Andorra

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 09. des 2019.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Planlegger ferie for sommeren 2020 og etter å ha sett en gammel Geography now! Episode om Andorra så kunne jeg tenkt meg å besøke denne mikrostaten. Tenker å ta med familie på tur, med kanskje Barcelona noen dager også Andorra noen andre dager.

    Jeg tror å reise til Barcelona En Prat blir best også leie en leiebil for den tiden vi skal være der. Hvor lenge "holder" det å være i Andorra? Og skal jeg da tilbringe all tiden i hovedstaden?

    Andorra er et lite land men sikkert mye å gjøre der? Noen med noen erfaringer?
    Forresten, jeg husker ikke om det var Andorra men er det mulighet for stempel i passet evt. Kjøpe det? (Edit, det var Liechtenstein)

    Jeg lurer også på om buss er billigere eller bedre? Hvordan er transporten rundt om i Andorra og til de større franske eller spanske byene?

    Så om du har erfaringer så er det bare å diskutere denne mikrostaten kalt Andorra her
     
    Last edited: 09. des 2019
  2. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Et alternativ kan også være å fly til TLS of kjøre opp derfra. Da kan du også stikke innom Grotte de Niaux, hvor man fremdeles kan slippe inn for å se på de gamle hulemaleriene. Anbefales!

    Niaux ligger omtrent halvannen times kjøring fra Andorra la Vella (og det samme fra TLS), så dit kan du jo kjøre selv om du eventuelt kommer opp fra BCN.
     
    Baldrick liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaring ja... He, he, Jeg var i Andorra i 1988. Den gang var Andorra først og fremst et skatteparadis. Jeg kjøpte meg en Sony Discman der, til en meget gunstig pris sammenlignet med hjemme i Norge.Ulempen var at det tømte reisebudsjettet, hadde det ikke vært for Interrailbilletten og forhåndsbetalt retur fra Storlien til Trondheim hadde det blitt ille, ille ble det lell, men det er en annen historie.

    Andorra var som sagt et skatteparadis og framstod ikke spesielt interessant for meg den gangen. Vi kom med tog fra Barcelona, så langt som toget gikk, så ble det buss siste stykket. Tilsvarende reiste vi med buss fra Andorra inn i Frankrike, hvor vi fant en stasjon med tog til Marseilles. Husker vi kom til Marseilles på kvelden og det var et vanvittig liv, lurte fært på hva det var, hadde ikke fått med oss at det var 14 juli. Vi hadde allerede planlagt videre ferd til Zürich, så det ble ikke mye feiring?

    Dra tilbake til Andorra? Tja, hvis jeg likevel er i området og kjører bil/mc kan jeg vel, men ellers er det ei steinrøys som alle andre steinrøyser.

    Minnes dog at bussturen ned fra Andorra på fransk side var ganske fin utsikt.
     
    Gribb, animals, jgroneng and 4 others like this.
  4. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    546
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var i Andorra for snart 10 år siden på interrail. Hovedsaklig for å sjekke av et ekstra land :)
    Tok tog til nærmeste sted i Frankrike (husker ikke navnet) og buss til Andorra. Videre tok jeg buss fra Andorra til Barcelona. Det funka helt fint.

    Det jeg husker best var fjellene. Masse gondoler rundt omkring så gode muligheter for friluftsliv. Ellers var det haugevis med tax-free butikker, så skatteparadis var det fremdeles @RoadKing.
    Tror jeg hadde to overnattinger der og det holdt i massevis. Med unntak av fjellvandring og offroad-sykling var det ikke fryktelig mye å gjøre.

    Fun fact: Andorra er et "co-principality" og har formelt to statsoverhoder (prinser). Den ene er biskopen i den nærmeste spanske byen og den andre er den franske presidenten (etter at Frankrike avskaffet adelen etter revolusjonen) ;)
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Kjørte rally gjennom landet i 2004 på vei til Afrika så husker ikke så mye:D Men det gikk fort!
     
    Arvid1410, OyvindN, Kristian and 3 others like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293

    :D:D:D
     
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg og min lille familie var innom Andorra for snart tre år siden og vi hadde da en overnatting i hovedstaden Andorra la Vella. Dette var en del av en større tur der vi startet i Monte Carlo med ett par overnattinger der, plukket så opp en leiebil og kjørte videre til Carcassonne med en overnatting før vi kjørte sørover over fjellene og til Andorra.
    Dette var i begynnelsen av april så det ble en spennende kjøretur over fjellene med nysnø og fransk leiebil med alt annet enn vinterdekk. Men, det gikk helt fint og spesielt kjøreturen over fjellene og ned til Andorra la Vella var flott. Hovedstaden var også fin, men neppe noe sted jeg ville ha tilbringt så mye tid.

    Vi kjørte så videre sørover etter en overnatting på Holiday Inn Andorra (som kan anbefales), inn i Spania og ut til kysten før vi returnerte til Frankrike og opp til Montpellier som var neste stopp. Dette var en veldig fin by som vi gjerne returnerer til, men det ble bare en overnatting denne gangen før vi avsluttet med noen veldig fine dager i Nice.

    På denne turen ble det altså fire land og mange fine steder, byer og opplevelser.
     
    Calling and Avixlo like this.
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,560
    Likes mottatt:
    6,974
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kjørte en dagstur opp til Andorra da vi var på ferie på Costa Brava i 2014. Vi hadde leiebil. Slik jeg opplevde Andorra er det meste allerede beskrevet her. Det første du kommer til (når du kommer fra Spania) er disse enorme kjøpesentrene. Andorra er nok fortsatt et skatteparadis. Hovedstaden er delvis en pen by, men jeg tipper du vil bli skuffet om du tror det er veldig mye å gjøre der, med mindre du er veldig glad i å gå i fjellet...
    Men det er klart at Andorra har en "been there, done that" faktor, så om jeg ikke hadde vært der tidligere ville jeg dratt opp for å kunne krysse av et land på listen. Jeg hadde imidlertid ikke reist lange omveier for å komme meg dit eller planlagt fryktelig mange dager der.
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden