. SAS MC Premium

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Storbaba, 16. okt 2018.

  1. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ten points! Det blir så mange tråder om dagen angående EBG. Hva skal man med status hvis man har et par turer på privaten hvert år? Er det virkelig så godt med papp vin og folkeøl/kjip mat?

    Jeg droppet ned fra Gull i år og i følge reisemønster (ca 12-15 turer) etter det så har jeg nada bruk for status! Tenkte å kjøpe et kort en periode men slo det raskt fra meg.

    Spør du meg trenger man aldri EBG når man flyr fra Spania 4-5 ganger i året. Ingen Lounge, ingen Fast Track... dropp jakten å sats på f. eks LH Biz som er billigere enn SAS Go.
     
    Scandipendler and EndreD like this.
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    EBG / EBD er vel for de som reiser minst 1 tur retur i uka? :)
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke i den ligaen så kan ikke uttale meg om det. Men matte prøven din gir kun rett over EBG ;)
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlig spesifisert av meg, mente jo selvfølgelig en AES OSL ARN TLL type Tur retur :p
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Åå?
    I hvilken verden blir ikke 2 legs i uka EBD? o_O
     
  6. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt, ikke noe matte geni :cool:
     
    flying_all and Xflipper like this.
  7. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Blir litt forvirret her.

    På nettsida til amex:

    "Du som har hatt et SAS Platinum via DNB får nye SAS Amex Premium. Det vil si at du får lavere medlemsavgift, 85 kr/måned.".

    Da blir jo utgiften høyere for diamantmedlemmer enn det har vært nå?

    Og kan man bruke SAS amex premium til CT utenfor Europa? Under "dine fordeler" står følgende:

    "Eksempel: med SAS Go t/r USA. Ordinær pris er 60 000 Ekstrapoeng, med poengrabatt er prisen kun 30 000 Ekstrapoeng."

    Er det kun sas utenfor Europa man kan bruke med premiumkortet, så jeg må oppgradere til elitekortet hvis vi vil på langtur?
     
  8. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Premium kortet blir rimligere en det er idag vis du har Platinium før. Sikkert dyrere vis du er diamant fra før siden det ikke er 1/2 pris på det nye kortet.
    Ja Sas Amex Premium kan du reise på langreiser med i hele Star A...
     
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ikke EBD men har forstått at betingelsene er endret med det nye kortet så det stemmer mot. Din andre kommentar skjønner jeg ikke for under CT på Premiumkortet står det:

    Betal bare halvparten så mange poeng for en valgfri EuroBonus-reise i hele verden, én gang i året!
    Gjelder for opptil to personer med SAS Beste pris eller Star Alliance når du handler for 150 000 kr i et kalenderår.

    https://www.americanexpress.com/no/...o-amex-cardshop-details-browse-SASAmexPremium
    /S
     
  10. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Har hatt Amex Platinum noen år og vært ok fornøyd med det og nådd 100k krav til CT som har vært frem til nå, hvert år. I år ville jeg også ha klart 150k, så det er faktisk mulig, men det spørs litt hva du bruker kortet til.

    Jeg har brukt Amex på alt av reiser (fly, hotell og leiebil), grunnet en ganske god reiseforsikring, spesielt på leiebil. Nå er den endret med de nye kortene og jeg var likevel veldig i tvil om jeg skulle gå for ett år til. Jeg valgte å gå for Premium et år til, Elite vurderes kun fordi det kan vippe meg opp i status.

    Hadde Amex vært litt mer brukt i Norge, hadde jeg ikke vært i tvil, men dessverre er det vanskelig å betale med det i hverdagen. Nå har jeg riktignok brukt det en del på nett via PayPal, noe som gir en del omsetning.
     
  11. VMjo

    VMjo Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Finnes det noen god sammenlikning av kortene, både for SAS men også for de andre alliansene?

    Eventuelt hvilke kort burde være med i en slik sammenlikning og hva er de viktigste elementene? Tenkte jeg skulle prøve excelferdighetene litt neste uke for å finne ut hvor jeg burde sette inn støtet.
     
    Sprinkle liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Men du må da kunne stikke av gårde med kjerriga av og til oxo og kose seg på F m/ Lounge tilgang :) Eller hur?`;)
     
  13. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @VMjo - Jeg har ResursBank FlyingBlue fra Air France/KLM. Det gir 20 poeng for hver 100 lapp. Det er ca. samme poengpriser for reise som SAS/EB.

    Foreløpig ikke sjekket tilgjengelighet eller fløyet de.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har selv MC Premium, og skal ordne meg Amex Premium etter nyttår, og da skaffer jeg meg CT ganske så raskt med noen utlegg for jobben. Så vil jeg etter 1 juni oppgradere kortet slik at jeg får 20.000 poeng og fly inn de 13.000 siste poengene på en tur til Japan i August og med det sikrer EBG. Så nedgraderer det andre kortet før det er gått 3 mnd :cool:

    Trenger ikke to CT'er, reiser ikke så mye :)
     
    drsyk and Xflipper like this.
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ikke vært så sikker på at du får tre måneder gratis medlemsavgift en gang til hvis du oppgraderer kortet.
     
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får det første gangen, så det er jo bedre enn aldri. Jeg planlegger bare ett år av gangen ;)
     
  17. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    ser poenget, men med 3 stk på 12,9 og 1,5 år så koster det mer enn det smaker.

    om et par år derimot;)
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kidzzzz får kose seg i Turkia, legeland, dyre parken,tusenfryd+++ de bryr seg ikke hvor de er bare kan bade,leke og dra på kidz disco+ete godteri (5 og 3 år gamle) ;)
     
    democomputer liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Derfor jeg flyr til Granca hvert halvår :D
    Sol, all inclusive, basseng til unger og en liten øl til far..

    Alle blir fornøyde...
     
    Scandipendler, RoadKing and Xflipper like this.
  20. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Beklager hvis dette kunne blitt spurt om å starte en ny tråd. Har for øyeblikket Sas MC World. Er vel 15 poeng per 100-lapp torr jeg. Bruker i tillegg Visa Trumf til kjøp hos Norgesgruppen, som jeg konverterer til Trumf.

    Lurer rett og slett på om det lønner seg for meg å skaffe meg Sas Amex? Har en årsinntekt på drøyt 600 000Har ikke helt satt meg inn i betingelsene. Når det gjelder CT så er jeg singel og reiser ofte alene, så det er kanskje ikke like viktig for meg som for andre, selv om jeg jo alltids kan spandere tur på en kompis eller noe sånt. Når det gjelder forbruk ila et år, vil jeg kanskje klare å nå ca 150 000.
     

Del denne siden